The protection of fundamental rights and the improvement of school coexistence through the theoretical-practical learning of the figure of the Ombudsman
DOI:
https://doi.org/10.24310/REJIE.2019.v0i20.6576Keywords:
teaching innovation, Ombudsman, fundamental rights, teaching-learningAbstract
In the present contribution a teaching innovation proposal is proposed aimed at making known to the students the institution of the Ombudsman at the state level, and their counterpart figures in the Autonomous Communities, as well as the Ombudsman in the field of European Union as a means to manifest certain problems related to school coexistence, among others. The present proposal is based on the socio-critical paradigm referred to a learning-service methodology from which the design of a teaching innovation proposal is proposed to promote in the students an approach to the figure of the Ombudsman. The work will be developed with a group of fifty students of the subjects Constitutional Law and Administrative Law of the Degree in Law, with ages between 18 and 20 years, during the academic year 2019/2020. In this line, it is intended to develop a pedagogical intervention proposal that incorporates theoretical and practical aspects related to the figure of the Ombudsman contemplating a series of activities focused on the areas of research, analysis, reflection and resolution of practical cases, while promoting in turn transversal educational actions that will provide students with a more complete and positive view of themselves, others and their environment. The objective of this proposal, apart from bringing the institution closer to students, is centered on the prevailing need to train citizens aware of the importance of ensuring the protection of their fundamental rights, in addition to making them participants in the transversal process of respect for the same in the sphere of their social relations, which are developed in an essential way in the classroom, a space for the construction of networks and linksDownloads
Metrics
References
ALGUACIL GONZÁLEZ-AURIOLES, J.; REVIRIEGO PICÓN, F. (2010), “Repertorio bibliográfico sobre el Defensor del Pueblo”, Teoría y Realidad Constitucional, 26: 563-614.
ÁLVAREZ VÉLEZ, Mª I. (2018), “El Defensor del Pueblo y los defensores autonómicos: instituciones de garantía de los derechos” en ÁLVAREZ VÉLEZ, Mª I., VIDAL PRADO, C. (Coords.): La Constitución Española: 1978-2018, Madrid: Francis Lefebvre.
ARANDA REDRUELLO, R.; CERRILLO MARTÍN, R.; DE LA HERRÁN GASCÓN, A.; DE MIGUEL BADESA. S.; GÓMEZ GARCÍA, M.; HERNÁNDEZ-CASTILLA, R.; IZUZQUIZA GASSET, D.; MURILLO TORRECILLA, F.J.; PÉREZ SERRANO, M.; RODRÍGUEZ-IZQUIERDO, R. Mª y EGIDO GÁLVEZ, I. (Dir.) (2007), “El aprendizaje basado en problemas como innovación docente en la universidad”, Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, posibilidades y limitaciones, 16: 85-100.
CANO GARCÍA, E. (2015), Evaluación por competencias en educación superior, Madrid: La Muralla.
GONZÁLEZ MORENO, B. (2017), “La tutela de los derechos y libertades por los defensores del pueblo: del límite que representa la función jurisdiccional a la ampliación de las funciones mediadoras de los defensores” en MÍGUEZ MACHO, L. y GONZÁLEZ MORENO, B. (Coords.), Resolución judicial y extrajurisdiccional de conflictos en el proceso de modernización de la administración de justicia, Madrid: Tecnos.
MENDIA GALLARDO, R (2012), “El Aprendizaje-Servicio como una estrategia inclusiva para superar las barreras al aprendizaje y a la participación”, Revista Educación Inclusiva, 1:71-82.
PAU I VALL, F (2016), El parlamento y el defensor del pueblo. XXII Jornadas de la Asociación Española de Letrados de Parlamentos. Seminario Internacional: Modernización e Institucionalidad en el poder legislativo, Madrid: Tecnos.
PÉREZ-UGENA COROMINA, M. (2017), “Garantía del derecho a la tutela judicial efectiva en los sistemas principales de resolución de conflictos alternativos: arbitraje y mediación”. Estudios de Deusto: revista de la Universidad de Deusto, 62, 1: 159-189.
PUIG, J.M., MARTÍN, X. Y BATLLE, R. (2007), Cómo iniciar un proyecto de aprendizaje y servicio solidario. Bilbao: Zerbikas Fundazioa.
SALVADOR MARTÍNEZ, M. (2015), “El Defensor del Pueblo europeo” en SÁNCHEZ GUTIÉRREZ, M. / SALVADOR MARTÍNEZ, M. (Coords.): Lecciones básicas de derecho e instituciones de la Unión Europea, Madrid: Manuales UEX ON_LINE.
TEJADA FERNÁNDEZ, J. (2013), “La formación de las competencias profesionales a través del aprendizaje servicio”, Cultura y Educación: Culture and Education, 3: 285-294.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Sin perjuicio de lo dispuesto en el Texto Refundido de la Ley de Propiedad Intelectual, aprobado por Real Decreto Legislativo 1/1996, de 12 de abril, y conforme al mismo, los autores/as ceden a título gratuito, de modo no exclusivo y sin límite temporal los derechos para difundir, reproducir, comunicar y distribuir, en cualquier formato actual o futuro (papel o electrónico), a la Universidad de Málaga (UMA), a fin de que sea publicado en REJIE Nueva Época.
Al realizar el envío, el autor declara que el contenido esencial del mismo no ha sido publicado ni se va a publicar en ninguna otra obra o revista mientras esté en proceso de evaluación en REJIE Nueva Época, comprometiéndose en todo caso a comunicar de inmediato al equipo editorial de la revista cualquier proyecto de publicación de dicho texto, y citando expresamente a la revista en el nuevo proyecto.
Todos los contenidos publicados por REJIE Nueva Época están sujetos a la licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional, cuyo texto completo se puede consultar en https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode
Conforme a la misma, se permite la copia, distribución, comunicación pública, obras derivadas y el uso comercial de los contenidos siempre que la fuente y el autor del texto sean citados Así, cuando el autor/a envía su colaboración está explícitamente aceptando esta cesión de derechos de edición y de publicación.
Es responsabilidad de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que están sujetas a derechos de autor.