Formation and Bildung: Analysis of Two Convergent Notions in Antonio Millán Puelles’ Philosophy of Education
DOI:
https://doi.org/10.24310/Metyper.2010.v0i3.2817Keywords:
A. Millán-Puelles,, Classical Realistic Philosophy, formation, BildungAbstract
The main purpose of this paper is to inquire into the concept of formation in Millán-Puelles’ Philosophy of Education and its influences from both the Classical Realistic Philosophy and the Traditional German Philosophy. His field of investigation is limited to: 1) presentation of philosophical antecedents upon which the author elaborates his Philosophy of Education, synthesized in the notion of formation; 2) indicate the precedents of that notion in the concept of Bildung, which belongs to the tradition of German Philosophy of Education; 3) show the relations that the author makes between both notions.
Downloads
Metrics
References
Altarejos Masota, Francisco: (2005) “Antonio Millán-Puelles, filósofo de la educación”; en Estudios sobre Educación, nº 9, pp. 9-30.
Barrio Maestre, José María: (2004) Elementos de Antropología Pedagógica. Madrid: Rialp.
Benner, D.: (1990) “Las teorías de la formación. Introducción histórico-sistemática a partir de la estructura básica de la acción y el pensamiento pedagógico”; en Revista de Educación, nº 292, mayo-agosto, pp. 7-36.
Blánquez Fraile, A. (1960) Diccionario Latín – Español. Barcelona: Sopena.
Böhm, W. (1988) Il concetto de pedagogia nella cultura tedesca; en Il concetto di pedagogia ed educazione nelle diverse aree culturali. Pisa: Giardini.
Diccionario de la Lengua Española, Real Academia Española, Espasa Calpe, 22ª ed., Tomo I, Buenos Aires, 2006.
Millán-Puelles, Antonio: (1951) “Los límites de la educación en K. Jaspers”; en Revista Española de Pedagogía, año IX, julio-septiembre, pp. 439-452.
Millán-Puelles, Antonio: (1961) La síntesis humana de naturaleza y libertad. Madrid: Ateneo.
Millán-Puelles, Antonio: (1963) “El dinamismo de la formación intelectual”; en Atlántida, v. 1, nº 1, pp. 51-58.
Millán-Puelles, Antonio: (1974) Voz: Formación, Diccionario de Pedagogía Labor, Tomo I, A-F, Labor S.A., Barcelona, pp. 429-433.
Millán-Puelles, Antonio et alii: (1976) Teoría de la Educación (Filosofía de la Educación). Madrid: Universidad de Educación a Distancia.
Millán-Puelles, Antonio: (1982) “El sentido trascendente de la existencia y la educación”; en Revista Española de Pedagogía, nº 158, pp. 57-60.
Millán-Puelles, Antonio: (1999) Ética y realismo. Madrid: Rialp.
Naval, Concepción: (1992) Educación, Retórica y Poética. Tratado de la Educación en Aristóteles. Pamplona: Universidad de Navarra.
Naval, Concepción: (1994) “Sobre la noción de formación”; en Anuario Filosófico, pp. 613-624.
Rebok, María Gabriela: (2008) “Educación o la dimensión in-quietante de la filosofía”; en María del Milagro Casalla y Mario Casalla (comp.) Pensar la educación. Encuentros y desencuentros, Buenos Aires: Altamira, pp. 179-197.
Ruta, Carlos: (2006) “El olvido de toda esperanza”: Meister Eckhart y Michel Henry; en Carlos Ruta (comp.): El Maestro Eckhart en diálogo. Entre sombra y ser. Buenos Aires: Baudino-Universidad de San Martín, pp. 134-145.
Tomás de Aquino: Suma Teológica, Madrid: BAC, 1961.
Tomás de Aquino: Quaestiones Disputatae, Roma: Marietti, 1949.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which is simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work provided that its author and first publication in this journal are indicated.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing arrangements for distribution of the published version of the work (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematics archives or on their website) before and during the submission process, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work (see The Open Access Effect).