Schola Romana: recreación de tablillas y papiros escolares latinos en el aula de Latín de ESO y Bachillerato
Keywords:
Roman School, School Papyri, Wax, Tablets, Aeneid, Lucius AmpelilusAbstract
In this paper I suggest the use of papyri, ostraca and schooltablets written in Latin (and Greek) in Latin High School classrooms. It contents examples of alphabets, lists of words by topic, maxims of Cato, and school texts (fables, Iliad’s abstracts, Aeneid’s verses, Lucius Ampelius’ Liber memorialis) made by students and based on original texts.
Downloads
Metrics
References
ARNAUD-LINDET, M-P. (1993), L. Ampelius. Aide-mémoire. Liber memorialis, Les Belles Lettres, París.
DICKEY, E. (2016), Learning Latin the Ancient Way. Latin Textbooks from the Ancient World, Cambridge University Press, Cambrigde,
FLAMMINI, G. (2004), Hermeneumata Pseudodositheana Leidensia, K. G. Saur Verlag, Munich y Leipzig.
FUNARI, P. P. A. (1991), La cultura popular en la Antigüedad Clásica, Editorial gráficas Sol, Écija.
GOETZ, G. (1892), Hermeneumata Pseudodositheana (vol. III Corpus Glossariorum Latinorum), Leipzig.
GONZÁLEZ FERNÁNDEZ, E. & RODRÍGUEZ COLMENERO, A. (2002), “Dos hallazgos singulares en las recientes excavaciones de Lugo: un edículo
sacro y un alfabeto latino de época romana”, Larouco 3, 243-251.
GRENFELL, B. P. & HUNT, A. S., (1904), The Oxyrhynchus Papyri vol. IV, Londres.
LILLO REDONET, F. & VALVERDE GARCÍA, A. (2013), “Martialis: un cómic en latín popular”, Thamyris, n. s. 4, 47-62. <http://www.thamyris.
uma.es/Thamyris4/LILLO-VALVERDE.pdf>.
LILLO REDONET, F. (2015), “Tocando la escuela grecorromana: papiros, óstraca y tablillas escolares en el aula de Griego y Cultura Clásica”,
Thamyris, n. s. 6, 321-346. <http://www.thamyris.uma.es/Thamyris6/LILLO_REDONET.pdf>.
MAURICE, L. (2013), The Teacher in Ancient Rome: The Magister and his World, Lexington Books, Plymouth.
MORO IPOLA, M. (2010): “El fresco de la casa de Iulia Felix: anatomía de una schola romana”, Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Historia Antigua 23, 395-410.