Teaching experience in the process of transition to the new university degrees: its application to the subject «Legal regime of business taxes», of the Degree in Labor Relations and Human Resources

Authors

  • CARMEN ALMAGRO MARTÍN Universidad de Granada Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2012.v0i5.7834

Keywords:

educational innovation, research, methodology, educational quality, Tax Law

Abstract

The construction of the European Higher Education Area requires consideration about priority skills acquisition by the student, it is therefore essential change in the organization of university education, which should evolve to accommodate new requirements.
System let us to sue in the students direct and active participation in education, leaving the methodology based solely or mainly on one-way communication teacher-student, to encourage interactive learning, bilateral, so that the teacher sets aside his role «presidential» to focus on being «guide-teacher». This has caused a rethinking the contents about the subjects to be taught, focusing them on those parcels generally to be the students, themselves, go deeper into the subject, the teacher's supervision.
With this study we want now to share the experience gained in recent academic courses on teaching and appropriateness of the subject called «traditional» to redesign the teaching-learning process, which involves a renovation of teaching and assessment method applied, giving more importance to the work of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

CARMEN ALMAGRO MARTÍN, Universidad de Granada

Profesora Contratada Doctora

 

References

ALVAREZ ROJO, V. (2007): “El EEES: una oportunidad para reorientar la docencia universitaria”, en AA. VV.: La Licenciatura de Derecho en el contexto de la convergencia europea, Tirant lo Blanch, Valencia.

ARTHURS, H. W. (2009): “Law and Learning in an Era of Globalization”, German Law Journal¸Vol. 10, Nr. 7, Special Issue on Transnationalizing Legal Education.

CHESTERMAN, S (2008) “The Globalization of Legal Education”, Singapore Journal of Legal Studies.

DE LA PEÑA AMORÓS, Mª M. y MARCOS CARDONA, M. (2010): “La clase magistral como metodología docente aplicable al EEES”, en AA.VV: Buenas prácticas para la docencia del Derecho adaptada al ECTS, Ediciones de la Universidad de Murcia.

DE MIGUEL DÍAZ, M. (2006): Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias, Aranzadi, Madrid.

HAUG, G. (2010): “La internacionalización de la educación superior: más allá de la movilidad europea”, La cuestión Universitaria, Vol. 6.

LÓPEZ LÓPEZ, M.C.(2007): Evaluación de los procesos de enseñanza-aprendizaje en la Universidad y su adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior, Granada: Universidad de Granada.

LLORENTE GÓMEZ DE SEGURA, C. (2009): “La lección expositiva en materias jurídicas”, en AA. VV: Enseñar Derecho en el Siglo XXI. Una guía práctica sobre el Grado en Derecho, Aranzadi, Cizur Menor.

MOCHÓN LÓPEZ, L. Y RANCAÑO MARTÍN, Mª.A. (2009): La enseñanza del Derecho en el Espacio Europeo de Educación Superior: dos modelos de guías didácticas. Granada: Grupo Editorial Universitario.

MORENO, S.; BAJO, M.T.; MOYA, M.; MALDONADO, A. y TUDELA, P., (2003): “Las Competencias en el Nuevo Paradigma Educativo para Europa”. Granada: Vicerrectorado de Planificación, Calidad y Evaluación. Universidad de Granada.

PALOMINO LOZANO, R. (2009): “Introducción. Las claves del EEES: principios, reglas y recomendaciones”, en AA. VV.: Enseñar Derecho en el Siglo XXI. Una guía práctica sobre el Grado en Derecho, Aranzadi, Cizur Menor.

RODRÍGUEZ-ARANA MUÑOZ, J. (2009): “Conclusiones”, en AA. VV.: Enseñar Derecho en el Siglo XXI. Una guía práctica sobre el Grado en Derecho, Aranzadi, Cizur Menor.

TEJEDOR TEJEDOR, F.J. (2001): “La complejidad universitaria del rendimiento y la satisfacción”, en AA.VV. (VILLAR ANGULO, L.M. y otros): La Universidad. La evaluación Educativa e Innovación Curricular. Sevilla: Kronos.

ZABALZA BERAZA, M.A, (2003), Competencias Docentes del Profesorado Universitario. Calidad y Desarrollo Profesional. Madrid: Narcea, S.A de ediciones.

Propuesta de Directrices para la elaboración de Títulos Universitarios de Grado y Master de 21 de diciembre de 2006. Documento de trabajo elaborado por el Ministerio de Educación.

Additional Files

Published

2012-01-01

How to Cite

ALMAGRO MARTÍN, C. (2012). Teaching experience in the process of transition to the new university degrees: its application to the subject «Legal regime of business taxes», of the Degree in Labor Relations and Human Resources . Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (5), 186–206. https://doi.org/10.24310/REJIE.2012.v0i5.7834

Issue

Section

Artículos