Analysis of the migration process of Colombian families in Spain

Authors

  • Adelina Gimeno Collado Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Universidad de Valencia Spain
  • María Josefa Lafuente Benaches Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Universidad de Valencia Spain
  • Francisco González Sala Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Universidad de Valencia Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v7i1.13251

Keywords:

Transnational Families, Acculturation, Grounded-Theory, Migratory Process

Abstract

This study analyses migration as a process centred on the transnational family as told by its main characters: migrants –parents and children– and their families in Colombia. The study is based on the systematic model and methodology of the Grounded Theory approach. The migration process is triggered by a combination of push and pull factors. The pioneers, mainly women, have very diverse profiles. We highlight the difficulty of their first experiences, which they overcome via personal tenacity and external support. Despite the difficulties of the acculturation process, the overall outcome is positive, especially regarding their expectations for their children, who wish to stay in Spain having overcome the initial challenges of adaptation. Children experience their own acculturation process, but there is no conflict between children and parents despite their different acculturation levels. Despite hopes that their integration process Spain would have been better, they are thankful for the support received. Decisions are made and adaptation occurs in the private domain, i.e., the family; however, there is a lack of group awareness or joint social action to improve conditions in the country of origin or to improve integration in the host country.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Achotegui, J. (2008). Migración y crisis: el síndrome del inmigrante con estrés crónico y múltiple (síndrome de Ulises). Avances en Salud Mental Relacional 7(1). Revista Internacional On-Line. Recuperado de http://www.bibliopsiquis.com/asmr/numeros.htm

Araujo, Z. (1996). Portuguese families. En M. McGoldrick y J. Giordano (Ed), Ethnicity and familiy therapy (pp. 583-594). New York: Ayri.

Ayerdi, P. y Díaz de Rada, V. (2008). Perfiles sociales de la opinión pública española sobre la inmigración. Revista Internacional de Sociología, (RIS) LXVI, 95-127.

Berry, J. (1992). Acculturation and adaptation in a new society. International Migration, 30, 69-86. http://dx.doi.10.1111/j.1468-2435.1992.tb00776.x

Berry, J. W. (1998). Conceptual approaches to understanding acculturation. International conference in Acculturation: Advances in Theory Measurement and Applied Research. San Francisco, USA: University of San Francisco.

Bettio, F., Simonazzi, A., Solinas, G. y Villa, P. (2004). The “Care Brain” in the Mediterranean: notes on the italian experience. Conference of the International working Party on Labour Market Segmentation, Brisbane. Australia.

Birman, D. y Taylor-Ritzler, T. (2007). Acculturation and psychological distress among adolescent immigrants from the former Soviet Union: Exploring the mediating effect of family relationships. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 13, 337-346. http://dx.doi.10.1037/1099-9809.13.4.337

Blat, A. (2006). Actitudes ante la escolarización de menores de origen extranjero en la Comunidad Valenciana. (Directores de centros, profesores y padres). CEIM: Valencia. Recuperado de http://www.ceimigra.net/viejaweb/ceim_home/explication.htm.

Bronfenbrenner, U. (2002). La ecología del desarrollo humano. Experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Paidós.

Bryman, A. (1988). Quantity and quality in research. London: Rouletge. http://dx.doi.org/10.4324/9780203410028

Castella, J. (2003). Estudios actuales sobre aculturación en Latinos. Resumen y nuevas perspectivas. Revista Internacional de Psicología, 37, 341-364.

Checa, J.C. y Arjona, A. (2009). La integración de inmigrantes de segunda generación en Almería. Un caso de pluralismo fragmentado. Revista Internacional de Sociología (RIS), 67, 701-727. http://dx.doi.10.3989/ris.2008.04.17

Colectivo IOÉ (2002). ¿Cómo abordar el estudio de las migraciones? Propuesta teórico-metodológica. En F. Checa (Ed.), Las migraciones a debate. De las teorías a las prácticas sociales (pp. 17-54). Barcelona: Icaria.

Díez, A. (2006). Análisis de la migración colombiana en España. Volumen y perfil sociodemográfico de la inmigración colombiana en Sevilla: 1995-2004. Tesina para la obtención del DEA no publicada. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Dovidio, J. F., Gaerter, S. L. y Validwzic, A. (1998). Intergroup bias: Status, differentiation, and a common in group identity. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 109-120. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.75.1.109

Eisikovits, R. (2000). Gender and Cultural Adaptation in Immigrant Families. Journal of Social Issues, 57, 511-521. http://dx.doi.10.1111/0022-4537.00226

Espinal, I. Gimeno, A. y González, F. (2006). El enfoque sistémico en los estudios sobre la familia. Revista Internacional de Sistemas, 14, 21-35.

Escobar, J. y Vega, W.A. (2000). Mental health and immigration´s. Journal of Nervous and Mental Disease, 188, 736-740. http://dx.doi.10.1234/12345678

Falicov, L. (1998). Latino families in therapy: A guide to multicultural practice. New York: Guilford Press.

Falicov, C. J. (2007). Working with transnational immigrants: Expanding meanings of family, community and culture. Family Process, 46, 157-171. http://dx.doi.10.1111/j.1545-5300.2007.00201.x

Fishman, H. Ch. (1995). Tratamiento de adolescentes con problemas. Barcelona: Paidós.

Gimeno, A., Lafuente, M.J., González; F., Bolaños, L.M., Echevarría, M. y Parra, G. (2009). Familias transnacionales colombianas: nivel de aculturación y vida familiar vistas desde las dos orillas. Cuadernos de Investigación, Valencia: Tirant lo Blanch.

Glasser, B. G. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine.

González Monteagudo, J. (2001). El paradigma interpretativo en la Investigación Social y Educativa. Cuestiones Pedagógicas. 15, 227-246

Guba, E.G. y Lincoln Y.S. (1991). Investigación naturalista y racionalista. En T. Husen y T.N. Postlethwaite (Eds), Enciclopedia Internacional de la Educación (pp. 3337-3343). Barcelona: Vicens Vives MEC.

Gracia E., Herrero J. y Musitu G. (1995). El apoyo social. Barcelona: P.P.U.

Henao, C.L. (2008). Continuidad y cambio en los valores, concepciones y prácticas de socialización en familias inmigradas de origen latinoamericano en Barcelona. Tesis Doctoral. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

Herrera, G. (2003). La migración vista desde el lugar de origen. Iconos, 15, 86-94.

Magaña, J.R., De la Rocha, O., Amse, J. y Magaña, H. (1996). Revisiting the dimensions of acculturation: Cultural Theory and Psychometry practice. Hispanic Journal of Behavior Sciences, 18, 444-468. http://dx.doi.org/10.1177/07399863960184002

Martín Fernández, C (2006). Familia y migración internacional: dinámicas transnacionales y transfamiliares en la cotidianidad de los países emisores. Recuperado de http://www.uh.cu/centro/cemi/anuario/trabajo%20/4familia/pdf

Martínez, M.C., Paterna, C., López, J. A. y Martínez, J. (2007): Autoestima colectiva y aculturación en inmigrantes ecuatorianos». Apuntes de Psicología, 25, 67-78.

Masanet, E. (2008). De Brasil a España: un estudio sobre la migración desde una perspectiva integrada de los lugares de origen y destino. Tesis Doctoral. Alicante: Universidad de Alicante.

Nette, J. y Hayden, M. (2007). Globally mobile children: the sense of belonging. Educational Studies, 33, 435–444. http://dx.doi.10.1080/03055690701423614

Parella, S. (2003). Mujer, inmigrante y trabajadora: la triple discriminación. Barcelona: Anthropos.

Parella, S. (2007). Los vínculos afectivos y de cuidado en las familias transnacionales. Migrantes ecuatorianos y peruanos en España. Migraciones Internacionales, 4, 152-188.

Pedone, C. (2005) Relazioni di genere e catene familiari in un contesto migratorio internazionale. En: M. Ambrosini y L. Queirolo Palmas (Eds.), Il Latinos alla scoperta dell’Europa. Nuove migrazioni e spazi della cittadinanza (pp. 32-65). Milán: Editorial Fratelli.

Pedone, C. (2006). Los cambios familiares y educativos en los actuales contextos migratorios ecuatorianos: una perspectiva transatlántica. Athenea Digital, 10, 154-171. Recuperado de http://antalya.uab.es/athenea/num10/pedone.pdf

Pollock, D. y Van Reken, R. E. (1999). The third culture kid experience: growing up among worlds. Yarmouth, MA: Intercultural Press.

Portes, A. y Zhou, M. (1993). The New Second Generation: Segmented Assimilation and Its Variants. The Annals of the American Academy of Political and Social Sciences, 530, 74-96. http://dx.doi.10.1177/0002716293530001006

Ruiz C. (2002). Ni sueño ni pesadilla. Diversidad y paradojas en el proceso migratorio. Revista de Ciencias Sociales, 14, 88-97. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=50901408

Sorensen, N. (2005). Transnational family life across the Atlantic: The experience of Colombian and Dominican migrants in Europe. Ponencia presentada en International Conference on Migration and Domestic Work in Global Perspective, 26-29 Mayo Wassernar, Países Bajos.

Soriano, R. M. (2006). Voces de mujeres desde la inmigración: una comparativa entre el asentamiento de marroquíes en España y mexicanas en USA. Working Paper, 133. The Center for Comparative Immigration Studies (CCIS). University of California, San Diego.

Strauss, A. y Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory, Procedures and Techniques. Newbury Park, Ca: Sage Publications.

Sluzki, C. E. (1996). La red social, frontera de la práctica sistémica. Barcelona: Gedisa.

Walker, R. L., Wingate, L. R., Obasi, E. M. y Joiner, T. E. (2008). An empirical investigation of acculturative stress and ethnic identity as moderators for depression and suicidal ideation in college students. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 14, 75-82. http://dx.doi.10.1037/1099-9809.14.1.75

Wolsko, C., Park, B., Judd, C. M. y Wittenbrink, B. (2000). Framing interethnic ideology: Effects of multicultural and colour-blind perspectives on judgements of groups and individuals. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 635-654. http://dx.doi.10.1037/0022-3514.78.4.635

Published

2014-05-01

How to Cite

Gimeno Collado, A., Lafuente Benaches, M. J., & González Sala, F. (2014). Analysis of the migration process of Colombian families in Spain. Escritos De Psicología - Psychological Writings, 7(1), 31–42. https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v7i1.13251

Issue

Section

Research Reports