Design by competences in the European Higher Education Area: a new challenge for the Spanish education system
DOI:
https://doi.org/10.24310/REJIE.2015.v0i11.7707Keywords:
european convergence, university education, European Higher Education Area, skills, generic skills, specific skills, educational innovation, educational processAbstract
Translating our university education system in the European Higher Education Area, in a relatively short time, it was required a careful consideration, not only on the structure and content of the titles and subjects to be taught, but also a substantial renovation of the teaching methodologies that were being traditionally used by the university teachers . The new system now focuses his interest in "the process of student learning," conceived as a dynamic and continuous process of knowledge, skills, attitudes and responsibilities , which must be able to be assessed and measured to show he learning outcomes of an educational program. Therefore, to accommodate the unprecedented panorama that opened to us, education from that moment, is organized to acquire those competencies that are considered to be essential for comprehensive training of the student, authorizing him to good development of his profession in an increasingly competitive transnational labor market. However, as this is a complex issue his career has ignited a heated debate in the university community, mainly focused on clarifying what kind of role that the University, in its essence, is to play as an institution. And above all, to elucidate and determine whether the results achieved in a few years, with have really been as positive as expected, thanks to the modification of teaching methods. Hence, a segment of teachers has exposed the desirability of new teaching methods are continually monitored to ensure that his application in a coordinated and proportionate manner that avoid, in practice, an increase in the acquisition of a serie of skills and competencies of students is able to cause an alarming decrease in their required level of expertise.
Downloads
Metrics
References
ARISTIMUÑO, A. (2005). “Las competencias en la educación superior: ¿demonio u oportunidad?”, [en linea] http://academicos.iems.edu.mx/cired/docs/tg/macroacade miaquimica/Las%20competencias%20en%20la%20educacion%20superior.demionio %20u%20oportunidad_Aristimuno.pdf (consultada 15-01-2014).
ÁVILA FRANCÉS, M. (2009). “Implantación de ECTS en la .U de Magisterio de Cuenca” en Buenas prácticas en la docencia y política universitaria (Coord. Vizcarro Guarch, C). Cuenca. Ed. Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 55-70.
BARNETT, RONALD. (2001). Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Barcelona: Gedisa. -BENITO, A./ CRUZ, A. (2005). Nuevas claves para la docencia universitaria., Madrid: Narcea.
BERNAD SEGARRA, L/ BUIGUES OLIVER, G. “Las nuevas metodologías en la enseñanza del derecho: una experiencia práctica en el campo del derecho romano” en Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa Núm.9, enero 2014, pp. 89- 112. [En línea] http://www.eumed.net/rev/rejie.
BAIN, K. (2005). Lo que hacen los mejores profesores de universidad. (1ª ed. inglesa 2004.Traducido por Barberá, O.) Valencia: Publicaciones de la Universidad de Valencia.
DELGADO GARCÍA, A.M./OLIVER CUELLO, R. (2003). Enseñanza del Derecho y Tecnologías de la Información y la Comunicación, Portal de la UOC, En línea: http://www.uoc.edu.
DE MIGUEL DÍAZ, M. (2003). “Calidad de la enseñanza universitaria y desarrollo profesional del profesorado” en Revista de Educación. núm. 331, 13-34.
DE MIGUEL DÍAZ, M. (2007). “Cambio de paradigma metodológico en la Educación Superior. Exigencias que conlleva”, en Cuadernos de Integración Europea, 2, 16-27. En línea: http://www.cadernosie.info (consultada el 20 de enero de 2014).
GARCÍA MATILLA, A. “Edu-comunicación en el siglo XX”, en http://www.uned.es/ntedu/asignatu/7_Agutin_G_MatillaI1.htm (consultada en 15 de enero de 2014).
MIR ACEBRÓN, A. (2008) “Las competencias transversales en la Universidad de Pompeu Fabra: La visión de los docentes y estudiantes de segundo ciclo”, en Revista de Docencia Universitaria, Vol. 6, n. 1, pp. 1-16.
POZO, J.I. / PÉREZ ECHEVERRÍA, M. DEL P. (2013). Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. Madrid: Ediciones Morata, S. L.
RUEDA BELTRÁN, M. (2009). “La evaluación del desempeño docente: consideraciones desde el enfoque por competencias”, en Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11(2). Consultado el 20 de enero de 2014, en: http://redie.uabc.mx/vol11no2/contenido-rueda3.htm.
VILLA, A. / POBLETE, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Vicerrectorado de Innovación y calidad con la colaboración del ICE de la Universidad de Deusto.
V.V.A.A. (2009) Buenas prácticas en la docencia y política universitaria. (Coord. Vizcarro Guarch, C). Cuenca: Ed. Universidad de Castilla-La Mancha.
V.V.A.A., (2009), Desarrollo y evaluación de competencias en Educación Superior. (Coord. Blanco, A.). Universidad Europea de Madrid: Narcea Ediciones.
V.V.A.A., (2006), Evaluación de las competencias en el Espacio de Educación Superior Europeo (Coord. Delgado García, A.) Barcelona: Boch.
YÁNIZ ÁLVAREZ DE EULATE, C. “Planificar la enseñanza universitaria para el desarrollo de competencias” en Revista Educatio Siglo XXI. Vol. 24 (2006), pp.1-18.
ZABALZA, M. A. (2002), La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas, Madrid: Narcea.
ZABALZA, M. A. (2003).Competencias docentes del profesorado universitario: calidad del desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Sin perjuicio de lo dispuesto en el Texto Refundido de la Ley de Propiedad Intelectual, aprobado por Real Decreto Legislativo 1/1996, de 12 de abril, y conforme al mismo, los autores/as ceden a título gratuito, de modo no exclusivo y sin límite temporal los derechos para difundir, reproducir, comunicar y distribuir, en cualquier formato actual o futuro (papel o electrónico), a la Universidad de Málaga (UMA), a fin de que sea publicado en REJIE Nueva Época.
Al realizar el envío, el autor declara que el contenido esencial del mismo no ha sido publicado ni se va a publicar en ninguna otra obra o revista mientras esté en proceso de evaluación en REJIE Nueva Época, comprometiéndose en todo caso a comunicar de inmediato al equipo editorial de la revista cualquier proyecto de publicación de dicho texto, y citando expresamente a la revista en el nuevo proyecto.
Todos los contenidos publicados por REJIE Nueva Época están sujetos a la licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional, cuyo texto completo se puede consultar en https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode
Conforme a la misma, se permite la copia, distribución, comunicación pública, obras derivadas y el uso comercial de los contenidos siempre que la fuente y el autor del texto sean citados Así, cuando el autor/a envía su colaboración está explícitamente aceptando esta cesión de derechos de edición y de publicación.
Es responsabilidad de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que están sujetas a derechos de autor.