The cinema and the press written as media of teaching innovation in the teaching of Procedural Law

Authors

  • RUBÉN LÓPEZ PICÓ Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2019.v0i19.5474

Keywords:

innovation, teaching, teaching methodology, teaching of law, innovative learning, cinema, press

Abstract

The present work describes two activities of teaching innovation that will be developed during the academic year 2018-2019 in the subject Youth Delinquency -group A, only- of the Degree in Criminology and in the subject of Procedural Law II -groups A and B- of the Degree in Law and Political Science, both from the University of Granada. The development of these two teaching innovation activities will consist in the use of the cinema and the written press as innovative instruments in the teaching of Procedural Law; as teaching resources so that the students of the previously mentioned subjects, in addition, to deepen and reinforce the theoretical knowledge acquired, develop the skills and competences of the subject. The use of these two tools in the teaching of Procedural Law allows establishing the beginning or the thread -depending on the moment- in the explanation and subsequent debate on an institution or procedural question, at the time, that affect the motivation of the students and, consequently, about their learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CABALLOL I ANGELATS, L. (2011), “La docencia del Derecho Procesal basado en problemas”, en PICÓ I JUNOY, J.: El aprendizaje del Derecho Procesal. Nuevos retos de la enseñanza universitaria. Barcelona: Bosch.

CÁRAMA RUIZ, J. (2011), “Herramientas y técnicas para la docencia del Derecho Procesal”, en PICÓ I JUNOY, J.: El aprendizaje del Derecho Procesal. Nuevos retos de la enseñanza universitaria. Barcelona: Bosch.

CUBILLO LÓPEZ, I.J., FERNÁNDEZ CARRÓN, C., y DE PRADA RODRÍGUEZ, M. (2011), “Utilización del cine como herramienta para la docencia del Derecho Procesal”, en PICÓ I JUNOY, J.: Aprendizaje del Derecho Procesal. Nuevos retos en la enseñanza universitaria. Barcelona: Bosch.

DE PRADA RODRÍGUEZ, M. (2013), “El aprendizaje del derecho procesal a través del cine”, en BERZOSA LÓPEZ, D., CUADRADO PÉREZ, C., CALATAYUD PRATS, I., y VELASCO FABRA, G.J. (Coord.).: La evaluación e innovación docente en el Grado de Derecho. Cizur Menor: Aranzadi.

FERREIRO BAAMONDE, X. (2009), "Matar un reiseñor o dereito a un proceso xusto", en PERNAS GARCÍA, J.J. (Coord.).: O ensino do Dereito a través do cinema: unha perspectiva interdisciplinar. Materiais didácticos para un sistema ECTS. Coruña: Universidad de Coruña, Universidad de Santiago, y Universidad de Vigo.

FERREIRO BAAMONDE, X. y PÉREZ-CRUZ MARTÍN, A.J. (2011), “El cine como instrumento metodológico en la docencia del Derecho Procesal”, en PICÓ I JUNOY, J.: El aprendizaje del Derecho Procesal. Nuevos retos de la enseñanza universitaria. Barcelona: Bosch.

FONT RIBAS, A. (2004), "Líneas maestras en el aprendizaje por problemas", Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, núm. 49, pp.79-96.

GARCÍA MARTÍN, R. (2014), “Análisis crítico de actualidad jurídica como método docente”, Reduca (Derecho). Serie Derecho Procesal, vol.5, núm.1, pp.18-29.

GARRIDO CARRILLO, F.J. (2012), “La orientación y tutoría académica, profesional y personal del estudiante de Derecho”, en GARRIDO CARRILLO, F.J.: Intercambios y buenas prácticas en la enseñanza del Derecho. Nuevos Métodos Docentes. Granada: Comares.

GARRIDO CARRILLO, F.J. y ARTACHO MARTÍN-LAGOS, M. (2012), “Nuevas tecnologías y adquisición de competencias en la enseñanza del Derecho”, en GARRIDO CARRILLO, F.J.: Intercambios y buenas prácticas en la enseñanza del Derecho. Nuevos Métodos Docentes. Granada: Comares.

GARRIDO CARRILLO, F.J. (2012), “Los espacios virtuales interactivos (EVI) en la enseñanza del Derecho: un modelo para la docencia de Derecho Procesal”, en GARRIDO CARRILLO, F.J.: Intercambios y buenas prácticas en la enseñanza del Derecho. Nuevos Métodos Docentes. Granada: Comares.

GRANDE SEARA, P. y ESPINO HERNÁNDEZ, D. (2011), “La prensa escrita como recurso para el aprendizaje del Derecho Procesal Penal”, en PICÓ I JUNOY, J.: El aprendizaje del Derecho Procesal. Nuevos retos de la enseñanza universitaria. Barcelona: Bosch.

LÓPEZ PICÓ, R. (2018), “El empleo del cine como medio de innovación en la enseñanza del Derecho Procesal”, en MENOR CAMPOS, D.J., PINEDA MARTOS, C., BERLANGA CAÑETE, F.A., RAYA BERMÚDEZ, A.I. y LEIVA CANDIA, D.E.: Libro resúmenes de comunicaciones. I Congreso Virtual Internacional de Innovación Docente Universitaria. Córdoba: Córdoba University Press.

PICÓ I JUNOY, J., ADÁN DOMÉNECH, F, CERRATO GURI, E., y CASANOVA MARTÍ, R. (2015), “El cine como metodología docente del derecho procesal”, en VILLCA POZO, M., y CARRERAS I CASANOVAS, A.: Docencia virtual y experiencias de innovación docente: entornos b-learning y e-learning. Barcelona: Huygens, D.L.

SERRANO MORENO J.L. (Coord.) (2014). Cine y literatura como herramientas didácticas. Granada: Godel.

Additional Files

Published

2019-01-11

How to Cite

LÓPEZ PICÓ, R. (2019). The cinema and the press written as media of teaching innovation in the teaching of Procedural Law. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (19), 25–38. https://doi.org/10.24310/REJIE.2019.v0i19.5474

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies