José Ricardo Morales, the exiled in a jam

Authors

  • Manuel Galeote Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/transatlantic-studies-network.v1i1.19152

Keywords:

Exile, Uprooting, Intellectuals of the Second Spanish Republic, Spanish theatre, José Ricardo Morales, Drama, Theatre of the Absurd, Experimental theatre, Chile literature, Malaga writers, Logos, Language, Spanish in the Americas

Abstract

The Malaga writer José Ricardo Morales went into exile in Chile arriving at 1939 on Winnipeg, shipped from Spain by Pablo Neruda. His full work has been published between 2009 and 2012. His dramatic texts join his essays, especially those about Arquitectónica (Architectural).The uprooting of the exile determines his literary and essay works performing life absurd situations. His theatre work shows the concern about the word or logos. Morales took to the stage his concerns about scientific totalitarianism and dehumanization of the scientific and technological revolution. His social concerns drove him to a strong intellectual commitment. The playwright “presses” the drama, and puts in action conflicts, ideas, images and conceptions. He has been called the precursor of the Theatre of the Absurd. His theatre work is a verbal experiment, a linguistic construct that lights up the absurd in life situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Manuel Galeote, Universidad de Málaga

Doctor en Filología Hispánica y Profesor Titular de la Universidad de Málaga. Secretario y Director del Departamento de Filología Española I de la Universidad de Málaga (1997-2001). Ha impartido clase en la Universidad de Granada y en la Universidad de Berna (Suiza), como Catedrático extraordinario de Lingüística Hispánica. Sus investigaciones se centran en las Crónicas de Indias, el español en América, la lexicografía bilingüe novohispana en relación con Antonio de Nebrija y el costumbrismo lingüístico en Andalucía.

References

Alonso, D. (1998). Palabras pronunciadas en la Universidad de Valencia, en una inauguración de Curso, durante la guerra 1936-1939 (Materiales de archivo de Dámaso Alonso, ordenados y dispuestos para la imprenta por José Polo), Analecta Malacitana 21, 1, pp. 273-298.

Aznar Soler, M. (2008). El teatro de José Ricardo Morales en su exilio chileno (1938-1992). En José Ricardo Morales, Teatro escogido (pp. 9-23), coordinación e introducción de Manuel Aznar Soler y Ricardo Doménech. Madrid: Asociación de Autores de Teatro.

Carcedo, D. (2006). Neruda y el barco de la esperanza. La historia del salvamento de miles de exiliados españoles de la guerra civil. Madrid: Temas de Hoy.

Cuevas, C. (dir. y ed.),(2002).Diccionario de escritores de Málaga y su provincia. Madrid: Castalia.

Gálvez Barraza, J. (2014). Winnipeg. Sevilla: Renacimiento (Biblioteca del Exilio).

Martin, P. K. (1992). Spain’s other Olympics. History today, 42, 6-8.

Morales, J. R. (2003). Un teatro en el destierro. Las puertas del Drama. Revista de la Asociación de Autores de Teatro, 16, 4-9.

Morales, J. R. (2008): Teatro escogido, coordinación e introducción de Manuel Aznar Soler y Ricardo Doménech. Madrid: Asociación de Autores de Teatro.

Morales, J. R. (2009): Obras completas. I. Teatro, edición, estudio introductorio y bibliografía de Manuel Aznar Soler. Valencia: Institució Alfons el Magnànim.

Morales, J. R. (2012): Obras completas. II. Ensayos, edición, prólogo y notas de Manuel Aznar Soler. Valencia: Institució Alfons el Magnànim.

Published

2016-06-01

How to Cite

Galeote, M. (2016). José Ricardo Morales, the exiled in a jam. TSN. Transatlantic Studies Network, 1(1), 161–167. https://doi.org/10.24310/transatlantic-studies-network.v1i1.19152