Critical thinking, scientific reasoning, and political praxis: the construction of knowledge in the social sciences and development studies as a synthesis
DOI:
https://doi.org/10.24310/metyper.34.2025.21890Keywords:
critical thinking, scientific reasoning, political praxis, Latin American social sciences, critical thinking skills, thinking with one's own headAbstract
This manuscript aims to redefine the notion of critical thinking, considering its functions, contributions, scope and limitations in the construction of scientific and humanistic knowledge, as well as in the university/society/development model relationship. As it is not a neutral notion and praxis but one influenced by ethical and ideological positions,
critical thinking is closely related to political praxis in its broadest sense, which refers to the construction and questioning of power and established knowledge. Hence its link with the development /underdevelopment dialectic and the study of the specificities of peripheral societies. Therefore, the possibilities of thinking with one’s own head from Latin America are explored on the basis of the exercise of creative imagination and the vindication of critical thought. Moreover, it is argued that in this effort it is also relevant to subvert epistemologically neo-positivism -and its obsession with quantitativism-, post-modern delirium -and its cancellation of the future-, technocratic rationality -and its market monotheism- and disciplinary autism.
Downloads
Metrics
References
Álvarez, Fátima. 2024. Por qué tomarse la empresa con filosofía. Madrid: Plataforma Editorial.
Bagú, Sergio. 2008 [1970]. Tiempo, realidad social y conocimiento. Propuesta de interpretación. México: Siglo XXI Editores.
Banerjee Abhijit, Esther Duflo y Michael Kremer. 2020. “The influence of Randomized Controlled Trials on development economics research and on development policy”. En Kaushik Basu, David Rosenblatt y Claudia Sepúlveda (Eds.). The state of economics, the State of the world. Cambridge. Massachusetts: The Massachusetts Institute of Technology (MIT) Press and The World Bank.
Bertucci, Marie-Madeleine. 2009. “Place de la réflexivité dans les sciences humaines et sociales: quelques jalons”. Cahiers de sociolinguistique, 14 (1): 43-55.
Dussel, Enrique. 2011. Filosofía de la liberación. México: Fondo de Cultura Económica.
Easterly, William. 2014. The tyranny of experts. Economists, dictators, and the forgotten rights of the poor. New York: Basic Books.
Enríquez Pérez, Isaac. 2010. La construcción social de las teorías del desarrollo: un estudio histórico/crítico para incidir en el diseño de las políticas públicas. México: Editorial Miguel Ángel Porrúa y H. Cámara de Diputados.
Enríquez Pérez, Isaac. 2016. “El subdesarrollo como contradicción consustancial del capitalismo: notas introductorias para la (re)construcción de un concepto”. Estudios críticos del desarrollo, Zacatecas, Universidad Autónoma de Zacatecas, VI (10):13-48.
Enríquez Pérez, Isaac. 2018. “Las concepciones sobre el progreso y la construcción de un proyecto de nación: hacia una historia de las ideas en el extendido siglo XIX mexicano (1821-1910)”. Histórica, Lima, Pontificia Universidad Católica del Perú, XLII (2): 89-139.
Enríquez Pérez, Isaac; Ricárdez Cabrera, Marcelino Mauricio; Bustos Cardona, Laura Ofelia; Martínez, Adba Musharrafie; López Gamboa, Flor Sugey y Durán Vázquez, Adalberto. 2015. “Universidadanía: la construcción socioespacial y simbólica del hábitat universitario y su concepción como sistema complejo”. INTERdisciplina, México, CEIICH-UNAM, 3 (6) mayo-agosto: 113-141.
Finocchiaro, Maurice A. 2005. Arguments about arguments. Systematic, critical, and historical essays in logical theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Fisher, Alec. 2001. Critical thinking. An introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Freire, Paulo. 2005 [1968]. Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.
Gadamer, Hans-Georg. 1999 [1960]. Verdad y método I. Salamanca: Ediciones Sígueme.
García Boutigue, Rolando. 2000. El conocimiento en construcción. De las formulaciones de Jean Piaget a la teoría de sistemas complejos. Barcelona: Editorial Gedisa.
García Boutigue, Rolando. 2006. Sistemas complejos. Conceptos, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. Barcelona: Editorial Gedisa.
Giddens, Anthony. 1990. The consequences of modernity. Cambridge: Polity Press.
Han, Byung-Chul. 2012 [2010]. La sociedad del cansancio. Barcelona: Editorial Herder.
Horkheimer, Max y Theodor Adorno. 1998 [1944]. Dialéctica de la ilustración. Fragmentos filosóficos. Madrid: Editorial Trotta.
Horkheimer, Max. 2003 [1937]. Teoría crítica. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Jácome Ortega, Mariella Johanna y María del Carmen Lapo Maza. 2015. “Integrado el pensamiento crítico en la dirección de empresas”. Empresarial, Guayaquil, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, 9 (36): 31-35.
Las Casas, Bartolomé de. 2011 [1552]. Brevísima relación de la destrucción de las Indias. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Lyotard, Jean-François. 1987 [1986]. La posmodernidad (Explicada a los niños). Barcelona: Editorial Gedisa.
Lyotard, Jean-François. 2000 [1979]. La condición postmoderna. Informe sobre el saber. Madrid: Editorial Cátedra.
Mariátegui, José Carlos. 2007 [1928]. Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. México: Editorial Era.
Martí, José. 1978 [1891]. Nuestra América. México: Coordinación de Humanidades, Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM y Unión de Universidades de América Latina.
Moore, Jr., Barrington. 1989 [1978]. La injusticia: bases sociales de la obediencia y la rebelión. México: Instituto de Investigaciones Sociales-UNAM.
Petress, Ken. 2004. “Critical thinking: An extended definition”. Education, 124 (3): 461-466.
Roitman Rosenmann, Marcos. 2018. La criminalización del pensamiento. Crítica y subversión. Madrid: Guillermo Escolar Editor.
Sader, Emir. 2018. “9. La crisis del pensamiento crítico”. En Bialakowsky, Alberto L., Nora Garita Bonilla, Marcelo Arnold Cathalifaud, Paulo Henrique Martins, Jaime A. Preciado Coronado (Comps.). Las encrucijadas abiertas: América Latina y Caribe. Sociedad y pensamiento crítico Abya Yala (Tomo II). Buenos Aires: CLACSO, ALAS, CEFIS Editora, AAS, Instituto de Investigaciones Gino Germani de la Universidad de Buenos Aires.
Scriven, Michael y Paul, Richard. 1987. “Defining Critical Thinking”. Presentation at the 8th Annual International Conference on Critical Thinking and Education Reform, The National Council for Excellence in Critical Thinking.
Sternberg, Robert J. 1986. Critical thinking: its nature, measurement and improvement. Washington D. C.: National Institute of Education.
Vattimo, Gianni. 1987 [1985]. El fin de la modernidad. Nihilismo y hermenéutica en la cultura posmoderna. Barcelona: Editorial Gedisa.
Warnick, Barbara y Edward S. Inch. 1994. Critical thinking and communication. The use of reason in argument. New York: Macmillan Publishing Company.
Zuboff, Shoshana. 2019. The age of surveillance capitalism. The fight for a human future at the new frontier of power. New York: Public Affairs.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Metafísica y Persona

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which is simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work provided that its author and first publication in this journal are indicated.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing arrangements for distribution of the published version of the work (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematics archives or on their website) before and during the submission process, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work (see The Open Access Effect).

17.png)
