Nomismata Augustarum
DOI:
https://doi.org/10.24310/thamyristhrdcc.v11i16458Keywords:
Roman-empresses, numismatics, problem situationAbstract
In this article we propose a didactic unit designed on the basis of the guidelines established by the official curriculum of the Autonomous Community of the Basque Country for Latin of 4th of E.S.O. The unit is structured around a problem situation, for the resolution of which students have to reproduce and explain Roman coins related to empresses of the High Roman Empire. In addition to offering the didactic programme of the unit —in which, among others, didactic objectives, contents or evaluation criteria and indicators are specified—, the article focuses on other important issues dealing with the unit, such as methodological principles or activities.
Downloads
Metrics
References
Aguilar Miquel, J. (2015), “La traducción pedagógica como herramienta didáctica”, Thamyris, n. s. 6, 137-165.
Alcalde-Diosdado Gómez, A. (2012), “Virtuosa docencia: un reto para la innovación en clásicas”, Methodos 1, 245-266, https://ddd.uab.cat/pub/methodos/methodos_a2012n1/methodos_a2012n1p245.pdf [05/07/2020].
Casasola Gómez, C. (2018), “Aprender latín en el aula a través del aprendizaje cooperativo-colaborativo. Una propuesta de unidad didáctica para Latín I de Bachillerato”, Thamyris, n. s. 9, 7-56.
Domínguez Arranz, A. (2017), “Imágenes del poder en la Roma imperial: política, género y propaganda”, Arenal 24.1, 99-131, https://revistaseug.ugr.es/index.php/arenal/article/view/5603/5380 [05/07/2020].
Gallego Real, Á. L., Del Río González, M. & Fernández Vázquez, C. (2018), “Familia Europaea”, Thamyris, n. s. 9, 57-82.
Gil-Bermejo Alfonso, A. (2016), “La enseñanza de la civilización latina en Lingua Latina per se illustrata”, Thamyris, n. s. 7, 121-132.
Gómez Jiménez, J. (2019), “Cives Romani”, Thamyris, n. s. 10, 367-376.
Hacquard, G., Dautry, J. & Maisani, O. (1952), Guide Romain Antique, Hachette, París.
Macías Villalobos, C. (2009), “Las actividades de trabajo en grupo en un entorno tecnológico. El caso de las lenguas clásicas”, RELat 9, 209-234, https://www.relat.org/relat/index.php/relat/article/view/87/76 [05/07/2020].
Macías Villalobos, C. (2015), “Algunas consideraciones y materiales para abordar la enseñanza del latín según una metodología híbrida”, Thamyris, n. s. 6, 201-300.
Molina Tortosa, L. (2018), “La mujer en Grecia: un modelo de unidad didáctica para ????????”, Thamyris, n. s. 9, 229-238.
Posteguillo, S. (2018), Yo, Julia, Planeta, Barcelona.
Royo Martínez, Mª del M. (2017), “Propaganda dinástica, militar y religiosa en las monedas de Julia Domna”, Espacio, Tiempo y Forma 30, 299-322, http://revistas.uned.es/index.php/ETFII/article/view/18852/17094 [05/07/2020].
Sánchez Martínez, C. (2015), Monedas romanas. Numismática en la Antigua Roma. 4º de E.S.O. y Bachillerato, Museo Arqueológico de Murcia & Tres Fronteras, Murcia, https://www.murciaturistica.es/webs/museos/material-didactico/MD_es_168448.pdf [05/07/2020].
Trujillo Sáez, F. & Ariza Pérez, M. Á. (2006), Experiencias Educativas en Aprendizaje Cooperativo, Grupo Editorial Universitario, Granada, https://fernandotrujillo.es/wp-content/uploads/2010/05/AC_libro.pdf [05/07/2020].