The new European Higher Education Area: the enhancement of the teaching staff of Spanish public universities

Authors

  • ÁNGELES LIÑÁN GARCÍA Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2015.v0i12.7691

Keywords:

university teachers, teacher training, educational innovation, methodological renovation, teaching skills

Abstract

To implement the directives of the European Higher Education has been indispensable to articulate steps that would encourage and achieve, in the course of a few years, the agreement and harmonization of the different national systems of Higher Education College. In this dynamic process, the university, which is strongly committed and determinate to seek academic and scientific excellence, is concerned with and has taken cared of its lecturer to have the necessary training, pedagogical and didactic both, and the qualification demanded by the new university environment, being a key to a successful completion of an appropriate level of quality throughout the process of learning and assessment of the students.
Likewise, lecturer has tried to respond to these demands, being aware of the momentous task they are about to perform. Therefore, from the beginning, they have endeavoured to reflect, innovate and improve tirelessly their teaching and research, picking up the challenge posed by the European space.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

ÁNGELES LIÑÁN GARCÍA, Universidad de Málaga

Profesora Contratada Doctora

References

AGUILAR RAMOS, M.C., HIJANO DEL RÍO, M. (2010) “Espacio Europeo de Educación Superior y Docencia Universitaria: análisis de la política institucional en Andalucía”, en Revista Iberoamericana de Evaluación, vol. 54, nº 3.

Comisión para la Renovación de las Metodologías Educativas en la Universidad (2006). “Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la universidad”. Madrid: Secretaría General Técnica del MEC. En línea: http://publicaciones.administración.es

DE PABLOS PONS, J., JIMÉNEZ CORTÉS, R. (2007). “Buenas prácticas con TIC apoyadas en las Políticas Educativas: claves conceptuales y derivaciones para la formación en competencias ECTS”, en Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 6 (2), p.16. En línea: http://campusvirtual.unex.es/cala/editio

GONZÁLEZ SANMAMED, M., (2010): “Desafíos de la convergencia europea: la formación del profesorado universitario”, En línea: http://campus.usal.es/~ofeees/ARTICULOS/lin4glez%5B1%5D.pdf

MARTÍNEZ SERRANO, M., (2009). “La Tutoría Universitaria ante la creación del Espacio Europeo de Educación Superior”, en XXI. Revista de Educación, nº 11.

MATEOS MASA, V.L. (2010), “¿Qué estamos haciendo en España de cara al 2010?”, en GAVIDIA SÁNCHEZ J.V., LÓPEZ SÁNCHEZ, J.A., RODRÍGUEZ TORREJÓN, J.R., Nuevos Títulos de Grado en el Espacio Europeo de educación Superior. Universidad de Cádiz, Editorial Octaedro.

RUIZ, C.; MARTÍN, C., (2005), “Innovación docente en la Universidad en el marco del espacio europeo de educación superior”, en Revista de Educación, 23.

VVAA. (2008) I Jornadas sobre experiencias pilotos de implantación del crédito europeo en las Universidades Andaluzas, Universidad de Cádiz.

ZABALZA, M.A. (2007) Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Edit. Narcea. 2ª ed.

Additional Files

Published

2015-07-01

How to Cite

LIÑÁN GARCÍA, ÁNGELES. (2015). The new European Higher Education Area: the enhancement of the teaching staff of Spanish public universities. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (12), 23–32. https://doi.org/10.24310/REJIE.2015.v0i12.7691

Issue

Section

Artículos