Critical and creative thinking and time diagrams to understand historicity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/metyper.34.2025.21891

Keywords:

Diagrams, time, history, critical and creative thinking skills, creativity

Abstract

In this article we apply Ariel Campirán’s model of critical and creative thinking skills to the understanding of historicity. Our objective is to develop a tool based on a diagram that allows us to approach the understanding and study of history. We argue that the methodology proposed by Campirán can be applied to time diagrams that have been developed in the field of phenomenology and that, with some modifications, can be used for the study and teaching of history.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Campirán A. 1999. “Enseñar a pensar”. En Morado Estrada, R. La Razón Comunicada, 93-101. México: Editorial Torres y Asociados.

Campirán, A. 2025. Habilidades de pensamiento crítico y creativo. Toma de decisiones y solución de problemas. Lecturas y ejercicios para el nivel universitario. Modelo COL. México: Lambda Editorial (en prensa).

Carr, D. 2017. Experiencia e historia. Buenos Aires: Prometeo.

Carr, D. 2015. Tiempo, narrativa e historia. Buenos Aires: Prometeo.

Gallagher, S. y Zahavi, D. 2013. La mente fenomenológica (trad. M. Jorba). Madrid: Alianza.

Husserl, E. 2002. Lecciones de fenomenología de la conciencia interna del tiempo (traducción, introducción y notas de A. Serrano de Haro). Madrid: Trotta.

Moura de Carvalho, T. 2021. “Pensamiento crítico y creatividad: su confluencia en el ámbito educativo”. En Campirán, A. y Alonso, A. Pensamiento crítico en Iberoamérica, 227-302. Ciudad de México: Torres Asociados.

O’Gorman, E., Historiología: teoría y práctica. México: UNAM, 1999.

Uscanga, M. y Hernández, D. 2019. “Lista de cotejo de condiciones generadoras de ambiente. De aprender a aprender pensamiento crítico para la solución de problemas”. En Hernández, G.; Casales, R. y Castro-Manzano, M. Lógica, argumentación y pensamiento crítico, 323-336. Ciudad de México: Ediciones del Lirio.

Villoro, L. 1980. “El sentido de la historia”. En Historia ¿para qué?, 33-52. México: Siglo XXI.

Published

2025-07-25

How to Cite

Sánchez Muñoz, R., Rosas Necoechea, O., & Robles Luján, C. C. (2025). Critical and creative thinking and time diagrams to understand historicity. Metafísica Y Persona, (34), 53–69. https://doi.org/10.24310/metyper.34.2025.21891

Issue

Section

Articles