The criminal profile of works of art counterfeiter

Authors

  • Cristina Díaz-Cano Rodríguez Policía Nacional Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Boletin-criminologico.2016.v22i2016.7544

Keywords:

counterfeiting of works of art, criminal profile, art forger, police investigation, modus operandi

Abstract

Counterfeiting of works of art is a global phenomenon present for centuries, especially since the Renaissance. This paper aims to confirm the hypothesis of whether there really is a criminal profile of the art forger. A review of the biographies of the biggest art counterfeiters of history is carried out, extracting its most important features and performing a comparation of cases. Although the hypothesis is not confirmed, this work contributes to provide police investigators a probable description of these types of offenders, the most common sites of action, their motivation and their modus operandi.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Cristina Díaz-Cano Rodríguez, Policía Nacional

Criminóloga y funcionaria de Policía Nacional, desempeñando su trabajo actualmente
en un grupo de investigación de Policía Judicial. Su principal línea de investigación es el estudio de los perfiles criminales.

References

ALDER, Christine, CHAPPELL, Duncan, & POLK, Ken (2011). «Frauds and fakes in the Australian aboriginal art market». Crime, Law and Social Change, 56(2), 189-207.

ARIAS MALDONADO, Manuel (2014). «Los falsificadores» en Revista de Libros. [Internet] Disponible en http://www.revistadelibros.com/blogs/torre-de-marfil/los-falsificadores [fecha de consulta: 11-02-2015]

BARRETT, John A. Jr. (1996). «Crimes involving art» en Journal of Criminal Law & Criminology, 87(1), 334-358.

CASABÓ, María Ángeles (2014). La Estafa en la Obra de Arte [tesis]. Universidad de Murcia.

COHEN, Paula. M. (2012). «The meanings of forgery» en Southwest Review, 97(1), 12-25,157.

CONKLIN, John. E. (1994) «Art Crime». Wesoport, Connecticut: Praeger, 1994. Duboff (et al.) en The Deskbook of Art Law.

DUNNE, Susan. (2014). «The art of deception» en Hartford Courant.

DURNEY, Mark, & PROULX, Blyde. (2011). «Art crime: A brief introduction». Crime, Law and Social Change, 56(2), 115-132.

ESTEROW, Milton. (2013) «Fakers, Fakes, & Fake Fakers» en Artnews. [Internet] Disponible en http://www.artnews.com/2013/11/20/fakers-fakes-fake-fakers/ [fecha de consulta: 15-3-2015]

FEIJÓ, Lola. (2014). «La Intención de Engañar (I)» en Create. Inspiración, Talento, Creatividad. [Internet]. Disponible en http://www.creativoshoy.com/la-intencion-de-enganar-i-%E2%88%9E-lola-feijoo/ [fecha de consulta: 06-10-2014]

FERNÁNDEZ, Ramón. (2000). «Falsificaciones y robo de obras de arte» de la Brigada de Patrimonio Histórico del Cuerpo Nacional de Policía. [Internet] Disponible en http://www.mecd.gob.es/cultura-mecd/dms/mecd/culturamecd/areas-cultura/patrimonio/mc/lcti/capitulos/LCTI_7_Falsificaciones.pdf [fecha de consulta: 20-5-2015]

GARRIDO, Vicente y SOBRAL, Jorge. (2008). «La investigación criminal». Barcelona: Nabla.

GENOCCHIO, Benjamin. (2007). «Scam artists» en New York Times.

GIDSEG, Randy, SANTORELLI, Bridget, WALSH, Elizabeth & WELLS, Greg. (1999). «Intellectual property crimes» en The American Criminal Law Review, 36(3), 835-879.

IACOB, Adrian, & BULEANDRA, Alexandra. (2012). «Peculiarities of criminal investigations in cases of forgery and use of forgery» en Journal of Criminal Investigations, 5(1), 74-82.

JAMES, Marianne. (2000). «Art crime». Woden: Australian Institute of Criminology.

JANSON, Jonathan. (2014). «Han van Meegeren’s Fake Vermeers» en Essential Vermeer 2.0. Disponible en http://www.essentialvermeer.com/misc/van_meegeren.html#.VYLk4vk59kg [fecha de consulta: 15-02-2015]

MEDINA, Ricardo. (2015). «Arte y derecho penal: El caso Han Van Meegeren» en Boletín Cultural Y Bibliográfico, 11(01), 121-129. [Internet] Disponible en http://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/boletin_cultural/article/view/4075 [fecha de consulta: 14-03-2015]

MERRYMAN, John H. (1992) «Counterfeit Art» en International Journal of Cultural Property.

NAYLOR, Thomas. (2008). «The underworld of art» en Crime, Law and Social Change, 50(4-5), 263-291.

OEDC. (2007). «The Economic Impact of Counterfeiting and Piracy» en OECD. Disponible en http://www.oecd.org/sti/38707619.pdf [fecha de consulta: 24-11-2014]

PEÑUELAS, Lluís. (2014?) «Las obras de Arte falsas». [Internet] Disponible en http://www.lluispenuelas.com/…/Las_obras_de_arte_falsas_Llu… [fecha de consulta: 19-02-2015]

SAINT-AMOUR, Paul. (2008). «The deceivers: Art forgery and identity in the nineteenth century» en Victorian Studies, 50(2), 320-321.

WYNNE, Fran. (2006). «The forger who fooled the world Frank Wynne tells the extraordinary story of Han Van Meegeren, the dutch artist whose ‘vermeer’ made him a folk hero» en The Daily Telegraph.

«Authentification» en: DUBOFF, L. (et al.) The Deskbook of Art Law. Buffalo, N.Y.: W.S. Hein, 2004.

«‘Art & craft’ explores how one forger duped more than 45 museums» (2014) en Washington, D.C.: National Public Radio.

«BusinessPundit: 10 most infamous art forgers in history» (2011) en Chatham: Newstex.

Guía de Viena. (2006-2015). «El museo de la falsificación». [Internet]. Disponible en http://guiadeviena.com/ museos/museo-de-la-falsificacion/?p=31&l=3&id=214 [fecha de consulta 11-12-2014]

Published

2016-06-15

How to Cite

Díaz-Cano Rodríguez, C. (2016). The criminal profile of works of art counterfeiter. Boletín Criminológico, (22). https://doi.org/10.24310/Boletin-criminologico.2016.v22i2016.7544