An experience of methodological syncretism in the teaching of Civil Law

Authors

  • MARGARITA CASTILLA BAREA Universidad de Cádiz Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2017.v0i16.7635

Keywords:

legal education, teaching methods, competency based teaching, classroom techniques

Abstract

More often than not, when speaking about the process of learning of scholars, teachers and students perceive in a very different way the degree of effectiveness provided by the different tools used when transferring subjects’ contents. This review states the results obtained from an anonymous survey posed by the teacher to the students of the subject “Civil Law III” (Family Law), of the 3rd year of the university Law Degree. The intention was to clarify which of the tools, which actually were used along the academic year, were more effective for their learning and, as a consequence, to adapt their use as much as possible to the future process of lessons provision. The analyzed tools are: master class, case law comment, questionnaires on true/false statements, case studies and writing of statements of claim and defense. Scholars could also express their degree of satisfaction regarding other aspects involved in teaching which are related to some of these tools.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

MARGARITA CASTILLA BAREA, Universidad de Cádiz

Profesora Titular de Derecho Civil

References

AYLLÓN DÍAZ-GONZÁLEZ, J.M. (2010). “El uso de las plataformas de enseñanza virtual para impartir asignaturas jurídicas”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE), núm.1, págs.49-60. En línea: http://www.eumed.net/rev/rejie

BUSTOS MORENO, Y. (2016). “Revisión de la metodología docente de ciertas disciplinas del Derecho civil en función de su distinta ratio”, Innovaciones metodológicas en docencia universitaria: resultados de investigación, ÁLVAREZ TERUEL, J.D., GRAU COMPANY, S. y TORTOSA IBÁÑEZ, Mª.T. (Coords.), Alicante, Universidad de Alicante; págs. 1655-1675

CERVILLA GARZÓN, Mª.D. (2010). “6. Elaboración de supuestos prácticos”, SÁNCHEZ GONZÁLEZ, Mª.P. (Coord.), Técnicas docentes y sistemas de evaluación en educación superior, Madrid, Narcea S.A. de ediciones; págs. 53-60.

CHINCHILLA PEINADO, J.A. y LÓPEZ DE CASTRO GARCÍAMORATO, L. (2012). “Planificación estratégica y desarrollo del proceso de aprendizaje-evaluación para la adquisición de competencias en el grado de derecho a través de la guía docente y la plataforma Moodle”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE), núm. 5, págs. 163-184. En línea: http://www.eumed.net/rev/rejie

GARGALLO LÓPEZ, B., SÁNCHEZ PERIS, F., ROS ROS, C. y FERRERAS REMESAL, A. (2010), “Estilos docentes de los profesores universitarios. La percepción de los alumnos de los buenos profesores”, Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educação, núm. 51/4; págs. 1-16.

GONZÁLEZ RUS, J.J. (2003). “Reflexiones sobre el futuro de la enseñanza del Derecho y sobre la enseñanza del Derecho en el futuro”, Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología (en línea), núm. 05- r1, págs. r1:1-r1:21. Disponible en internet: http://criminet.ugr.es/recpc/recpc05-r1.pdf [RECPC 05-r1 (2003), 1 ene].

GOÑI RODRÍGUEZ DE ALMEIDA, Mª. y MESEGUER VELASCO, S. (2010), “Renovación de las metodologías docentes en los estudios de Grado en Derecho”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE), núm. 2, págs. 135–148. En línea: http://www.eumed.net/rev/rejie

HERNÁNDEZ SÁINZ, E. (2011), “Experiencias de aprendizaje del Derecho Mercantil a través de la jurisprudencia”, Docencia y Derecho. Revista para la docencia jurídica universitaria, núm. 3, págs. 1-15

HERNANDO MASDEU, J. (2011), “Desarrollo y evaluación de competencias retóricas orales y escritas por medio de ensayos y casos prácticos”. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE), núm.3, págs. 81-92, En línea: http://www.eumed.net/rev/rejie

MEDINA ALCOZ, Mª. (2010). “El Derecho problemático en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. (La lección magistral adaptada y el estudio de casos)”, Dereito, Vol 19, nº 1, págs. 263-283.

ORDÓNEZ SIERRA, R. y RODRÍGUEZ GALLEGO, M.R., (2015). “Docencia en la Universidad: valoraciones de los estudiantes de la Universidad de Sevilla”, Bordón, Revista de Pedagogía, Vol. 67, núm. 3, págs. 85-101

ZAMORA ROSELLÓ, Mª.R. (2010). “La aplicación de metodologías activas para la enseñanza de las Ciencias a estudiantes de primer curso”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE), núm.1, págs. 95-106. En línea: http://www.eumed.net/rev/rejie]

ZURITA MARTÍN, I. (2010). “I. La lección magistral”, SÁNCHEZ GONZALEZ, Mª.P. (Coord.), Técnicas docentes y sistemas de evaluación en educación superior, Madrid, Narcea S.A. de ediciones, págs. 17-22.

Additional Files

Published

2017-07-01

How to Cite

CASTILLA BAREA, M. (2017). An experience of methodological syncretism in the teaching of Civil Law. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (16), 55–79. https://doi.org/10.24310/REJIE.2017.v0i16.7635

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies