Emotional Intelligence in Argentina: a systematic review of the research of the last 10 years
DOI:
https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v16i1.15130Keywords:
Emotional Intelligence – Argentina - Systematic ReviewAbstract
In recent years, the construct of emotional intelligence (EI) has driven studies in different lines of conceptualization, research, theoretical models and evaluation methods nationally and internationally. The objective of this study is to present a systematic review of research on EI carried out in the Argentine population over the last decade. One of the most relevant aspects considered is the methodological criteria authors apply in their research. The PRISMA methodology was used in the search for articles in the Redalyc, PubMed, SciELO and Dialnet databases during May 2022. After applying the inclusion criteria, 181 articles were selected of the 13,349 articles found and eight articles were analyzed—the only ones employing Argentine samples. Of these, 5 focused on adolescents, 1 on therapists, 1 on students in higher education, and 1 on the general population in isolation due to COVID-19. In conclusion, most of the studies presented methodological limitations to the detriment of ecological validity, together with the small number of articles found. These results demonstrate the need for promoting research on EI.
Downloads
Metrics
References
Alecsiuk, B. (2015). Inteligencia emocional y desgaste por empatía en terapeutas. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 24(1), 43-56. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281944843006
Bartram, D. (2001). The development of international guidelines on test use: The International Test Commission Project. International Journal of Testing, 1(1), 33-53. https://doi.org/10.1207/S15327574IJT0101_3
Baranger, D. (1999). Construcción y análisis de datos Introducción al uso de técnicas cuantitativas en la investigación social. EdUNaM.
Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: insights from the Emotional Quotient Inventory (EQ-i). En Bar-On & Parker (eds.): The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace. Jossey-Bass.
Bar?On, R., Tranel, D., Denburg, N. L. & Bechara, A. (2003). Exploring the neurological substrate of emotional and social intelligence. Brain, 126 (8), 1790-1800. https://doi.org/10.1093/brain/awg177
Boyatzis, R. E., Goleman, D., & Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI). En Bar-On & Parker (eds.): The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace. Jossey-Bass.
Calero, A. (2013). Versión argentina del TMMS para adolescentes: una medida de la inteligencia emocional percibida. Cuadernos de Neuropsicología/Panamerican Journal of Neuropsychology, 7(1). https://doi:10.7714/cnps/7.1.206
Calero, A. D., Barreyro, J. P., & Injoque-Ricle, I. (2017). Inteligencia emocional durante la adolescencia: su relación con la participación en actividades extracurriculares. Revista psicodebate: psicología, cultura y sociedad, 17(2), 43-54. https://doi.org/10.18682/pd.v17i2.693
Calero, A. D., Barreyro, J. P., & Injoque-Ricle, I. (2018). Emotional intelligence and self-perception in adolescents. Europe's journal of psychology, 14(3), 632. https://doi.org/10.5964/ejop.v14i3.1506
Calero, A. D., Barreyro, J. P., Formoso, J., & Injoque-Ricle, I. (2018). Inteligencia emocional y necesidad de pertenencia al grupo de pares durante la adolescencia. Subjetividad y procesos cognitivos, 22(2), 38-56.
Cuadros Jiménez, O. E. (2009). Evaluación de los componentes de la inteligencia emocional en niños y niñas con dificultades de aprendizaje. [Tesis de Maestría, Facultad de Educación, Universidad de Antioquia]. Disponible en https://bibliotecadigital.udea.edu.co/dspace/bitstream/10495/7033/1/OlgaCuadros_2009_inteligenciaemocional.pdf
Cobos-Sánchez, L., Flujas-Contreras, J. M. & Gómez-Becerra, I. (2017). Intervención en flexibilidad psicológica como competencia emocional en adolescentes: una serie de casos. Revista de psicología clínica con niños y adolescentes, 4(2), 135-141. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/4771/477152556006.pdf
Fernández-Berrocal, P. & Extremera, N. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 29(1), 1-6. https://doi:10.35362/rie2912869
Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., & Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological reports, 94(3), 751-755. https://doi.org/10.35362/rie2912869
Forns, M. (1993) Evaluación psicológica infantil. Barcanova
García-Fernández, M. & Giménez-Mas, S. I. (2010). La inteligencia emocional y sus principales modelos: propuesta de un modelo integrador. Espiral. Cuadernos del profesorado, 3(6), 43-52.
Gilar-Corbi, R., Pozo-Rico, T., & Castejón-Costa, J. L. (2019). Desarrollando la inteligencia emocional en educación superior: evaluación de la efectividad de un programa en tres países. Educación XX1, 22(1), 161-187. https://doi.org/10.5944/educxx1.19880
Guerra Bustamante, J. (2013). Inteligencia emocional, apego y felicidad en adolescentes: un estudio intercultural entre España y Argentina. [Tesis Doctoral. Universidad de Extremadura]. Disponible en http://hdl.handle.net/10662/718
INDEC (2010). Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas 2010: REDATAM + SP” [base de datos]. Buenos Aires: INDEC. Recuperado: http://www.indec.gob.ar.
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). ¿What is emotional intelligence? En Salovey, P. y Sluyter, D. J. (Eds), Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators (pp. 3-31). Basic Books.
Mikulic, I. M., Caballero, R. Y., Crespi, M. C. & Radusky, P. D. (2013). Adaptación argentina del test de inteligencia emocional de Mayer-Salovey-Caruso (MSCEIT V 2.0). Anuario de investigaciones, 20(1), 377-386.
Mikulic, I. M (2017). La evaluación psicológica y el análisis ecoevaluativo. Ficha de Cátedra. Departamento de Publicaciones. Facultad de Psicología.
Mikulic, I. M., Crespi, M., Caballero, R. Y., Aruanno, Y. & Paolo, A. M. (2017). Adaptación y Validación del Trait Meta-Mood Scale (TMMS-48) para su uso en adultos de Buenos Aires. En Memorias del IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIV Jornadas de Investigación XIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires.
Mikulic, I. M., Crespi, M. & Caballero, R. (2018). Construcción de un inventario de inteligencia emocional percibida para adultos. Ciencias Psicológicas, 12(1), 121-136. https://doi.org/10.22235/cp.v12i1.1602
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., ... & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. International Journal of Surgery, 88. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2021.105906
Palloto, N. J., De Grandis, M. C. y Gago-Galvagno, L. G.(2021).Inteligencia emocional y calidad de vida en período de aislamiento social, preventivo y obligatorio durante la pandemia por COVID-19. AcciónPsicológica, 18(1),45–56. https://doi.org/10.5944/ap.18.1.29221
Petrides, K.V. & Furnham, A. (2000). On the dimensional structure of emotional intelligence. Personality and individual differences, 29, 313-320. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00195-6
Petrides, K.V & Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European Journal of Personality, 15, 425-448. https://doi.org/10.1002/per.416
Reyna Cruz, W. E., Carreón Corona, A. L. & Armijo Mena, S. G. (2019). La interrelación de diferentes disciplinas para el abordaje científico de fenómenos y problemas sociales. Revista Latinoamericana de metodología de las ciencias sociales, 9(2). https://doi.org/10.24215/18537863e056
Rodríguez, C. (2019). Imagen corporal y su relación con el nivel de actividad física y la inteligencia emocional en adolescentes femeninas de diferentes niveles socioeconómicos: estudio en una población argentina. [Tesis Doctoral. Universidad de Huelva]. Disponible en http://hdl.handle.net/10272/16996
Salovey, P. & Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211. https://doi.org/10.2190/dugg-p24e-52wk-6cdg
Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., & Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. In J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure, & health (pp. 125–154). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10182-006
Sautu, R. (2003). Todo es teoría. Ediciones Lumiere.
Wainerman, C. (2001). Acerca de la formación de investigadores en ciencias sociales. La trastienda de la investigación. Ediciones Lumiere.
Zeidner, M., Matthews, G. & Roberts, R. D. (2012). What we know about emotional intelligence: How it affects learning, work, relationships, and our mental health. MIT press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Escritos de Psicología are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Escritos de Psicología recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Escritos de Psicología is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.