DESIGN AND VALIDATION OF A BATTERY FOR THE TECHNICAL EVALUATION OF THE CRAWL SWIMMING STROKE

Authors

  • Juan Paulo Marín Castaño Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid Colombia https://orcid.org/0000-0001-9357-7981
  • EG Espinosa Hernández Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid Colombia

DOI:

https://doi.org/10.24310/riccafd.12.3.2023.17884

Keywords:

Technical evaluation, Crawl, Swimming, sport initiation

Abstract

The initiation, improvement and training of swimming technique are components of vital importance to strengthen the efficiency in the execution of the strokes. The objective of this research was to design and validate a battery for the technical evaluation of the crawl swimming style. The study was a descriptive non-experimental quantitative study, since there was no manipulation of independent variables. The content validation was carried out through the logical validity technique by means of expert judgment (n=11) and was supported by the calculation of the content validity index. The evaluation of the test (test-retest) was developed with 72 swimmers from a sports club. As a result, a valid and reliable battery for the evaluation of the technical execution of the crawl style in swimming is presented, which contains 15 items segmented into kick, lateral breathing and stroke. Its use is recommended for the planning, foundation and development of technique in specific technical gestures.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Morales E, y Arellano R. Análisis de las diferencias cuantitativas de la técnica entre los alumnos de una escuela de enseñanza de la natación. Apunts Educación Física y Deportes. 2005; 79, 49-58. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551656968007

Bustos B, Rodríguez L, Acevedo A, Lozano R. ¿Influye combinar diferentes distancias en la determinación de la velocidad critica de nado? Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 2020; (9)2, 32-46. https://doi.org/10.24310/riccafd.2020.v9i2.6620

Willems T, Cornelis J, De Deurwaerder L, Roelandt F, De Mits S. The effect of ankle muscle strength and flexibility on dolphin kick performance in competitive swimmers. Human Movement Science. 2014; 36, 167-176. https://doi: 10.1016/j.humov.2014.05.004

Castañeda S. Perfil técnico y de rendimiento en natación en cadetes y alféreces no entrenados: una aproximación en la Escuela Militar de Cadetes General José María Córdova. Revista Científica General José María Córdova. 2014; 12(13), 321-330.

Díez J, Molinero O, Nogueira A., Salguero A. Diseño de un programa de entrenamiento intensificado para la mejora de los virajes de estilo crol en natación. Retos. 2022; 45, 833-431. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92404

Morais J, Marinho D, Arellano R, Barbosa T. Start and turn performances of elite sprinters at the 2016 European Championships in swimming. Sports Biomechanics. 2018; 18(1) 100-114. https://doi.org/10.1080/14763141.2018.1435713

Arellano, R. Entrenamiento técnico de natación. Madrid. Real Federación Española de Natación, Escuela Nacional de entrenadores. 2017.

Sousa A, Figueiredo P, Pendergast D, Kjendlie PL, Vilas-Boas JP, Fernandes RJ. Critical evaluation of oxygen-uptake assessment in swimming. International Journal of Sports Physiology Performance. 2014; 9(2):190-202. https://doi: 10.1123/ijspp.2013-0374

González E, Montoya E, Cardona Y, Marín J, Muñoz, B. Diseño y validación de una batería de habilidades motrices básicas para niños entre 5 y 11 años. Redipe. 2021; 10(2), 165-181. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i2.1204

Taladriz S, De la Fuente B, Arellano R. Ventral swimming starts, changes and recent evolution: A systematic. Retos. 2017; 32, 279–288.

https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.49535

Veiga S, Roig A. Effect of the starting and turning performances on the subsequent swimming parameters of elite swimmers. Sports Biomechanics. 2017; 16 (1), 34-44. https://doi:10.1080/14763141.2016.1179782

Silva A, Persyn U, Colman V, Alves F. Los principios biomecánicos de las técnicas simétricas en natación deportiva. Motricidad. Revista Europea del Movimiento Humano. 2005; 13, 37-53. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274220877003

Araujo L, Pereira S, Gatti R, Freitas E, Jacomel G, Roesler H, Villas Boas J. Analysis of the lateral pushoff in the freestyle flip turn. Journal of Sports Sciences. 2010; 28(11), 1175–1181. https://doi:10.1080/02640414.2010.485207

Hungler P, Denise P. Investigación científica en ciencias de la salud.

En: Metodología de la investigación. 6ª ed. México DF: McGraw Hill/Interamericana de México: 2000; 2-10.

Safrit M. Evaluation in Physical Education. Prentice-Hall. 1981.

Allen K, Bredero B, Van Damme T, Ulrich A, Simons J. Test of Gross Motor Development-3 (TGMD-3) with the Use of Visual Supports for Children with Autism Spectrum Disorder: Validity and Reliability. J Autism Dev Disord. 2017; 47, 813–833. https://doi.org/10.1007/s10803-016-3005-0

Jiménez J; Salazar W, Morera M. Diseño y validación de un instrumento para la evaluación de patrones básicos de movimiento. Motricidad. European Journal of Human Movement. 2013; 31, 87-97. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274229586006

Marín J, González E, Correa A, Montoya, N. Evaluación de las habilidades motrices básicas en el proceso de iniciación deportiva. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 2023; 12(1), 176-188.

https://doi.org/10.24310/riccafd.2023.v12i1.16233

Cardona L, Avendaño F, Marín, J. Prácticas emergentes en actividad física y deporte. Información Tecnológica. 2021; 32(3), 149-158. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000300149

Castaño JP. Política pública del deporte: Ruta nacional, regional y local. EmásF: revista digital de educación física. 2019; (57), 9-13.

Marín J, Padierna J. Representaciones sociales sobre formación profesional en estudiantes de actividad física y deporte en Medellín. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte. 2020; 60, 251–270. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n60a13

Marín J, Muñoz B. Representaciones sociales sobre cuerpo y sus concepciones en una facultad de educación física, recreación y deporte. Formación universitaria. 2023; 16(2), 73-82. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062023000200073

Published

2023-12-23

How to Cite

Marín Castaño, J. P., & Espinosa Hernández, E. (2023). DESIGN AND VALIDATION OF A BATTERY FOR THE TECHNICAL EVALUATION OF THE CRAWL SWIMMING STROKE. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte, 12(3), 29–41. https://doi.org/10.24310/riccafd.12.3.2023.17884

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)