Isolation of the intercentury woman in two short stories by Pardo Bazán

Authors

  • María Aboal López Universidad Internacional de La Rioja Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/analecta44202318233

Keywords:

Emilia Pardo Bazán, female isolation, turn of the century, stories

Abstract

These pages analyze two stories by Emilia Pardo Bazán from the turn of the century period —«La niña mártir» (1893) and «La emparedada» (1907)» in which she warns of how the repressive female reality of the late nineteenth century was already extending its arms towards the new twentieth century. The choice of these stories is based on the symbolic coincidence of female captivity and the time in which they were written, a particularly fascinating period of literature which, once again, Pardo Bazán knew how to join, even anticipate, and experiment in a masterful way: the fin de siècle.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABOAL, M. (2020): «Entre la voz y el silencio: autoridad femenina en La Sigea de Carolina Coronado», Neophilologus, 104, pp. 503-517. En línea: Springer.com [consulta: 15 septiembre 2022].

BAQUERO, M. (1949): El cuento español en el siglo XIX, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid.

BASTIDA, M. D. (1996): «La mujer en la ventana: una iconografía del XIX en pintura e ilustración», Espacio, tiempo y forma, 9, pp. 297-315.

BRAVO-VILLASANTE, C. (1962): Vida y obra de Emilia Pardo Bazán, Revista de Occidente, Madrid.

CLÉMESSY, N. (1972): Les contes d’Emilia Pardo Bazán, Centre de Recherches Hispaniques, Paris.

CLÉMESSY, N. (1981): Emilia Pardo Bazán como novelista (de la teoría a la práctica), Fundación Universitaria Española, Madrid.

DE GIORGIO, M. (2000): «El modelo católico», en G. Duby y M. Perrot (dir.), Historia de las mujeres. 4. El siglo XIX, Taurus, Madrid, pp. 206-240.

DIJKSTRA, B. (1993): Ídolos de la perversidad, Debate, Madrid.

ESTÉVEZ, J. M. (2006): «Reflexiones sobre mujer y espacio desde el espacio de la reflexión crítica de las mujeres», en M. Arriaga (coord.), Mujeres, espacio y poder, Arcibel Editores, Sevilla, pp. 9-14.

FOUCAULT, M. (2002): Vigilar y castigar, Siglo XXI Editores, Argentina.

GILBERT, S. M. y S. GUBAR (1998): La loca del desván: la escritora y la imaginación literaria del siglo XIX, Cátedra, Madrid.

KIRKPATRICK, S. (2003): Mujer, modernismo y vanguardia en España (1898-1931), Cátedra, Madrid.

LABANYI, J. (2011): Género y modernización en la novela realista española, Cátedra, Madrid. En línea: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

MARTÍN GAITE, C. (2002): Pido la palabra, Anagrama, Barcelona.

PARDO BAZÁN, E. (1893 [diciembre]): «Despedida», Nuevo Teatro Crítico, 30, pp. 299-310. En línea: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes [consulta: 20 septiembre 2022].

PARDO BAZÁN, E. (2001): La niña mártir. Edición digital a partir de la de Obras Completas, Aguilar, Madrid, 1964, vol. II, pp. 1387-1473 y cotejada con la edición crítica de Juan Paredes Núñez, Cuentos completos, Fundación Pedro Barrié de la Maza, La Coruña, 1990, I, pp. 135-244. En línea: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes [consulta: 2 septiembre 2022].

PARDO BAZÁN, E. (2003): La emparedada. Edición digital a partir de la de Blanco y Negro, 864 (1907) y cotejada con la edición crítica de Juan Paredes Núñez, Cuentos completos, Fundación Pedro Barrié de la Maza, La Coruña, 1990, IV, p. 240-242. En línea: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes [consulta: 2 septiembre 2022].

PARDO BAZÁN, E. (2018): La mujer española y otros escritos, Cátedra, Madrid.

PAREDES, J. (2003): «La producción cuentística de Emilia Pardo Bazán», en A. M. Freire (ed.), Estudios sobre la obra de Emilia Pardo Bazán: actas de las jorna-das conmemorativas de los 150 años de su nacimiento, Fundación Pedro Barrié de la Maza, La Coruña, pp. 47-62.

PATIÑO, E. (2018): «Prólogo», en El encaje roto. Antología de cuentos de violencia contra las mujeres, Contraseña, Zaragoza.

PERROT, M. (2003): «La familia triunfante» y «Figuras y funciones», en P. Ariès y G. Duby (dirs.), Historia de la vida privada. 4. De la Revolución Francesa a la Primera Guerra Mundial, Taurus, Madrid, pp. 97-108 y pp. 125-183.

RIVERA, M. M. (2001): El cuerpo indispensable, Horas y Horas, Madrid.

SHOWALTER, E. (1987): The Female Malady. Women, Madness and English Culture (1830-1980), Penguin, New York.

SHOWALTER, E. (1990): Sexual Anarchy: Gender and Culture at the Fin de Siècle, Viking, New York.

SOTELO, A. (2021): Emilia Pardo Bazán. Modernidad, feminismo y crisis de entre siglos. Una conferencia y cuatro discursos (1899-1905), Renacimiento, Sevilla.

STUART, J. (2020): El sometimiento de las mujeres, Edaf, Madrid. Prólogo de Emilia Pardo Bazán. Introducción de Ana de Miguel.

THION, D. (2021): «Emilia Pardo Bazán, una intelectual moderna, también de la Edad de Plata», Feminismo/s, 37, pp. 53-80.

WHITAKER, D. (1988): La quimera de Pardo Bazán y la literatura finisecular, Pliegos, Madrid.

WOLLSTONECRAFT, M. (2021): Vindicación de los derechos de la mujer, Alma Editorial.

Published

2023-12-21

How to Cite

Aboal López, M. (2023). Isolation of the intercentury woman in two short stories by Pardo Bazán. Analecta Malacitana. Revista De La sección De Filología De La Facultad De Filosofía Y Letras, 44, 223–242. https://doi.org/10.24310/analecta44202318233