Natural, artificial, and emerging gaps: Taxonomy, variables, epistemology, and axiology for the “digital gaps”

Authors

  • Guadalupe Marcial Jiménez Universidad Veracruzana, Mexico https://orcid.org/0009-0003-9631-6711
  • Elena del Carmen Arano Leal Universidad Veracruzana, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.24310/metyper.34.2025.21892

Keywords:

Natural gaps, artificial gaps, typical-atypical gaps, emergent gaps, [human, artificial] intelligence, thinking skills, deontic

Abstract

The term “gap” describes natural, social, and hybrid phenomena in epistemic and deontic contexts. It acquires connotations depending on the accompanying adjective and the context in which it is applied. It even prescribes social phenomena whose bias is revealed through critique.
Its unreflective use generates semantic, axiological, and epistemic biases, exhibiting a fragmented epistemic vision (with both positive and negative connotations, and “deontic” justifications).
We propose a precise and clear use of the term “gap” to better employ it in various contexts. The “digital gap” is examined as an emergent case that displays common characteristics of many typical “gaps.”
We outline 1) Concepts of the term “gap” for its identification and hierarchical classification according to types/cases. 2) The usefulness of the systemic model for understanding the term “gap.” 3) A hybrid concept of intelligence for emergent “gaps,” linked to critical thinking and metacognitive processes. 4) Dimensional factors that reduce and/or widen “gaps.” We include an Appendix to delve deeper into the neutral definition of the term, its etymology, history, and measurement scales.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alighieri, D. 1922. La divina comedia. Trad. de Bartolomé Mitre. Buenos Aires: Centro cultural Latium. https://www.cervantesvirtual.com/obra/la-divina-comedia-2/

Alonso, A.; Campirán, A. & Landín, M. 2023. “Inteligencia artificial: pensamiento crítico, ética e impacto en educación”. En Ruiz, M. & Peña, A. (comps.). Procesos de innovación en contextos educativos. México: Universidad Tecnológica del Pacífico. DOI https://doi.org/10.58299/utp.183

Campirán, A. & Ruiz, M. 2016. “Complexus, transdisciplina e innovar: Elucidación conceptual para aprender mejor”. En Ruiz, M. (Comp.). Complejidad, innovación y sustentabilidad. Xalapa: Universidad Veracruzana. https://libros-utp.com/index.php/editorialutp/catalog/book/8

Campirán, A. 2005. “El papel de la metacognición en el desarrollo de la metodología. Metacognición”. Ergo 1 Nueva Época (enero): 51-66. http://cdigital.uv.mx/handle/123456789/36574

Campirán, A. 2025. Habilidades de pensamiento crítico y creativo. Toma de decisiones y solución de problemas. Lecturas y ejercicios para el nivel universitario. Modelo COL. México: Lambda Editorial (en prensa).

Dwyer, P. 2022. “The Neurodiversity Approach(es): What Are They and What Do They Mean for Researchers”. Human Development 66 (2): 73-92. https://doi.org/10.1159/000523723

Gómez, D.; Alvarado, R.; Martínez, M.; Díaz, C. 2018. “La brecha digital: una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio en México”. Entreciencias 6 (16): 49-64. https://revistas.unam.mx/index.php/entreciencias/article/view/62611

Martínez de la Rosa, F. 1837 [2018]. Poesías y las dos comedias. Los zelos infundados y Lo que puede un empleo. París: Librería de los SS. D. Vicente Salvá e Hijo. Recuperado de Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/obra/poesias---y-las-dos-comedias-los-zelos-infundados-y-lo-que-puede-un-empleo/

RAE. 2014. Diccionario de la lengua española, 23a ed. [versión 23.7 en línea]. https://dle.rae.es/brecha

Papalia, D.; Duskin, R.; Martorell, G. 2017. Desarrollo Humano. México: McGraw-Hill, 8ª ed.

Stevens, S. 1946. “On the Theory of Scales of Measurement”. Science. New Series. American Association for the Advancement of Science 103 (2684): 677-680. https://dl.icdst.org/pdfs/files3/38396a3ee53de9478a57af4605f0e1c1.pdf

UNESCO. s/f. “¿Qué es la ciudadanía digital?” https://aunclickdelainclusion.org/wpcontent/uploads/2022/03/Infografi%CC%81a-aunclickdelainclusion.pdf

UNESCO. 2022. “La ciudadanía digital como política pública en educación en América Latina”.https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378120

Published

2025-07-25

How to Cite

Marcial Jiménez, G., & Arano Leal, E. del C. (2025). Natural, artificial, and emerging gaps: Taxonomy, variables, epistemology, and axiology for the “digital gaps”. Metafísica Y Persona, (34), 103–128. https://doi.org/10.24310/metyper.34.2025.21892

Issue

Section

Articles