Teaching profession as the basis of thought and research as a support of the good teacher

Authors

  • MIGUEL ÁNGEL GÓMEZ SALADO Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2017.v0i15.7656

Keywords:

educational innovation, research, social sciences, teaching tools, thinking and quality of the education system

Abstract

In the present work, the teaching is studied as a keystone of thinking and it is committed to a balance between teaching and research. In a first section, the teaching profession is described. In the following section, the teaching profession is presented as the basis of thinking. Finally, the research is analyzed as support of the good professor.
The final reflection is that a privileged formula of pedagogical renewal can be formed, as well as professional development of vocational professors, educational innovation and quality of the education system.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

MIGUEL ÁNGEL GÓMEZ SALADO, Universidad de Málaga

Doctorando en Ciencias Jurídicas y Sociales. Departamento de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social

References

COLMENARES, A. M. y PIÑERO, M. L. (2008): «La investigación acción: Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas», Revista de Educación Laurus, vol. 14, núm. 27.

DÍEZ PRIETO, A. (2015): «El “libro blanco de la profesión docente y su entorno escolar”», Educar(nos), núm. 72. ESTEVE. J. M. (1995): Los profesores ante el cambio social: repercusiones sobre la evolución de la salud de los profesores, Barcelona: Anthropos.

FEDERACIÓ DE MOVIMENTS DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA DE CATALUNYA (2011): Compromiso Ético del Profesorado, Barcelona: Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya.

GONZÁLEZ ZARAGOZA, M. J. (2015): «Enseñar a pensar», Revista de la Consejería de Educación de la Embajada de España en Andorra, núm. 11.

HERNÁNDEZ PINA, F. (2002): «Docencia e investigación en educación superior», Revista de Investigación educativa, vol. 20, núm. 2.

JOVER OLMEDA, G. (2013): «El código deontológico de la profesión docente: evolución y posibilidades», Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, núm. 43.

LATORRE, A. (2003): La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa, Barcelona: Graó.

LATORRE, A. (2008): La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa, Barcelona: Graó.

LEWIN, K. (1946): «Action research and minority problems», Journal of Social Issues, vol. 2, núm. 4.

LÓPEZ, F. (2009): «Técnicas para enseñar a pensar y métodos de aprender a aprender», en Innovación y experiencias educativas. Disponible en. http://www.csicsif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_15/FRANCIS CO_LOPEZ_2.pdf.

MECD (2015): La profesión docente en Europa. Prácticas, percepciones y políticas, Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, y Subdirección General de Documentación y Publicaciones.

MARRERO, H. (1989): Inteligencia Humana: Más alla de lo que miden los tests. Barcelona: Labor.

ORTIZ CASTRO, J. I. (2002): «Docencia e investigación», Opinión Jurídica, vol. 1, núm. 1.

PÉREZ SERRANO, G. (1990): Investigación-acción: aplicaciones al campo social, Madrid: Dykinson.

SAIZ SÁNCHEZ, C. (2002): «Enseñar o aprender a pensar», Escritos de psicología, núm. 6.

SCHANK, R. (2013): Enseñando a pensar, Barcelona: Erasmus.

STENHOUSE, L. (2004): La investigación como base de la enseñanza (5ª edición), Madrid: Morata.

TRIANES, M. V., LUQUE, D. J., y FERNÁNDEZ, F. J. (2014): «Procesos cognitivos complejos: enseñar a pensar», en Psicología de la Educación para el Grado en Psicología, Málaga: Universidad de Málaga.

TRUJILLO SÁEZ, F. (2015): «Horizontes de futuro para la profesión docente: entre la automatización y la excelencia de los Centros Finlandia», Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, núm. 100.

VERA VILA, J. (2013): «José Manuel Esteve: sus contribuciones al estudio de la profesión docente», Revista española de educación comparada, núm. 22.

Additional Files

Published

2017-01-01

How to Cite

GÓMEZ SALADO, M. ÁNGEL. (2017). Teaching profession as the basis of thought and research as a support of the good teacher. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (15), 47–56. https://doi.org/10.24310/REJIE.2017.v0i15.7656

Issue

Section

Artículos