Isolation of the intercentury woman in two short stories by Pardo Bazán
DOI:
https://doi.org/10.24310/analecta44202318233Keywords:
Emilia Pardo Bazán, female isolation, turn of the century, storiesAbstract
These pages analyze two stories by Emilia Pardo Bazán from the turn of the century period —«La niña mártir» (1893) and «La emparedada» (1907)» in which she warns of how the repressive female reality of the late nineteenth century was already extending its arms towards the new twentieth century. The choice of these stories is based on the symbolic coincidence of female captivity and the time in which they were written, a particularly fascinating period of literature which, once again, Pardo Bazán knew how to join, even anticipate, and experiment in a masterful way: the fin de siècle.
Downloads
Metrics
References
ABOAL, M. (2020): «Entre la voz y el silencio: autoridad femenina en La Sigea de Carolina Coronado», Neophilologus, 104, pp. 503-517. En línea: Springer.com [consulta: 15 septiembre 2022].
BAQUERO, M. (1949): El cuento español en el siglo XIX, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid.
BASTIDA, M. D. (1996): «La mujer en la ventana: una iconografía del XIX en pintura e ilustración», Espacio, tiempo y forma, 9, pp. 297-315.
BRAVO-VILLASANTE, C. (1962): Vida y obra de Emilia Pardo Bazán, Revista de Occidente, Madrid.
CLÉMESSY, N. (1972): Les contes d’Emilia Pardo Bazán, Centre de Recherches Hispaniques, Paris.
CLÉMESSY, N. (1981): Emilia Pardo Bazán como novelista (de la teoría a la práctica), Fundación Universitaria Española, Madrid.
DE GIORGIO, M. (2000): «El modelo católico», en G. Duby y M. Perrot (dir.), Historia de las mujeres. 4. El siglo XIX, Taurus, Madrid, pp. 206-240.
DIJKSTRA, B. (1993): Ídolos de la perversidad, Debate, Madrid.
ESTÉVEZ, J. M. (2006): «Reflexiones sobre mujer y espacio desde el espacio de la reflexión crítica de las mujeres», en M. Arriaga (coord.), Mujeres, espacio y poder, Arcibel Editores, Sevilla, pp. 9-14.
FOUCAULT, M. (2002): Vigilar y castigar, Siglo XXI Editores, Argentina.
GILBERT, S. M. y S. GUBAR (1998): La loca del desván: la escritora y la imaginación literaria del siglo XIX, Cátedra, Madrid.
KIRKPATRICK, S. (2003): Mujer, modernismo y vanguardia en España (1898-1931), Cátedra, Madrid.
LABANYI, J. (2011): Género y modernización en la novela realista española, Cátedra, Madrid. En línea: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
MARTÍN GAITE, C. (2002): Pido la palabra, Anagrama, Barcelona.
PARDO BAZÁN, E. (1893 [diciembre]): «Despedida», Nuevo Teatro Crítico, 30, pp. 299-310. En línea: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes [consulta: 20 septiembre 2022].
PARDO BAZÁN, E. (2001): La niña mártir. Edición digital a partir de la de Obras Completas, Aguilar, Madrid, 1964, vol. II, pp. 1387-1473 y cotejada con la edición crítica de Juan Paredes Núñez, Cuentos completos, Fundación Pedro Barrié de la Maza, La Coruña, 1990, I, pp. 135-244. En línea: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes [consulta: 2 septiembre 2022].
PARDO BAZÁN, E. (2003): La emparedada. Edición digital a partir de la de Blanco y Negro, 864 (1907) y cotejada con la edición crítica de Juan Paredes Núñez, Cuentos completos, Fundación Pedro Barrié de la Maza, La Coruña, 1990, IV, p. 240-242. En línea: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes [consulta: 2 septiembre 2022].
PARDO BAZÁN, E. (2018): La mujer española y otros escritos, Cátedra, Madrid.
PAREDES, J. (2003): «La producción cuentística de Emilia Pardo Bazán», en A. M. Freire (ed.), Estudios sobre la obra de Emilia Pardo Bazán: actas de las jorna-das conmemorativas de los 150 años de su nacimiento, Fundación Pedro Barrié de la Maza, La Coruña, pp. 47-62.
PATIÑO, E. (2018): «Prólogo», en El encaje roto. Antología de cuentos de violencia contra las mujeres, Contraseña, Zaragoza.
PERROT, M. (2003): «La familia triunfante» y «Figuras y funciones», en P. Ariès y G. Duby (dirs.), Historia de la vida privada. 4. De la Revolución Francesa a la Primera Guerra Mundial, Taurus, Madrid, pp. 97-108 y pp. 125-183.
RIVERA, M. M. (2001): El cuerpo indispensable, Horas y Horas, Madrid.
SHOWALTER, E. (1987): The Female Malady. Women, Madness and English Culture (1830-1980), Penguin, New York.
SHOWALTER, E. (1990): Sexual Anarchy: Gender and Culture at the Fin de Siècle, Viking, New York.
SOTELO, A. (2021): Emilia Pardo Bazán. Modernidad, feminismo y crisis de entre siglos. Una conferencia y cuatro discursos (1899-1905), Renacimiento, Sevilla.
STUART, J. (2020): El sometimiento de las mujeres, Edaf, Madrid. Prólogo de Emilia Pardo Bazán. Introducción de Ana de Miguel.
THION, D. (2021): «Emilia Pardo Bazán, una intelectual moderna, también de la Edad de Plata», Feminismo/s, 37, pp. 53-80.
WHITAKER, D. (1988): La quimera de Pardo Bazán y la literatura finisecular, Pliegos, Madrid.
WOLLSTONECRAFT, M. (2021): Vindicación de los derechos de la mujer, Alma Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In the Analecta Malacitana Journal we are clearly committed to a policy of open access to scientific knowledge (See the Berlin Declaration).
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published on Margins is subject to the Creative Commons Attribution-No Derivatives 4.0 International license.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (for example: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this magazine.
Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (for example: in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations to the published work. (See The effect of open access.)