Duty to learn how to be and duty to teach how to be in Law

Authors

  • VICTORIANO GALLEGO ARCE Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2018.v0i17.4160

Keywords:

general skills, Law, values, respect, dignity, equal opportunities, teaching, teamwork

Abstract

The research focuses it's attention on the reason that justify the student of Law dregee acquire an integral formation that allow the exercise of a correct profesional activity from a technical and ethical perspective.

Through a general competence, common in all subjects,the question of what is "knowing how to be" in the Law is answered, like that capacity that alow, from the autonomy of the will and professional freedom, to grow principles and values that will trains to adapt to the social and professional reality, to react with knowledge, conviction and responsibility to the problems posed by society.

In this sense the concepts of respect are reviewed, the dignity of the person or equal opportunities as ethical foundations that allow for the eradication of injustices
humiliations or corrupt behaviors.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANECA. 2013. Guía de apoyo para la redacción, puesta en práctica y evaluación de los resultados del aprendizaje. Madrid. Disponible en: http://www.aneca.es/Documentos-y-publicaciones/Otras-guias-ydocumentos-de-evaluacion

ARANA ERCILLA, M.-BATISTA TEJEDA, N. 1999. “La educación en valores: una propuesta pedagógica para la formación profesional”. Revista Pedagogía Universitaria Vol. 4, Número 3.

CARNELUTTI, F. 2010. Cómo nace el Derecho. Marcial Pons. Bogotá.

CORTINA. A. 2000. Ética mínima. 6ª ed. Madrid. Tecnos. Disponible también en https://es.slideshare.net/JennyJimenez1/cortina-adela-eticaminima-16493201.

DELORS, J y otros. 1996. La educación encierra un tesoro. Madrid, Santillana/UNESCO.

FAURE, E. y otros. (Versión española de Paredes de Castro, C.) 1973. Aprender a ser. La educación del futuro. Madrid. Alianza editorial.

NAVARRETE, R. 1993. El aprendizaje de la serenidad.6ª Ed. Madrid. San Pablo.

PÉREZ LLEDÓ. J. A. 2007. “Teoría y práctica en la enseñanza del Derecho”. Academia: revista sobre enseñanza del derecho de Buenos Aires, Año 5, Número 9.

SABATER, F. 1997. El valor de educar. Barcelona. Ariel.

SCHULZ, K. 2015. En defensa del error. Madrid. Siruela.

SENNETT. R. 2003. El respeto. Sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad. Barcelona. Anagrama.

VVAA. Instituto de Ciencias de la Educación. 2008. Competencias genéricas y transversales de los titulados universitarios. Universidad de Zaragoza. Disponible en:

http://www.unizar.es/ice/images/stories/publicacionesICE/Col.%20Documentos%2008. pdf.

Versión en español revisada por Raffaella Pagani. 2009. Una introducción a Tuning Educational Structures in Europe; la contribución de las universidades al proceso de Bolonia. Bilbao. Publicaciones de la Universidad de Deusto.

Additional Files

Published

2018-01-01

How to Cite

GALLEGO ARCE, V. (2018). Duty to learn how to be and duty to teach how to be in Law. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (17), 63–80. https://doi.org/10.24310/REJIE.2018.v0i17.4160

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies