Learning potential in students with educational special needs

Authors

  • Joaquín González Pérez Universidad de Alcalá Spain
  • Víctor Santiuste Bermejo Universidad Autónoma de Madrid Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.vi3.13442

Keywords:

Learning potencial, mental retardation, training, learning context

Abstract

The aim of this research has been the design , according to che principies of the learning potential, of an assessment model as an alternative to the tradicional psichometric model. For this purpose some scales of development have been built and validated (EDEPA scales) and also a double assessment (quantitative and qualitative) procedure. The application of this scales allows us to know the real and virtual possibilities of the assessed children, and at the same time, the scales inform us about the strategies the children use to face the tasks and we are given some orientation about what they need to meet their difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

American Psychological Association (1966): Standards for educational and psychological tests and manuals. APA, Washington.

Anastasi, A. (1977): Tests psicológicos. Aguilar, Madrid.

Babad, E. y Bashi, J. ( 1975): An educational test of the validity of learning potential measurement. RIEP, 91, Prints, Cambridge (Mass.).

Beltrán, J.; García-Alcañiz, E.; Moraleda, M.; Calleja, F. y Santiuste, V. (1987): Psicología de la Educación. Eudema Universidad, Madrid.

Beneder, M. J. (1991): «La evaluación en educación especial I y II». En MAYOR (dir.): Manual de educación especial. 220- 257. Anaya, Madrid.

Budoff, M. (1967): «Learning Potential among Institutionalized young adult retardates. American Journal of Mental Deficiency. 73, (3), 404-41 l.

Budoff, M. (1975a): Learning potential and educability among the educable mentally retarded. RIEP-Prints 72, Cambridge (Mass.).

Budoff, M. (1975b): «Measuring learning potential: an alternative to the traditional intelligence test». En Gred, G. (dir.): Ethical and legal factors in the practice of School Psychology. Proceeding of the first annual conference in School Psychology.

Campione, J. C. Y Brown, A. L. (1984): «Learning Ability and Transfer Propensity as Sources of Individual Differences in Intelligence». En Brooks, P. H., Sperber, R. y McCauley, C. (dirs.): Learning and cognition in the mentally retarded, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, New Jersey, 265-293.

Campione, J. C.; Brown, A. L.; Ferrara y Bryant (1984): «The zone of proximal development: implications for individual differences and learning».En Rogoff y Werstch (dirs.): Children’s Learning in the «Zone of Proximal Development». New directions for child development, San Francisco, Jossey Bass, nº 23.

Campllonch, J. M. (1981): «Evaluación del retraso mental». En Fernández Ballesteros, R. y Carrobles, J. A. (dirs.): Evaluación conductual, 678-715. Pirámide, Madrid.

Clarke, A. M.; Clarke, A. D. B. y Cooper, G. M. (1970): «The development of a set to perceive relations». En HAYWOOD, H. C. (ed.): Sociocultural aspects of mental retardation. Appleton-Century-Crofts, Nueva York.

Dosil, A. (1986): Evaluación del potencial de aprendizaje de los deficientes mentales y mejora de su rendimiento. C. I. D. E., Madrid.

Ellis, N. R. (1970): «Memory processes in retardates and normals: Theoretical and empirical considerations». En ELLIS, N. R. (dir.): International review of research in mental retardation, Academic Press, New York, 4, 1-32.

Estes, W. K. (1974): «Learning theory and intelligence». American Psychologist, 20, 1974.

Fernández-Ballesteros, R., Calero, M. D., Campllonch, J. M. y Belchi, J. (1988): E. P. A.: Evaluación del potencial de aprendizaje. MEPSA, Madrid.

Fernández-Ballesteros, R. (1989): «Potencial de aprendizaje: una presentación. Estudios de Psicología, 38, 62-69.

Fernández-Ballesteros, R. (1992): Introducción a la evaluación psicológica. Pirámide, Madrid.

Feuerstein, R. (1979): The Dynamic Assessment of Retarded Performers: The Learning Potential Assessment Device, Theory, Instruments and Techniques. Baltimore. University Park Press.

Feuerstein, R., Rand, Y. y Hoffman, M. D. y Miller, R. (1980): The dynamic assessment of retarded performers. Baltimore. University Park Press.

Feuerstein, R., Rand, Y., Hoffman, M. B. y Miller, R. (1980): Instrumental Enrichment. University Park Press, Baltimore (ed. esp. en Bruño, San Pio X, 1991).

Gil, J. y Polaino, A. (1990): «Aproximación a un sistema de evaluación y diagnóstico conductual del retraso mental y sus aplicaciones psico-pedagógicas». Estudios de Psicología, 43-44, 113-131.

González Pérez, J. (1992): Influencia del clima social escolar en el rendimiento académico. Congreso Iberoamericano de Psicología. Madrid.

González Pérez, J. (1993): «Influencia del retraso mental en el clima familiar». Anuario Español e Iberoamericano de Investigación en Educación Especial, 235-263. CEPE, Madrid.

González Pérez, J. y Santiuste V. (1994): Linguistic processing in Down syndrome subjects. 23rd International Congress of Applied Psychology. Madrid.

González Pérez, J. y Santiuste V. (1994): «Tiempos de reacción a estímulos visuales en sujetos con retraso mental». Educadores, vol. 36, nº 171, 375-393.

González Pérez, J. (1997): «Evaluación del desarrollo potencial en sujetos escolarizados con retraso mental». Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid.

González Pérez, J. y Santiuste V. (1998): «Modelo de evaluación del desarrollo potencial en sujetos con retraso mental». II Congreso Iberoamericano de Psicología. Madrid.

Haeussermann, E. (1958): Development potential of preschool children. Grune and Stratton, Nueva York.

Haywood, H. C. (1977):«A cognitive approach to the education of retarded children». Peabody Journal of Education, 54, 110-116.

Instituto Nacional de Estadística (1994): Censo de población de 1991. Características generales de la población. Tomo I. Resultados nacionales. I. N. E., Madrid.

Juan Espinosa, M. J.; Márquez M. O. y Rubio V. J. (1987): «Evaluación conductual en el retraso mental». En Fernández Ballesteros, R. y Carrobles, J. A. (dirs.): Evaluación conductual, 671-717. Pirámide, Madrid.

Justak, J. (1949): «A rigorous criterion of feeblemindedness». Journal of Abnormal and Social Psychology. 44, 367-378.

Kaufman, A.S. y Kaufman, N. L. (1983): Kaufman assessment for children (K-ABC). Circles Pines, N. M. American Guidance Service

Labinowich, E. (1980): Introducción a Piaget. Fondo Educativo Interamericano, Méjico.

Ministerio de Educación y Ciencia (1993): Datos básicos de la educación en España en el curso 1993/94. M. E. C., Madrid.

Molina, S., Arraiz, A. y Garrido, M. J. (1993): Batería para la Evaluación Dinámica del Potencial de Aprendizaje y de las Estrategias Cognitivas (BEDPAEC). CEPE, Madrid.

Molina, S. (1994): La deficiencia mental. Aspectos psicoevolutivos y educativos. Ediciones Aljibe, Archidona.

Nettelbeck, T. y Brewer, N. (1982): «Estudios sobre el retraso mental leve y la ejecución en el tiempo». En ELLIS, N. R. (dir.): Investigación en retraso mental, 89-142. SIIS, San Sebastián.

Organización Mundial de la Salud (1992): ICD-10. Internacional Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems. O.M.S., Ginebra.

Piaget, J. (1952): The Origins of intelligence in Children. International University Press. Nueva York.

Reynell, J. K. (1981): Escalas para evaluar el desarrollo del lenguaje. MEPSA, Madrid.

Sternberg, R. J. (1984): «Macrocomponents and Microcomponents of lntelligence: Some proposed loci of Mental Retardation ». En Brooks; Sperber y McCauley (dirs.): Learning and cognition in the mentally retarded. Lawrence Erlbaum Associates. Hillsdale, New Jersey, 89-114.

Verdugo, M. A. (dir.) (1995): Personas con discapacidad. Perspectivas psicopedagógicas y rehabilitadoras. Siglo XXI, Madrid.

Vigotsky, L. S. (1979): Desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo, Barcelona.

Zigler, E. F. Y Butterfield, E. C. (1968): «Rigidity in the retarded: A further test of the Lewin-Kounin formulation». Journal of Abnormal Psychology, 10, 437-445.

Published

1999-10-01

How to Cite

González Pérez, J., & Santiuste Bermejo, V. (1999). Learning potential in students with educational special needs. Escritos De Psicología - Psychological Writings, 1(3), 59–71. https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.vi3.13442

Issue

Section

Informes