University education as a training channel for training for future professionals: the practical application of legal theory and legal theory

Authors

  • María Nieves Alonso García Universidad Isabel I Spain
  • David Carrizo Aguado Universidad de León Spain

Keywords:

teaching innovation, simulation, training, professionals

Abstract

In this contribution, a proposal for teaching innovation is proposed aimed at making students aware of the practical application of legal theory, that is, to conceive university education as a training channel for future professionals. The implementation of innovative tools in university teaching allows students to develop the participatory character and provide them with communication and learning skills in their professional future. The work will be developed with a group of seventy students of the Degree in Law, aged between 18 and 22 years, during the academic year 2021/2022. The proposal will be developed virtually through training simulators that facilitate the acquisition of skills through situations similar to those that occur in work contexts and that are designed for the student to follow a learning process based on "learning by doing”. In this line, it is intended to develop a pedagogical intervention proposal that incorporates theoretical-practical aspects contemplating a series of activities focused on the areas of research, analysis, reflection and resolution of real cases, while promoting transversal educational actions that will provide give students a more complete and positive vision of themselves, others and their environment that is reflected in their professional future.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ADRIÁN DE GANZO, Mª.C., GONZÁLEZ ALMEIDA, J. A. PADRÓN MARTÍN, F, DIONIS MELIÁN, LUIS LEÓN, S. (2018), “La práctica simulada: Una relación directa entre la realidad y la docencia. Reflexión de su impacto en la formación del alumnado. Y un acercamiento más eficaz al mundo profesional”, en Bernardino Alonso Hernández, J, Canino Rodríguez , J, Pérez Suárez , S., Sánchez Rodríguez , Travieso González , C, Ravelo García, A. (ed. lit.) :V Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el ámbito de las TIC y las TAC: InnoEducaTIC 2018, Las Palmas de Gran Canaria págs. 275-282.

ÁLVAREZ ÁLVAREZ, S, ARNÁIZ UZQUIZA, V. (2016), “Nuevos objetos de aprendizaje, nuevos objetivos de traducción: propuesta didáctica para traducir píldoras formativas”, en Tortosa Ybáñez, M. Grau Company, S, Álvarez Teruel, J. (Coords.) XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares, págs. 892-909.

ARANDA REDRUELLO, R.; CERRILLO MARTÍN, R.; DE LA HERRÁN GASCÓN, A.; DE MIGUEL BADESA. S.; GÓMEZ GARCÍA, M.; HERNÁNDEZ-CASTILLA, R.; IZUZQUIZA GASSET, D.; MURILLO TORRECILLA, F.J.; PÉREZ SERRANO, M.; RODRÍGUEZ-IZQUIERDO, R. Mª Y EGIDO GÁLVEZ, I. (DIR.) (2007): “El aprendizaje basado en problemas como innovación docente en la universidad”, Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, posibilidades y limitaciones, núm. 16, págs. 85-100.

DÍAZ PITA, Mª.P. (2016), “Los juicios simulados como técnica de aprendizaje colaborativo y de evaluación formativa”, en coord. por Maxim Turull i Rubinat, Enoch Albertí Rovira (Coords.), 74 experiencias docentes del Grado en Derecho, págs. 97-100.

MICÓ-AMIGO, E., BERNAL-BRAVO, C. (2020), “Investigación evaluativa de la innovación docente con simuladores en el área de Tecnología en la Enseñanza Secundaria Obligatoria”, IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, , núm. 14, 2020, págs. 134-146.

PUIG, J.M., MARTÍN, X. Y BATLLE, R. (2007): Cómo iniciar un proyecto de aprendizaje y servicio solidario. Bilbao:Zerbikas Fundazioa.

Published

2022-08-17

How to Cite

Alonso García, M. N., & Carrizo Aguado, D. (2022). University education as a training channel for training for future professionals: the practical application of legal theory and legal theory. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (27), 49–59. Retrieved from https://revistas.uma.es/index.php/rejienuevaepoca/article/view/15274

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies