The Legal culture in Colombia: interactions with education, history and the country's society

Authors

  • Pedro Aníbal Delgado Rodríguez Universidad de Granada Spain
  • Nydian Yaneth Contreras Rodríguez Universidad Pontificia Bolivariana Bolivia, Plurinational State of

DOI:

https://doi.org/10.24310/rejie.vi29.16960

Keywords:

Legal education, legal culture, sociocultural context, history, Colombia.

Abstract

The purpose of this article is focused on making a historical review describing the sociocultural context in which higher legal education was developed in Colombia and its main characteristics. To do so, methodological tools such as documentary review and descriptive and synthetic methods were used. The main results obtained revolve around the identification of exceptionality, formalism and hybridity as the main characteristics of the Colombian legal culture. Likewise, it was concluded that legal culture was largely influenced by academic traditions and institutions founded during the colonial era, which had an impact on their subsequent educational development.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CAJAS SARRIA, M. A. (2020). “La ley heroica o de defensa social de 1928 contra la amenaza bolchevique en Colombia”. Revista de Estudios Histórico-Jurídicos (Nº42), pp. 429-454. DOI:10.4067/S0716-54552020000100429

CONTRERAS RODRÍGUEZ, N.Y. (2018). “Ley de Justicia y Paz en Colombia: un acercamiento desde los medios de la comunicación”. Revista de Paz y Conflictos, (Nº 2), pp. 179-199. DOI: https://doi.org/10.30827/revpaz.v11i2.6489

COOPER, H. M. (1998). Synthesizing research: A guide for literature reviews (3rd ed.). Sage Publications.

DELGADO GARCÍA, G. (2010). “Conceptos y metodología de la investigación histórica”. Revista Cubana de Salud Pública. (Nº36), pp. 9?18. En línea: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21416134003

DELGADO RODRÍGUEZ, P. A. (2020). “La educación jurídica en Colombia: transformaciones y tendencias recientes”. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (Nº23), pp. 83-99. [En línea] https://revistas.uma.es/index.php/rejienuevaepoca

DELGADO RODRÍGUEZ, P. A. (2022). La formación de juristas en Colombia y el nuevo contexto de la innovación docente y el aprendizaje en la Educación Superior. Tesis doctoral, Editorial. Universidad de Granada. En línea: https://digibug.ugr.es/handle/10481/77264

DÍAZ JARAMILLO, J. A. (2019). “Los trabajos de la memoria: La masacre de las bananeras y los sectores subalternos en Colombia, 1929-2008”. Trashumante. Revista Americana de Historia Social, (N|13), pp. 30–54. doi: 10.17533/udea.trahs.n13a02.

GAITÁN BOHÓRQUEZ, J. (2002). Huestes de Estado. La formación universitaria de los juristas en los comienzos del Estado colombiano. Bogotá, Centro Editorial Universidad del Rosario.

GARCÍA VILLEGAS M. & CEBALLOS BEDOYA M. A. (2019). La profesión jurídica en Colombia. Bogotá, Editorial: Dejusticia.

GARCÍA VILLEGAS, M. & UPRIMNY, R. (2005). “¿Controlando la excepcionalidad permanente en Colombia? Una defensa prudente del control judicial de los estados de excepción”. Documentos de Discusión de DJS (1). En línea: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.dejusticia.org/wp-content/uploads/2017/04/fi_name_recurso_198.pdf

GARDNER, J. A. (1980). “Legal imperialism: American lawyers and foreign aid in Latin America”. Journal of Latin American Studies, (Nº1), pp.206-208.

GIL S., C. (1938). Libro de Acuerdos Públicos y Privados de la Real Audiencia de Santa Fe en el Nuevo Reino de Granada. Bogotá, editorial: Tipografía COLÓN, Casa Editorial.

GOYES MORENO I. (2008). La enseñanza del derecho en Colombia 1886-1930. (San Juan de Pasto, Colombia). Tesis doctoral Universidad de Nariño, Colombia En línea: http://doctorado.udenar.edu.co/wp-content/uploads/2018/03/Tesis-Isabel-Goyes-Moreno.pdf

HERNÁNDEZ SAMPIERI, R.; FERNÁNDEZ COLLADO, C. & BAPTISTA LUCIO, M.P. (2014). Metodología de la Investigación, México, editorial: Interamericana.

JIMÉNEZ, C. (2009). “Aplicación e instrumentalización de la doctrina de seguridad nacional en Colombia (1978-1982): Efectos sobre la temática de derechos humanos”. Revista Reflexión Política, (Nº 22), pp.158-174. En línea: file:///D:/Downloads/Dialnet-ElEstatutoDeSeguridadLaAplicabilidadDeLaDoctrinaDe-3226580.pdf

MÁPURA RAMÍREZ, L. M. (2013). La cultura jurídica en Colombia: Un fenómeno que necesita actualizarse. Tesis de maestría universidad Nacional de Colombia. En línea: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/11991

MC FARLANE, A. (2002). “La construcción del orden político: La primera república en la Nueva Granada, 1810-1815”. Revista Historia y Sociedad, (Nº8), pp. 47-82. En línea: https://revistas.unal.edu.co/index.php/hisysoc/article/view/23215

MONROY CABRA, M. G. (1999) “Reflexiones sobre la enseñanza del derecho en Colombia”. Revista Estudios Socio-jurídicos, (Nº1), pp.162-182. En línea: https://revistas.urosario.edu.co/index.php/sociojuridicos/article/view/151

NARVÁEZ HERNÁNDEZ J. R. (2010). Cultura jurídica ideas e imágenes. México, editorial: Porrúa.

RODRÍGUEZ GARAVITO, C. A. (2006). “Globalización, reforma judicial y estado de derecho en Colombia y américa latina: El regreso de los programas de derecho y desarrollo”. Revista Iusta, (Nº25), pp. 179-216. En línea: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=560358683009

SALAMANCA, F. (2010). Educación legal en Colombia. análisis cuantitativo desde una perspectiva histórica. Los Abogados en Colombia, 103-143.

SASTOQUE, E. C., & GARCÍA, M. (2010). “La guerra civil de 1876-1877 en los Andes nororientales colombianos”. Revista de Economía Institucional, (Nº22), pp. 193-214.

VARGAS MORALES, M. A. (2014). “La libertad de enseñanza en disputa. Colombia, 1848-1876”. Revista Ariadna Histórica. Lenguajes, Conceptos, Metáforas. (Nº 3), pp. 35-55. En línea: file:///D:/Downloads/11258-1-48128-1-10-20141101%20(1).pdf

Published

2023-07-27

How to Cite

Delgado Rodríguez, P. A., & Contreras Rodríguez, N. Y. . (2023). The Legal culture in Colombia: interactions with education, history and the country’s society: . Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (29), 103–120. https://doi.org/10.24310/rejie.vi29.16960

Issue

Section

Substantive research