Lived experience of the physical education teacher in his pedagogical relationship with students with special educational needs
DOI:
https://doi.org/10.24310/riccafd.13.2.2024.18322Keywords:
special educational needs, experience, pedagogical relationship, teacher, transformations, physical educationAbstract
This work was carried out in order to understand the lived experience of Physical Education teachers in their pedagogical relationship with students with Special Educational Needs (SEN), asking about this relationship from the voice of the teacher, and how this has changed the life of the teaching professional in the labor, professional and personal field. This research was based on a qualitative study, with a phenomenological-hermeneutic design, interviewing ten teachers from three institutions, one public and two privates, who narrated their experiences, perceptions, and anecdotes, which were analyzed by categories. Among the main results, it stands out that, from the point of view of didactic transformations, it was the methodological aspect that had the greatest impact on the teacher's processes. In terms of training, teachers stated that they had not had any in-depth training in the case of SEN, and that the achievements in this area were obtained from complementary training and other strategies developed in their relationship with other professionals, and from the approach to continuing education, from the personal and professional point of view. Regarding didactics, teachers affirm that they have intuitively found new ways of seeing and attending to those people who consider themselves different from their SEN.
Downloads
Metrics
References
Van Manen M. El tacto en la enseñanza: El significado de la sensibilidad pedagógica. España: PAIDOS; 1998.
Armas-Alba L, Alonso-Rodríguez I. Las TIC y competencia digital en la respuesta a las necesidades educativas especiales durante la pandemia: Una revisión sistemática. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa. 2022;2(1):11–48. https://acortar.link/3oMBwj
Fernández-Morales FH, Duarte JE. Retos de la inclusión Académica de Personas con Discapacidad en una Universidad Pública Colombiana. Formación universitaria. 2016;9(4):95–104. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000400011
Restrepo-Aristizábal LF, González-Palacio EV. Relación pedagógica entre el profesor y la joven gestante en la clase de educación física. Prospectiva. 2019;(27):241–66. https://doi.org/10.25100/prts.v0i27.7278
Valencia-Peris A, Mínguez-Alfaro P, Martos-García D. La formación inicial del profesorado de Educación Física: una mirada desde la atención a la diversidad. Retos. 2019;(37):597–604. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74180
Ayala Carabajo R. La relación pedagógica: en las fuentes de la experiencia educativa con van Manen. Revista Complutense de Educación. 2017;29(1):27–41. https://doi.org/10.5209/RCED.51925
Penagos Orjuela NA. Concepciones y Prácticas de los docentes de Educación Física frente a la inclusión de los niños con necesidades educativas especiales en los colegios oficiales de la Localidad Barrios Unidos. [Disertación]. Universidad de la Sabana, 2013. https://cutt.ly/GW8zG9q
González Rojas Y, Triana Fierro DA. Actitudes de los docentes frente la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales. Educación y Educadores. 2018;21(2):200–18. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.2.2
Rodríguez Gómez G, Gil Flores J, García Jiménez E. Metodología de investigación cualitativa. 2a ed. España: Aljibe; 1999.
van Manen M. Investigación educativa y experiencia vivida. España: IDEA BOOK; 2003.
Taylor & Bogdan R. Introducción a los métodos cualitativos. 3a ed. España: PAIDÓS; 2000.
General Assembly of the World Medical Association. World Medical Association Declaration of Helsinki: ethical principles for medical research involving human subjects. J Am Coll Dent. 2014;81(3):14–18. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25951678/
Ministerio de Salud Nacional. Resolución número 8430 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Bogotá: Ministerio de Salud. 1993. https://cutt.ly/yfYs1G620.
Runge Peña AK. Didáctica: una introducción panorámica y comparada. Itinerario Educativo. 2013;(62):201–40. https://cutt.ly/XEuCtkx
Álvarez de Zayas CM, González Agudelo EM. Lecciones de didáctica general. Bigitá: Cooperativa editorial Magisterio; 2003.
Guío Gutiérrez F. El juego motor para la enseñanza y aprendizaje de las competencias de la educación física. Retos. 2022;45:1119–26. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.90023
López Pastor VM, Molina Soria M, Pascual Arias C, Manrique Arribas JC. La importancia de utilizar la Evaluación Formativa y Compartida en la Formación Inicial del Profesorado de Educación Física: los Proyectos de Aprendizaje Tutorado como ejemplo de buena práctica. Retos. 2020;(37):620–7. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74193
Chaverra Fernández BE, González Palacio EV, Moreno López JD, Muriel Echavarría JM. Dimensión didáctica: el profe explica muy bien y tiene una metodología única y así se aprende más. In: Gaviria Cortés DF, editor. Cómo son y qué hacen los buenos profesores Sus voces y las de sus estudiantes. Medellín: Fondo Editorial FCSH; 2023. https://doi.org/10.17533/978-628-7592-65-0_5
Mujica Johnson FN, Orellana Arduiz NDC. Emociones del profesorado de educación física: revisión narrativa (2010-2020). Retos. 2020;(39). https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80750
Valles del Río R, García Muñoz Aparicio C. El papel de las TIC para la actualización docente en una institución de Educación Superior. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento. 2019;19(1):95–115. https://doi.org/10.30827/eticanet.v19i1.11862
González-Sanmamed M, Estévez I, Souto-Seijo A, Muñoz-Carril PC. Ecologías digitales de aprendizaje y desarrollo profesional del docente universitario. Comunicar. 2020;28(62):9–18. https://doi.org/10.3916/C62-2020-01
Marcelo C. Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: EUB; 1995.
Lalangui Pereira J, Ramon-Pineda M, Espinoza-Freire E. Formación continua en la formación docente. Revista Conrado. 2017;13:30–5. https://acortar.link/qdRPjm
Palacio González D, González Delgado Y, Arango Johnson M, De la Cruz Cadaya R, Abreu Pujol M, Palacio González JA. Estudio de la condición física en niños y jóvenes con discapacidad. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 2023;12(2):115–25. https://doi.org/10.24310/riccafd.2023.v12i2.16680
Suárez-Manzano S, López-Serrano S, Belchior de Oliveira P & da Cruz Murta L M. El ejercicio físico en el aula para la mejora del comportamiento de niños autistas. Revista Iberoamericana de Ciencias de La Actividad Física y El Deporte. 2019;8(1):136. https://doi.org/10.24310/riccafd.2019.v8i1.5792
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All the contents published in Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte are subject to the Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exposed, provided that:
The authorship and original source of your publication (Journal, editorial and URL of the work) are cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyright is of two kinds: moral rights and patrimonial rights. Moral rights are perpetual, inalienable, inalienable, inalienable, inalienable and imprescriptible prerogatives.
In accordance with copyright legislation, Revista Eviterna recognizes and respects the moral rights of the authors, as well as the ownership of the economic right, which will be transferred to the University of Malaga for dissemination in open access.
The economic rights refer to the benefits obtained by the use or disclosure of the works. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.