The violated right of the student to an objective evaluation in LOMCE
DOI:
https://doi.org/10.24310/REJIE.2016.v0i13.7685Keywords:
assessmen, education laws, objectivity, LOMCE, fundamental rightsAbstract
This paper presents an analysis of the assessment system developed in LOMCE (2013) from a critical perspective based on technical and didactic aspects of policy development. The development of the assessment in the current education law is approached from a complex system of assessment criteria and
measurable learning standards that serve as reference for the evaluation of curriculum content and competencies. This system has adopted a high degree of technical complexity that places the teacher at the "almost" impossibility to fulfill it as it is expressed in the regulation (Order ECD / 65/2015). In a system of global assessment (PISA PRILS, TIMSS, etc.) increasingly concerned by a more qualitative and competency evaluation, the new system proposed seems to clash head-on with the current educational
trends, furthermore, its high complexity could violate the student’s right to an objective assessment.
Downloads
Metrics
References
ACTUACIÓN PRIORITARIA DEL SERVICIO DE INSPECCIÓN DE EDUCACIÓN DE CASTILLA-LA MANCHA (2011). Documento inédito.
ALLEN, M. (2009). General education assessment. Texas A&M assessment Conference, San Antonio (Texas).
ATLÁNTIDA, PROYECTO (2010). Estrategias de cambio para mejorar el currículo escolar. Ministerio de Educación. Madrid (IFIIE).
BANTA, T. (Ed.). (2007). Assessing student learning in the disciplines. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
BROWNELL, J.E., y SWANER, L.E. (2010). Five high-impact practices: Research on learning outcomes, completion, and quality. Washington, D.C.: Association of American Colleges and Universities.
CASANOVA, A. (1995). Manual de evaluación educativa. Madrid: La Muralla.
FLEISCHMAN, H.L., HOPSTOCK, P.J., PELCZAR, M.P., y SHELLEY, B.E. (2010). Highlights From PISA 2009: Performance of U.S. 15-Year-Old Students in Reading, Mathematics, and Science Literacy in an International Context (NCES 2011-004). National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education. Washington, DC.
LAFOURCADE, P.D. (1972). Evaluación de los aprendizajes. Madrid: Cincel.
MAKI, P. (2010). Assessing for learning. Sterling, VA: Stylus.
MARZANO, R.J., y KENDALL, J. S. (2008). Designing & assessing educational objectives: Applying the new taxonomy. Thousand Oaks: Corwin Press.
NEVO, D. (1989). The conceptualization of educational evaluation: An analytical review of the literature. En E. R. House (Ed.), New directions in educational evaluation (pp. 15-29). London: The Falmer Press.
RHODES, T.L. (2010). Assessing outcomes and improving achievement: Tips and tools for using rubrics. Washington, D.C.: Association of American Colleges and Universities.
RODRÍGUEZ, J.L. (1980). Didáctica General. I. Objetivos y evaluación. Madrid: Cincel.
ROSALES, C. (1989). Perspectivas sobre evaluación educativa. Santiago de Compostela: Tórculo.
SANTOS, M.A. (1993). La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Málaga: Aljibe.
STERNBERG, R.J., y WILLIAMS, W.M. (Eds.). (2009). Intelligence, Instruction, and Assessment. US N.J: Routledge.
VÁZQUEZ-CANO, E., SEVILLANO, M.ªL., y MÉNDEZ, M.A. (2011). Programar en Primaria y Secundaria. Madrid. Pearson.
VÁZQUEZ-CANO, E. (2012). “La evaluación del aprendizaje en primaria y secundaria: los indicadores de evaluación”. Espiral, Cuadernos del profesorado, núm. 5, vol. 10, pp. 30-41.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Sin perjuicio de lo dispuesto en el Texto Refundido de la Ley de Propiedad Intelectual, aprobado por Real Decreto Legislativo 1/1996, de 12 de abril, y conforme al mismo, los autores/as ceden a título gratuito, de modo no exclusivo y sin límite temporal los derechos para difundir, reproducir, comunicar y distribuir, en cualquier formato actual o futuro (papel o electrónico), a la Universidad de Málaga (UMA), a fin de que sea publicado en REJIE Nueva Época.
Al realizar el envío, el autor declara que el contenido esencial del mismo no ha sido publicado ni se va a publicar en ninguna otra obra o revista mientras esté en proceso de evaluación en REJIE Nueva Época, comprometiéndose en todo caso a comunicar de inmediato al equipo editorial de la revista cualquier proyecto de publicación de dicho texto, y citando expresamente a la revista en el nuevo proyecto.
Todos los contenidos publicados por REJIE Nueva Época están sujetos a la licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional, cuyo texto completo se puede consultar en https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode
Conforme a la misma, se permite la copia, distribución, comunicación pública, obras derivadas y el uso comercial de los contenidos siempre que la fuente y el autor del texto sean citados Así, cuando el autor/a envía su colaboración está explícitamente aceptando esta cesión de derechos de edición y de publicación.
Es responsabilidad de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que están sujetas a derechos de autor.