El poema moderno como metapoesía en la lírica de Rosa Romojaro
DOI:
https://doi.org/10.24310/analecta.v43i.15941Keywords:
Metapoetry, Mimesis, Modernity, Contemporary Poetry, Rosa RomojaroAbstract
In its symbolic dimension, the look at language itself constitutes one of the main topics of contemporary poetry. This fictional language nature is related to Aristotelian mimesis. In this framework of modern poetics and its metapoetic presuppositions, one of Rosa Romojaro's poetry lines, linked to neo-baroque and neo-purism, contains a model reflection on metapoetry that reaches the entire poetic process: invention, text, writing and reading. His work also offers a theoretical awareness model of the process of writing the poem.
Downloads
Metrics
References
ABRAMS, M. H. (1962): El espejo y la lámpara. Teoría romántica y tradición crítica acerca del hecho literario, Editorial Nova, Buenos Aires.
ARISTÓTELES (2005): Ética a Nicómaco, Alianza Editorial, Madrid. Trad. José Luis Calvo.
BAENA, E. (2021): Los poetas y el espíritu del tiempo. Aspectos críticos del devenir creativo y de la conciencia literaria, Éditions Orbis Tertius, Binges.
BAKER, P. (1990): «Exil In Language», Studies in Twentieth & Twenty-first Century Literature, 14, 2, pp. 207-222. En línea: https://newprairiepress.org.
BERISTÁIN, H. (1995): Diccionario de retórica y poética, Porrúa, México.
BLANCH, A. (1976): La poesía pura española. Conexiones con la cultura francesa, Gredos, Madrid.
CARSON, A. (2022): «Ensayo sobre las cosas en que más pienso», Vallejo & Co., 17 de mayo. Traducción de Bertha García Faet. En línea: https://www.vallejoandcompany.com.
CHEVALIER, J. y A. GHEERBRANT (1986): Diccionario de los símbolos, Herder, Barcelona.
GARCÍA MARTÍN, J. L. (2001): «Sobre Zona de varada de Rosa Romojaro», El Cultural (El Mundo), 17 de julio. En línea: www.cervantesvirtual.com [consulta: junio 2022].
GARCÍA POSADA, M. (1987): «Sobre Agua de luna de Rosa Romojaro», ABC Literario, 4 de abril. En línea: www.cervantesvirtual.com [consulta: junio 2022].
GÓNGORA Y ARGOTE, L. de (1994): Soledades, Castalia, Madrid. Ed. de R. Jammes.
LAGUNA MARISCAL, G. (1999): «“En tierra, en humo, en sombra, en polvo, en nada”: Historia de un tópico literario», Anuario de Estudios Filológicos, XXII, pp. 197-213. En línea: Dialnet [consulta: 12 mayo 2022].
LANZ, J. J. (2005): «La mano que mueve la pluma. Metapoesía y autorreferencialidad en la poesía española contemporánea. “Ficción de la palabra” de Guillermo Carnero», en L. Scarano (ed.), La poesía en su laberinto. Autorrepresentaciones, Éditions Orbis Tertius, Binges.
MAN, P. de (1991): Visión y ceguera, Universidad de Puerto Rico. Traducción de Hugo Rodríguez.
MAN, P. de (2010): «La resistencia a la teoría», en N. Araujo y T. Delgado (comp.), Textos de teorías y críticas literarias. Del formalismo a los estudios postcoloniales, UAM-I, Universidad de la Habana y Anthropos, México.
MARTÍNEZ, J. E. (2011): «Sobre Cuando los pájaros, de Rosa Romojaro», Diario de León, 27 de febrero.
NIETZSCHE, F. (1990): Sobre la verdad y mentira en sentido extramoral, Tecnos, Madrid.
OVIDIO: Metamorfosis, El Cid Editor, Argentina.
ROJAS, G. (2013): Íntegra: obra poética completa, Fondo de Cultura Económica, CDMX.
ROMOJARO, R. (1983): Secreta escala, Universidad de Málaga.
ROMOJARO, R. (1985): Funambulares mar, Librería Anticuaria El Guadalhorce, Málaga.
ROMOJARO, R. (1988): La ciudad fronteriza, Don Quijote, Granada.
ROMOJARO, R. (1998): Funciones del mito clásico en el Siglo de Oro (Garcilaso, Góngora, Lope de Vega, Quevedo), Anthropos, Barcelona.
ROMOJARO, R. (1999): Poemas sobre escribir un poema y otro poema, Málaga Digital, Enclave de Poesía, Málaga.
ROMOJARO, R. (2000): «La aventura del lenguaje», en C. Cuevas (ed.) y E. Baena (coord.), Escribir mujer. Narradoras españolas hoy, Publicaciones del Congreso de Literatura Española Contemporánea, Málaga, pp. 141-156.
ROMOJARO, R. (2001): Zona de varada, Algaída Poesía, Sevilla.
ROMOJARO, R. (2006): Poemas de Teresa Hassler (Fragmentos y ceniza), Poesía Hiperión, Madrid.
ROMOJARO, R. (2010): Cuando los pájaros, Poesía Hiperión, Madrid.
SÁNCHEZ ROBAYNA, A. (1993): «Góngora y el texto del mundo», en Silva Gongorina, Cátedra, Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In the Analecta Malacitana Journal we are clearly committed to a policy of open access to scientific knowledge (See the Berlin Declaration).
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published on Margins is subject to the Creative Commons Attribution-No Derivatives 4.0 International license.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (for example: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this magazine.
Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (for example: in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations to the published work. (See The effect of open access.)