The study of sociodemographic and socioeconomic variables as protection and risk factors in cyberbullying. An empirical study in Malaga (Spain).
Keywords:
cyberbullying, sociodemographic variables, socioeconomic variables, bully-victimAbstract
In this research work, we studied some types and frequencies of cyberbullying and we analyzed how cyberbullying varies through sex, school year, type of family, number of siblings, and parents’ type of job and education level. In conclusion, we have to highlight we proved that relation. In fact, the single-parent family is the most linked to victimization. In addition, a better academic level of the parents is related to a lower percentage of cyber-victims.
Downloads
Metrics
References
Abuín-Vences, N., Maestro-Espinola, L. y Cordón-Benito, D. (2019). “Internet, smartphones y redes sociales como factores determinantes en el incremento de casos de ciberacoso”. Revista Espacios, 40(4), 23. Disponible en http://www.revistaespacios.com/a19v40n04/a19v40n04p23.pdf [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Álvarez-García, D., Barreiro-Collazo, A. y Núñez, J. C. (2017). “Cyberagression among adolescents: prevalence and gender differences”. Comunicar. Media Education Research Journal, 25(50), 89-97. Disponible en https://www.revistacomunicar.com/index. php?contenido=detalles&numero=50&articulo=50-2017-08 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Álvarez-García, D., Dobarro, A. y Núñez, J. C. (2015). “Validez y fiabilidad del Cuestionario de cibervictimización en estudiantes de Secundaria”. Aula abierta, 43(1), 32-38. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.11.001 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Arreola, S. D. (2014). “La seguridad en las redes abiertas”. En C. M. Galido, A. B. Mena, W. R. Santizo, S. E. Alonzo y M. García (Eds), Seguridad de la información (29-49) Universidad de San Carlos de Guatemala.
Athanasiou, K., Melegkovits, E., Andrie, E. K., Magoulas, C., Tzavara, C. K., Richardson, C., Greydanus, D., Tsolia, M. y Tsitsika, A. (2018). “Cross-national aspects of cyberbullying victimization among 14-17-year-old adolescents across seven European countries”. BMC Public Health, 18(800), 1-15. Disponible en https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-018-5682-4 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Ballesteros, B., Pérez, S., Díaz, D. y Toledano, E. (2018). III estudio sobre acoso escolar y ciberbullying según los afectados. Fundación Mutua Madrileña y Fundación ANAR.
Beltrán-Catalán, M., Zych, I., Ortega-Ruiz, R. y Llorent, V.J. (2018). “Victimisation through bullying and cyberbullying: Emotional intelligence, severity of victimisation and technology use in different types of victims”. Psicotherma, 30(2), 183-188. Disponible en https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/161071 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Boletín Oficial del Estado. Ley Orgánica 5/2000. España, 12 de enero de 2000.
Brighi, A., Menin, D., Skrzypiec, G. y Guarini, A. (2019). “Young, Bullying, and Connected. Common Pathways to Cyberbullying and Problematic Internet Use in Adolescence”. Frontiers in Psychology, 10, 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01467 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Brighi, A., Ortega, R., Pyzalski, J., Scheithauer, H., Smith, P. K., Tsormpatzoudis, H., et al. (2012). European cyberbullying intervention Project questionnaire – ECIPQ. Disponible en https://multimedia.elsevier.es/PublicationsMultimediaV1/item/multimedia/S1135755X16000087:mmc1.pdf?idApp=UINPBA00004N [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Calmaestra, J., Escorial, A., García, P., del Moral, C., Perazzo, C. y Ubrich, T. (2016). Yo a eso no juego. Bullying y ciberbullying en la infancia. SAVE THE CHILDREN España.
Carozzo, J. C. (2015). “Los espectadores y el código del silencio”. Revista ESPIGA, (29), 1-8. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5340161 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Chan, S., Khader, M., Ang, J., Tan, E., Khoo, K. y Chin, J. (2012). “Understanding ‘happy slapping’”. International Journal of Police Science and Management, 14(1), 42,57. https://doi.org/10.1350/ijps.2012.14.1.252 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Chen, Q., Lo, C. K. M., Zhu, Y., Cheung, A., Chan, K. L. y Ip, P. (2018). “Family poly-victimization and cyberbullying among adolescents in a Chinese school sample”. Child Abuse and Neglect, 77, 180-187. 10.1016/j.chiabu.2018.01.015 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Christodoulaki, M. y Fragopoulou, P. (2010). “SafeLine: reporting illegal internet content”. Information Management & Computer Security, 18(1), 54-65. Disponible en https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09685221011035269/full/html?skipTracking=true [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Domínguez-Alonso, J., Vázquez-Varela, E. y Núñez-Lois, S. (2017). “Cyberbullying escolar: incidencia del teléfono móvil e internet en adolescentes”. RELIEVE, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 23(2), 1-11. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/916/91655440002.pdf [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Enríquez, M. F. y Garzón, F. (2015). “El acoso escolar”. SABER, CIENCIA Y Libertad, 10(1), 219-233. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulocodigo=5329121 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Escudero Muñoz, M. (2019). “Estudio penal y jurisprudencial sobre el bullying y el cyberbullying”. Nuevas formas de criminalidad y su persecución (143- 158). TransJus Working Papers Publication. Disponible en http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/127259/1/tranjus.pdf#page=145 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Fahy, A. E., Stansfeld, S. A., Smuk, M., Smith, N. R., Cummins, S. y Clark, C. (2016). “Longitudinal Associations Between Cyberbullying Involvement and Adolescent Mental Health”. Journal of Adolescence Health, 59(5), 502-509. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2016.06.006 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Garaigordobil, M., Mollo-Torrico, J. P. y Larrain, E. (2018). “Prevalencia de bullying y cyberbullying en Latinoamérica: una revisión”. Revista Iberoamericana de Psicología, 11(3), 1-18. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.11301 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Gómez-Ortiz, O., Romera, E. M., Ortega-Ruiz, R., Herrera, M. y O ?Higgins, J. (2019). “Multidimensional social competence in research on bullying involvement: A cross- cultural study”. Behavioral Psychology, 27(2), 217-238. Disponible en https://www.researchgate.net/profile/Mauricio-Herrera-Lopez2/publication/336345745_La_competencia_social_multidimensional_en_la_investigacion_sobre_el_acoso_escolar_un_estudio_transcultural/links/5eaf6b7e92851cb26772fd77/La-competencia-social-multidimensional-en-la-investigacion-sobre-el-acoso-escolar-un-estudio-transcultural.pdf [Fecha de consulta: 08/10/2021].
González-García, A. y Campoy-Torrente, P. (2016). “Convivencia en centros escolares. Bullying y ciberbullying: apuntes desde la Criminología”. En E. Norza y G. Egea. Con-ciencia criminal: Criminología, Psicología Jurídica y perfilación criminal. Manual Moderno.
Gottfredson, M. R. y Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. Standford University Press.
Helsper, E. J., Kalmus, V., Hasebrink, U., Sagvari, B. y Haan, J. (2013). Country classification: opportunities, risks, harm and parental mediation. The London School of Economics and Political Science Research Online.
Hinduja, S. y Patchin, J. W. (2008). “Cyberbullying: An Exploratory Analysis of Factors Related to Offending and Victimization”. Deviant Behavior, 29(2), 129-156. https://doi.org/10.1080/01639620701457816 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Jansen, P. W., Verlinden, M., Berkel, A.D.V., Mieloo, C., Van-der-Ende, J., Veenstra, R., Verhulst, F. C., Jansen, W. y Tiemeier, H. (2012). “Prevalence of bullying and victimization among children in early elementary school: Do family and school neighbourhood socioeconomic status matter?”. BMC Public Health, 12(494), 1-10. Disponible en https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2458-12-494 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Kircaburun, K., Kokkinos, C. M., Demetrovics, Z., Király, O., Griffiths, M. y Çolak, T. S. (2019). “Problematic Online Behaviors among Adolescents and Emerging Adults: Associations between Cyberbullying Perpetration, Problematic Social Media Use, and Psychological Factors”. International Journal of Mental Health and Addiction, 17, 891-908. Disponible en https://link.springer.com/article/10.1007/s11469-018-9894-8 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Laub, J. H. y Sampson, R. J. (2003). Shared beginnings, divergent lives: Delinquent boys to age 70. Harvard University Press.
Li, Q. (2006). “Cyberbullying in schools: a research of gender differences”. School Psychology International, 27(2), 157-170. https://doi.org/10.1177/0143034306064547 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Martín, D. y Medina, M. (2021). “Redes sociales y la adicción al like de la generación z”. Revista de Comunicación y Salud, 11, 55-76. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7914970 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Montero-Hernanz, T. (2014). “La criminalidad juvenil en España (2007-2012)”. Revista Criminalidad, 56(2), 247-261. Disponible en http://www.scielo.org.co/pdf/crim/v56n2/v56n2a05.pdf [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Morelli, M., Bianchi, D., Baiocco, R., Pezzuti, L. y Chirumbolo, A. (2016). “Sexting, psychological distress and dating violence among adolescents and young adults”. Psicothema, 28(2), 137-152. Disponible en https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/11169/10485 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Nasywa, N., Tentama, F. y Mujidin, M. (2021). “What makes the cyberbullying model among vocational high school students”. Cakrawala Pendidika, 40(2), 329-344. Disponible en https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/34549/pdf [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Ncube, L. S. y Dube, L. (2016). “Cyberbullying a desecration of information ethics. Perceptions of post-high school youth in a rural community”. Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 14(4), 313-322. Disponible en https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JICES-04-2016-0009/full/pdf?title=cyberbullying-a-desecration-of-information-ethics-perceptions-of-post-high-school-youth-in-a-rural-community [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Ngo, A. T., Tran, A. Q., Tran, B. X., Nguyen, L. H., Hoang, M. T., Nguyen, T. H. T., Doan, L. P., Vu, G. T., Nguyen, T. H., Do, H.T., Latkin, C. A., Ho, R. C. M. y Ho, C. S. H. (2021). “Cyberbullying Among School Adolescents in a Urban Setting of a Developing Country: Experience, Coping Strategies and Mediating Effects of Different Support on Psychological Well-Being”. Frontiers in Psychology, 12, 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.661919 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Nutter, K. J. (2021). “Examining Cyberstalking Victimization Using Routine Activities and Lifestyle-routine Activities Theories: A Critical Literature Review”. The Mid-Southern Journal of Criminal Justice, 2(1), 1-23. Disponible en https://mds.marshall.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1009&context=msjcj [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Olweus, D. (2012). “Cyberbullying: An overrated phenomenon?”. European Journal of Developmental Psychology, 9(5), 520-538. https://doi.org/10.1080/17405629.2012.682358 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Olweus, D. (2013). “School bullying: Development and some important challenges”. Anual Review of Clinical Psychology, 9, 751-780. Disponible en https://www.annualreviews.org/doi/full/10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Olweus, D. (2014). “Victimization by Peers: Antecedens and Long-Term Outcomes”. En K. H. Rubin, y J. B. Asendorpf. Social withdraeal inhibition and shyness in childhood (315-342). Psychology Press.
Patchin, J. P. (9 de julio del 2019). 2019 Cyberbullying data. Cyberbullying Research Center. Disponible en https://cyberbullying.org/2019-cyberbullying-data
Payne, A. A. y Hutzell, K. L. (2017). “Old wine, new bottle? Comparing Interpersonal Bullying and Cyberbullying Victimization”. Youth & Society, 49(8), 1149-1178. https://doi.org/10.1177/0044118X15617401 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Peled, Y. (2019). “Cyberbullying and its influence on academic, social, and emotional development of undergraduate students”. Heliyon, 5(3). 1-22. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e01393 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Sabillon, R., Cano, J., Cavaller, V. y Serra, J. (2016). “Cybercrime and cybercriminals: a comprehensive study”. International Journal of Computer Networks and Communications Security, 4(6), 165-176. Disponible en http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/78507/1/p1_4-6.pdf [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Salles, V. (1991). “Cuando hablamos de familia ¿De qué familia estamos hablando?”. Nueva antropología, 11(39), 53-87. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2167277 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Savage, M. W. y Tokunaga, R. S. (2017). “Moving toward a theory: Testing an integrated model of cyberbullying perpetration, aggression, social skills and Internet self-efficacy”. Computers in Human Behavior, 71, 353-361. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.016 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Shadmanfaat, S. M. S., Howell, C. J. M., Muniz, C. N., Cochran, J. K., Kabiri, S. y Richardson, D. A. (2018). “The Predictive Ability of Self-Control and Differential Association on Sports Fans’ Decision to Engage in Cyber Bullying Perpetration Against Rivals”. International Journal of Cyber Criminology, 12(2), 362-375. https://doi.org/10.5281/zenodo.3365618 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Sykes, G. M. y Matza, D. (1957). “Techniques of neutralization: a theory of delinquency”. American Sociological Association, 22(6), 664 – 670. https://doi.org/10.2307/2089195 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Vandebosch, H. y Van-Cleemput, K. (2008). “Defining cyberbullying: A qualitative research into the perceptions of youngsters”. CyberPsychology and Behavior, 11(4), 499-503. https://doi.org/10.1089/cpb.2007.0042 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Varela, R. M. (2012). Violencia, victimización y Cyberbullying en adolescentes escolarizados/as: una perspectiva desde el trabajo social. (Tesis doctoral). Universidad Pablo de Olavide, Facultad de Ciencias Sociales, España.
Yanik, C. y Serin, N. B. (2020). “Investigating variables related to cyber bullying and exposure to cyberbullying behaviors in adolescents (TRNC sample)”. Ilkogretim Online-Elementary Education Online, 19(2), 733-744. doi:10.17051/ilkonline.2020.693225 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Ybarra, M. y Mitchell, K. (2004). “Online aggressor/targets, aggressors, and targets: A comparison of associated youth characteristics”. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(7), 1308-1316. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2004.00328.x [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Yudes, C., Rey, L. y Extremera, N. (2021). “The Moderating Effect of Emotional Intelligence on Problematic Internet Use and Cyberbullying Perpetration Among Adolescents: Gender Differences”. Psychological Reports, 0(0), 1-20. https://doi.org/10.1177/00332941211031792 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Zych, I., Baldry, A. C., Farrington, D. P. y Llorent, V. J. (2019). “Are children involved in cyberbullying low on empathy? A systematic review and meta-analysis of research on empathy versus different cyberbullying roles”. Aggression and Violent Behavior, 45, 83-97. https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.03.004 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Zych, I., Beltrán-Catalán, M., Ortega-Ruiz, R. y Llorent, V. J. (2018). “Social and Emotional Competencies in Adolescents Involved in Different Bullying and Cyberbullying Roles”. Revista de Psicodidáctica, 23(2), 86-93. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2017.12.001 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Zych, I., Ortega-Ruiz, R. y Del Rey, R. (2015). “Scientific research on bullying and cyberbullying: Where have we been and where are we going”. Aggression and Violent Behavior, 24, 188-198. https://doi.org/10.1016/j.avb.2015.05.015 [Fecha de consulta: 08/10/2021].
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Con la aceptación de este aviso el/los autor/es declara/n:
- Que el artículo se deriva de una investigación propia, que no ha sido publicado en el mismo formato que se presenta y que no está siendo objeto de postulación para su publicación en otra revista simultáneamente y con el mismo formato.
- Que acepta/n someter a evaluación el artículo, y a proceder en el término establecido a las correcciones que se indiquen, como condición para su publicación.
- Que existe conformidad con la política editorial de la revista Boletín Criminológico en lo relativo a la difusión de sus contenidos por correo electrónico en el formato pdf, y a través de su página web y de los directorios de revistas en los que está indizada .
- Que a tal efecto, por la presente el/los autor/es cede/n los derechos de difusión y reproducción del artículo presentado al Boletín Criminológico para todas las ediciones de la revista.
La revista se publica bajo el sistema de licencias Creative Commons según la modalidad «Reconocimiento – NoComercial (by-nc): Se permite la generación de obras derivadas siempre que no se haga un uso comercial. Tampoco se puede utilizar la obra original con finalidades comerciales». La revista se publica y se gestiona mediante el software Open Journal Systems.