The evaluation of the students through the portfolio

Authors

  • Mª DEL MAR DE LA PEÑA AMORÓS Universidad de Murcia Spain
  • Mª CARMEN PASTOR DEL PINO Universidad Politécnica de Cartagena Spain
  • VICTORIA SELMA PENALVA Universidad de Murcia Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2012.v0i6.7776

Keywords:

portfolio, collaborative work, new educational methodologies

Abstract

The incorporation of the Spanish Universities to the European Space of Top Education has supposed not only an adjustment of the study plans, but also a reflection concerning the educational methodologies. The EEES carries an orientation of the methods of education towards the learning of the pupil, who happens to be the person in charge of the same one. The teaching so, it does not consist of being teaching the whole series of contents only to the pupil, but he supposes that the pupil goes in certain form learning to learn. In addition in the moment to apply these new methodologies we meet an additional difficulty, so in some such studies as those of right, the groups of pupils are numerous what involves a major effort on the part of the teacher in the moment to control the learning. Nevertheless, this methodology supposes a great load of work for the teacher in case of big groups, if an evaluation wants to be done in certain constant and it carries a feedback for the pupil. Before this difficulty we raise that instead of that every pupil was taking his individual educational portfolio, we might do groups, and that every group had the only educational portfolio.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mª DEL MAR DE LA PEÑA AMORÓS, Universidad de Murcia

Profesora Contratada Doctor. Facultad de Derecho

Mª CARMEN PASTOR DEL PINO, Universidad Politécnica de Cartagena

Profesora Contratada Doctor

VICTORIA SELMA PENALVA, Universidad de Murcia

Profesora Ayudante.Facultad de Derecho

References

ALVÁREZ MÉNDEZ, J, M.(2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid: Morata.

ANECA. Informe ejecutivo de junio de 2007 sobre El profesional flexible en la Sociedad de Conocimiento.

BARBERA, E. (2005). La evaluación de competencias complejas. Madrid: EDUCERE, vol. 31, pág. 499.

BARCKLEY, E., CROSS, P y HOWELL MAJOR, C.(2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo, Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, Ediciones Morata, pág. 15.

CHICKERING, A.W. y GAMSON, Z.M. “Los siete principios de la buena docenciauniversitaria”.www.hcc.hawaii.edu/intranet/committees/FacDevCom/quidebck/ teachtip/7princip.htm (consultada el 7 de mayo de 2011).

DELGADO GARCÍA, A, Mª (coord). (2005). Competencias y diseño de la evaluación continua y final en el EEES. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

GRAU COMPANY, S y GÓMEZ LUCAS, Mª C. (2010). “La evaluación, un proceso de cambio para el aprendizaje” en AAVV. Evaluación de los aprendizajes en el Espacio Europeo de Educación Superior. Alicante: Marfil, pág. 35.

LÓPEZ MOJARRO, M. (2010). La evaluación del aprendizaje en el aula. Madrid: Edelvives.

MARQUÉS Y BANQUÉ, M. (2007). “El portafolio de competencias. Una propuesta para la coordinación del aprendizaje y la evaluación de competencias en una titulación universitaria”. Málaga: II Congreso de Innovación docente en Ciencias Jurídicas.

MILLIS, B, J y COTTELL, P. G. (1998). Cooperative learning for higher education faculty. Oryx Press: American Council on Education, Series on Higher Education, Phoenix, AZ, , págs. 42 y ss.

PALOMINO LOZANO, R. (2009). “Las claves del EEES: principios, reglas y recomendaciones” en AAVV. Enseñar Derecho en el siglo XXI. Una guía práctica sobre el Grado en Derecho. Pamplona: Aranzadi.

WALVOORD, B y ANDERSON, V.(2009). Effective grading: a tool for learning and assessment in college, 2ª edición, págs. 80 y ss.

Additional Files

Published

2012-07-01

How to Cite

DE LA PEÑA AMORÓS, M. D. M., PASTOR DEL PINO, M. C., & SELMA PENALVA, V. (2012). The evaluation of the students through the portfolio. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (6), 81–94. https://doi.org/10.24310/REJIE.2012.v0i6.7776

Issue

Section

Artículos