Heidegger and the Awakening: An Articulation of His Perspective of Act and Praxis 1929-1930
DOI:
https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v25i2.7581Keywords:
HEIDEGGER, PRAXIS,AWAKENING, BOREDOM, WORLDAbstract
In this work we will inquire about the statute of action and praxis in Heidegger’s work from an analysis of the figure of awakening relative to deep boredom, in his 1929-1930 work. With this, we will seek to demonstrate that the implications related to acting, thinking and philosophizing exposed there, allow for cross-border continuities and differences to be compared both with their previous elaborations, and with respect to their post- Kehre perspective. To account for this, we will first address fundamental aspects of his interpretation of Aristotelian practical philosophy and his reworkings to Sein und Zeit.Downloads
Metrics
References
Adrián, J. (2007), Hacia una fenomenología de los afectos: Martín Heidegger y Max Scheler, Thémata. Revista de Filosofía, 39, pp.365-368.
Adrián, J. (2010), Heidegger y la genealogía de la pregunta por el ser, Barcelona, Herder.
Adrián, J. (2014), El aburrimiento, o de la importancia de los estados de ánimo en la filosofía de Heidegger, Graffylia 18, pp. 33-42.
Agamben, G. (2016), Lo abierto, el hombre y el animal, Bs As. Adriana Hidalgo ed.
Aristóteles (M) (1990), Metafísica, trad. Valentín García Yebra, Madrid, Ed. Gredos.
Aristóteles (EN) (1993), Ética Nicomáquea. Ética Eudemia, Trad. Julio Pallí Bonet. Madrid: Gredos.
Basso, L. (2014), Aportes para una interpretación de la estructura del Dasein de acuerdo a su carácter bidimensional, Areté. Rev. de Filosofía, V.26, 2, pp.273-293.
Butierrez, L. (2020), Caminos hacia la alteridad. La comprensión del otro en las elaboraciones de Heidegger en torno a Sein und Zeit, Anales del seminario de historia de la filosofía, en prensa.
Calle Zapata, M. (2016), Martin Heidegger y el intento por pensar la esencia de la técnica como una reorientación en el Ethos, Revista Perseitas, 4,1, pp. 41-61.
Catoggio, L.-D. Parente (2008), Angustia y aburrimiento. Reflexiones sobre un desplazamiento temático en el primer Heidegger, Ergo. Revista de Filosofía, 22-23, pp.7-24.
Chiappe, A. (2012), La filosofía de la técnica implícita en el primer Heidegger, Rev. Filos., Aurora, Curitiba, v. 24, n. 35, pp. 549-579.
Di Pego, A. (2015), Martin Heidegger y la rehabilitación de la filosofía práctica aristotélica: distanciamientos y continuidades, Aporía Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas; Lugar: Santiago de Chile; Año, pp. 29 - 47.
Di Pego, A. (2019), En torno al pensamiento: la disputa de Hannah Arendt con Martin Heidegger, Tópicos, Revista de Filosofía 56, enero-junio, pp. 197-235.
Dreyfus, H.L. (2006), Entre la ‘tekné’ y la técnica: el ambiguo lugar del útil en Ser y Tiempo, en La técnica en Heidegger vol.2º, Santiago de Chile, Universidad Diego Portales.
F. de Lara (2014), El gesto político de las filosofías de Heidegger. Contribución a un debate actual, Veritas, Nº 31, pp.73-86.
Gadamer, H.-G. (2003), Heideggers ‘theologische’ Jugendschrift, en: Heidegger, Gadamer; Gunther. (Hrsg.) Phänomenologische Interpretationen zu Aristoteles. Ausarbeitung für die Marburger und die Göttinger Fakultät (1922). Stuttgart: Reclam.
Gethmann, C.F. (1998), Heideggers Konzeption des Handelns in „Sein und Zeit“, en GethmannSiefert, A. /Pöggeler, O. Heidegger und die praktische Philosophie, Suhrkamp, Frankfurt.
Heidegger, M. (WM (1919-61), Wegmarken [T.C.: Hitos, Madrid, Alianza, 2007, trad.: Helena Cortés y Arturo Leyte]. (GA 9).
Heidegger, M. (PhIA) (1921.1922) Phänomenologische Interpretationen zu Aristoteles zu Ontologie (Anzeige der hermeneutischen Situation) ed. G. Neumann, 2005. [T. parcial: Interpretaciones fenomenológicas sobre Aristóteles. Indicación de la situación hermenéutica (Informe Natorp), Madrid, Trotta, 2002, Trad: Jesús Adrian Escudero] (GA62).
Heidegger, M. (OHF) (1923), Ontologie. Hermeneutik der Factizität [T.C.: Ontología. Hermenéutica de la facticidad, Madrid, Alianza, 2008] (GA 63).
Heidegger, M. (GbaP) (1924), Grundbegriffe der aristotelischen Philosophie (1924); Hrsg. von Mark Michalski, Klostermann, Frankfurt a/M., 2002 (GA 18).
Heidegger, M. (PS) (1924-1925), Platon: Sophistes (Wintersemester), Hrsg. von Ingeborg Schüßler, Klostermann, Frankfurt a/M., 1992 (GA 19).
Heidegger, M. (SuZ) (1927), Sein und Zeit, (T.C.: Ser y Tiempo, Santiago, Ed. Universitaria de Chile, 1997, Trad. J.E. Rivera; Ser y tiempo, Buenos Aires, FCE, 2000, trad. J. Gaos) (GA 2).
Heidegger, M. (GbM) (1929-1930), Die Grundbegriffe der Metaphysik. Welt - Endlichkeit - Einsamkeit, ed. F.-W. von Herrmann, 2004 [T.C.: Los conceptos fundamentales de la metafísica. Mundo, finitud, soledad, t, Alianza Editorial, Madrid, 2007, Trad. J. A. Ciria Cosculluela] (GA 29/30).
Held, K. (2015), Temple anímico fundamental y crítica a la cultura contemporánea en Heidegger, Co-herencia, V. 12, N. 23, pp. 13-40.
Ihde, D. (1979), Technics and Praxis, Boston studies in the philosophy of science, v. 24. Dordrecht, Boston: D. Reidel.
Kawahara, E. (1987), Heideggers Auslegung der Langweile, En Wisser, R. (ed. Martin Heidegger. Unterwegs im Denken. Friburgo y Munich: Karl Alber, pp. 87-110.
Lythgoe, E. (2014 a), Disposición afectiva y temporalidad en Martin Heidegger entre 1927 y 1930, Rev. Filos. Aurora, V. 26, N. 39, pp. 759-775.
Lythgoe, E. (2014 b), Temples de ánimo y fundamento antepredicativo de la verdad enunciativa en Martin Heidegger (1929-1930), Filosofía Unisinos, V.15 (3), pp.198-209.
Padilla-Teruel, R. (2018), Kairós doloroso y aburrimiento. Esperar por el preciso momento, Universitas Philosophica, V. 35(71), pp. 295-321.
Pocai, R. (1996), Heideggers Theorie der Befindlichkeit, Freiburg; München: Verlag Karl Alber.
Rodríguez, R. (1991), La ontología y las voces de la época, en Duque, Félix (ed.), Heidegger: la voz de los tiempos sombríos, Barcelona: Serbal.
Rubio, R. (2003), La relevancia de la praxis en la ontología del Dasein, Areté, Revista de Filosofía Vol. XV, N0 2, pp. 303-323.
Taminiaux, J. (1989), Lectures d’Ontologie Fundamentale, Grenoble: Millon.
Thanassas, P. (2012), Phronesis vs. Sophia: On Heidegger’s ambivalent aristotelianism, The Review of Metaphysics 66, pp. 31-59.
Thurnher, R. (1991), Heideggers Denken als Fundamentalethik? en Heidegger .Technik, Ethik, Politik, Reinhardt Margreiter/Karl Leidlmair (Hrsg), Würzburg, Königshausen und Neumann Verlag.
Van Dijk, R. (1991), Grundbegriffe der Metaphysik. Zur formalanzeigenden Struktur der philosophischen Begriffen bei Heidegger, Heidegger Studien, 7, pp. 89-110.
Villarroel, R. (2006), Heidegger y la filosofía práctica ser y tiempo como un palimpsesto, Revista de Filosofía Volumen 62, pp. 81-99.
Volpi, F. (1994), La existencia como praxis. Las raíces aristotélicas de la terminología de Ser y Tiempo, en Gianni Vattimo (compilador), Hermenéutica y racionalidad, Barcelona, Buenos Aires, etc.; Grupo Editorial Norma, pp. 327-383.
Volpi, F. (1996), ¿Es aún posible una ética? Heidegger y la filosofía práctica, Seminarios de filosofía N. 9, pp. 45-73.
Volpi, F. (2007) In Whose Name? Heidegger and ‘Practical Philosophy¨, European Journal of Political Theory 6.1, pp. 31-51.
Volpi, F. (2012), Heidegger y Aristoteles, Bs. As., FCE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All content published in Contrastes. Revista Internacional de Filosofía, are subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 license whose full text can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or repository in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial Service of the University of Malaga (Uma Editorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.