Evaluation of critical thinking in higher education students in the High Mountains

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/metyper.34.2025.21889

Keywords:

college students, teaching profile, modeling, mixed generalized linear model.

Abstract

Critical thinking has acquired special relevance in current educational systems due to its comprehensive training goals. In Mexico, the Universidad Veracruzana has designed a critical thinking curriculum since 1999; However, in 2016 research showed that only 3.9% of students who took a critical thinking test received a passing grade. The above revealed a problem related to the lack of a natural profile in the teaching staff. That is, a teaching profile related to professional training in a specific discipline or area. Therefore, a model was proposed to study the appropriation of critical thinking. Thus, the objective of this work is to recover that model for the application of a test to a group of undergraduate students (N=295) at the same university. Finally, the results indicate that a natural profile in teachers has a favorable impact on the appropriation of critical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aguilar, M. 2021. Programa de trabajo 2021-2025. Por una transformación integral. Recuperado de https://www.uv.mx/comunicacionuv/files/2022/03/Programa-Trabajo-2021-2025-1.pdf

Antonio-García, H. y Castro-Manzano, J. M. “Un modelo para estudiar la apropiación del pensamiento crítico”. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete 36 (2), 2021. https://doi.org/10.18239/ensayos.v36i2.2865

Aristóteles. 1985. Ética Nicomáquea. Madrid: Gredos.

Bunge, M. 2022. Crisis y reconstrucción de la filosofía. Madrid: Gedisa.

Campirán, A. 2025. Habilidades de pensamiento crítico y creativo. Toma de decisiones y solución de problemas. Lecturas y ejercicios para el nivel universitario. Modelo COL, México: Lambda Editorial (en prensa).

Campirán, A. y Alonso, A. 2020. “Curso de PC en toda la disciplina de la Universidad Veracruzana-México”. En Rivas, Saiz y Vieira (orgs.). Pensamento crítico em Universidades Iberoamericanas. Percursos educativos y perspectivas de formação. Brazil: Brazil publishing.

Epstein, R. L. 2002. Critical Thinking. Wadsworth Thomson Learning.

González, R. y González, V. 2007. “Diagnóstico de necesidades y estrategias de formación docente en las universidades”.Revista iberoamericana de educación 43 (6). https://doi.org/10.35362/rie4362365

López-González, E. y Ruiz-Soler, M. 2011. “Análisis de datos con el Modelo Lineal Generalizado. Una aplicación con R”. Revista española de Pedagogía, 248.

Mora Vargas, A. 2004. “La evaluación educativa: conceptos, periodos y modelos”. Revista electrónica actualidades investigativas en educación, 2.

Ocampo, E.; González, E.; Cruz, G.; Yerena, C.; Jiménez, S.; Rodríguez, N.; Palacios, L.; Treviño, E. y Hernández, E. 2016. Reporte de resultados del Área de Formación Básica General del modelo educativo integral y flexible de la Universidad Veracruzana.https://www.uv.mx/meif/files/2016/05/Informe-version-16.pdf

Rogoff, B. 2006. “Los tres planos de la actividad sociocultural: apropiación participativa, participación guiada y aprendizaje”. En Wertsch, J.; Del Río, P. y Álvarez, A. (eds.). La mente sociocultural. Aproximaciones teóricas y aplicadas. Fundación Infancia y Aprendizaje.

Saiz, C. 2017. Pensamiento crítico y cambio. Ediciones Pirámide.

Vigotsky, L. 1978. Pensamiento y lenguaje. La Pleyade

Published

2025-07-25

How to Cite

Antonio-García, H., & Castro-Manzano, J.-M. (2025). Evaluation of critical thinking in higher education students in the High Mountains. Metafísica Y Persona, (34), 13–34. https://doi.org/10.24310/metyper.34.2025.21889

Issue

Section

Articles