Rafael León: The Illuminating Poet Writes Letters from Dark Oblivion: Sparse Correspondence among the Malagan Poets María Victoria Atencia, Alfonso Canales, and Rafael León
DOI:
https://doi.org/10.24310/analecta46202522705Keywords:
Rafael León, Alfonso Canales, María Victoria Atencia, correspondence, 20th-century Spanish poetry, CaracolaAbstract
This paper presents previously unpublished correspondence between Rafael León and María Victoria Atencia with the poet Alfonso Canales, illustrating their friendship through literature and other related aspects.
Downloads
Metrics
References
ALEIXANDRE, V. (1954): Historia del corazón, Madrid, Espasa Calpe.
ATENCIA, M. V. (1961): Arte y parte, Madrid, Adonais.
ATENCIA, M. V. (1986): Trances de Nuestra Señora, Madrid, Hiperión.
ATENCIA, M. V. (1992): La intrusa, Sevilla, Renacimiento.
CABRA DE LUNA, J. M. (2017): «Presentación. Rafael León. El hombre que lo sabía todo», ARS & TECNÉ. Miscelánea homenaje al profesor Rafael León, Málaga, Programa de Doctorado en Bellas Artes, Diseño y Nuevas Tecnologías – Universidad de Málaga – Real Academia de Bellas Artes de San Telmo.
CANALES, A. (1950): Sobre las horas, Málaga, Colección «El Arroyo de los Ángeles».
CANALES, A. (1956): El candado, Málaga, Ediciones «Caracola».
CANALES, A. (1962): Cuenta y razón, Rialp, Madrid.
CANALES, A. (1974): Primera Antología. Hoy por hoy, Universidad de Sevilla, Colección de Bolsillo, Número 29.
CANALES, A. (2001): Navidades juntas, Málaga, Universidad Internacional de Andalucía.
CANALES, A. y LEÓN, R. (1979): Lex Flavia Malacitana, Delegación de Cultura del Ayuntamiento de Málaga.
CARRETIÉ, P. (2017): «Oficio no mecánico», ARS & TECNÉ. Miscelánea homenaje al profesor Rafael León, Málaga, Programa de Doctorado en Bellas Artes, Diseño y Nuevas Tecnologías-Universidad de Málaga-Real Academia de Bellas Artes de San Telmo.
CARACOLA, Revista malagueña de poesía, Málaga, enero-febrero, 1961, nºs 99-100.
CORREDOR-MATHEOS, J. (2003): «La poesía de Alfonso Canales», en Tres maestros andaluces en la poesía, Barcelona, Cuadernos de Estudios y Cultura, Número 17, septiembre.
CORTÉS, J. (2011): «Rafael», Diario Sur, Málaga, 15 diciembre.
Diccionario de Escritores de Málaga y su provincia (2002), CUEVAS, C., (Dirección y Edición), Madrid, Castalia.
DÍEZ DE REVENGA, F. J. (2006): «Fernando Quiñones y el modelo de «Crónica Poética», Revista de Literatura», 2006, julio-diciembre, vol. LXVIII, n.º 136, pp. 597-610.
DUQUE, A. (2012): https//vinamarina.blogspot.com/2012(01/rafael-leon.html)
GARCÍA GARRIDO, S. (2017): «Rafael León. Erudición en el devenir de lo cotidiano», ARS & TECNÉ. Miscelánea homenaje al profesor Rafael León, Málaga, Programa de Doctorado en Bellas Artes, Diseño y Nuevas Tecnologías – Universidad de Málaga–Real Academia de Bellas Artes de San Telmo.
HUGNET, G. (1968): La morale à Nicolas, Traducido por Rafael LEÓN, Málaga, Publicaciones de El Guadalhorce.
INFANTE, J. (2013): «Alfonso Canales contra el tiempo», Péndulo, 24, 10-21.
JIMÉNEZ TOMÉ, M. J. (2013): «Bernabé Fernández-Canivell, testigo del saber de poesía e imprenta. De Litoral (1926-1929) a Caracola (1952-1961)», Impossibilia, 6, págs. 11-31.
LEÓN, R. (1951): Envíos, Real Universidad de Maria Cristina, El Escorial, mayo.
LEÓN, R. (1956): Primavera en la frente, Nota-Carta de José Luis Tejada. Ilustraciones de E. Llopart y viñeta de María Victoria Atencia, Málaga, Ediciones Meridiano, 5.
LEÓN, R. (1956): Salvación de la rosa y otros poemas, Ilustraciones de Xam, Málaga, Cuadernos de poesía.
LEÓN, R. (1959): Simple idea, Ilustraciones de Enrique Brinkmann, Málaga, Colección Cuadernos de poesía.
LEÓN, R. (1961): «¿Quién dio a la blanca rosa hábito, velo prieto?», Madrid – Palma de Mallorca, Papeles de Son Armadans, nº LXII, mayo.
LEÓN, R. (1961): Historia de Jacob, Nota de Ángel Caffarena. Ilustraciones de Cayetana de Alba. Málaga, Cuadernos María Cristina. Poesía malagueña contemporánea, 1. Publicaciones de la Librería Anticuaria «El Guadalhorce».
LEÓN, R. (1963): «Es que hubo dos casas de Picasso», Madrid – Palma de Mallorca, Papeles de Son Armadans, nº CCII, enero.
LEÓN, R. (1963): A orillas del latín. Nota previa Alfonso Canales, Málaga, Edición Ángel Caffarena Such, Publicaciones de Librería Anticuaria El Guadalhorce.
LEÓN, R. (1968): Crátilo, o de la exactitud de las palabras, Málaga, Caffarena & León Editores, Imprenta Dardo.
LEÓN, R. (1969): Sobre el puerto fenicio de Málaga, Málaga, Ed. San Andrés.
LEÓN, R. (1976): Homenaje a Dioscórides, Madrid, Ínsula.
LEÓN, R. (1978): Cántico espiritual, Málaga, Col. Nuevos Cuadernos de Poesía. Ilustración de Rafael Álvarez Ortega.
LEÓN, R. (1979): Lex Flavia Malacitana, Delegación de Cultura, Excmo. Ayto. de Málaga.
LEÓN, R. (1997): Papeles sobre el papel, Servicio de Publicaciones, Universidad de Málaga.
LEÓN, R. (2001): Se trata del papel, Servicio de Publicaciones, Universidad de Málaga.
LEÓN, R. (2001): Papel hecho en casa, Benalmádena Pueblo, Ediciones de aquí.
LEÓN, R. (2001): La Cónsula, Málaga, Palabra de Arcángel, 2. Rafael Inglada Ediciones.
LEÓN, R. (2008): Voz propia (Obra poética), Edición de Rafael Inglada Málaga, Centro Cultural Generación del 27,
LEÓN, R. (2008): Metáfora del papel, Selección de …, Málaga, Antigua Imprenta Sur.
LEÓN, R. (2011): De epigrafía métrica latina en Málaga clásica y mozárabe, Málaga, Real Academia de Bellas Artes de San Telmo, con diseño de la cubierta de Pepe Bornoy.
LEÓN, R. (2012): Memorias del papel, Servicio de Publicaciones, Universidad de Málaga.
MOLINA, R. (1982): Homenaje, Obra poética completa, al cuidado de Pablo García Baena, Rafael León, María Victoria Atencia y Bernabé Fernández-Canivell, Córdoba, Diputación Provincial, 1982, 2 vols.
NERUDA, Pablo (1950): Canto general, México, Talleres Gráficos de la Nación.
ORTIZ, F. (1981): Introducción a la poesía andaluza contemporánea, Sevilla, Ed. Renacimiento, Col. Calle del Aire, n.º 12.
ORTIZ, F. (2012): «Adiós a Rafael León, un sabio y un amigo», Cultura «Diario de Sevilla», 09 febrero.
PALOMO, M. del P. (2003): «La cultura como vida: Alfonso Canales», en Estudios sobre poesía española contemporánea, Madrid, Laberinto.
POPESCU, P. (1977): Hilos de Jazz, en versión de DUMITRESCU, Domnita & LEÓN, Rafael, Málaga, Imprenta Dardo (antes Sur). Cubierta de Corina Cristea.
PORTELA LOPA, A. (2018): «El léxico de la felicidad y de la lentitud en la didáctica de dos poetas: Alfonso Canales y Luis Antonio de Villena», Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 30, pp. 111-122.
RODRÍGUEZ PUÉRTOLAS, J. (1986-1987), Historia de la Literatura Fascista Española, vol. I, Madrid, Akal.
RUIZ NOGUERA, F. (2017): «Rafael León», ARS & TECNÉ Miscelánea homenaje al profesor Rafael León, Málaga, Programa de Doctorado en Bellas Artes, Diseño y Nuevas Tecnologías–Universidad de Málaga – Real Academia de Bellas Artes de San Telmo.
UGALDE RAMOS, P. L. (1976): La edad de oro, Barcelona, Gráficas Diamante.
UGALDE RAMOS, P. L. (1977): Sesenta y un poemas, Facilis descensus Averno, Barcelona, Ediciones Comunicación Literaria de Autores.
UGALDE RAMOS, P. L. (1988): El parpadeo, Ed. Lentini.
VV.AA. (2018): Las mil noches de Fernando Quiñones, Junta de Andalucía, Sevilla.
Si yo les contara…: estudios sobre Fernando Quiñones / coord. por José Jurado Morales, Alberto Romero Ferrer, Nieves Vázquez Recio, 2020.
VV. AA. (2014): María Victoria Atencia: reina blanca de nuestra poesía, Sevilla, Consejería de Educación, Cultura y Deporte / Centro Andaluz de las Letras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In the Analecta Malacitana Journal we are clearly committed to a policy of open access to scientific knowledge (See the Berlin Declaration).
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published on Margins is subject to the Creative Commons Attribution-No Derivatives 4.0 International license.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (for example: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this magazine.
Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (for example: in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations to the published work. (See The effect of open access.)
25.png)