The teaching of the administrative law principles through Georges Perec´s books

Authors

  • JAVIER MIRANZO DÍAZ Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2018.v0i17.4158

Keywords:

Public Law, literature, teaching, Administrative Law principles, Georges Perec

Abstract

The revenues that literature studies could have for law students have been addressed by diverse scholars throughout the last decades, especially in the Anglo-Saxon world. However, its application in legal education and professional expertise in our country is rather low. In the present paper we analyse the main advantages that can derive from the use of literary works in the course of Administrative Law, proposing Georges Perec’s book as an alternative to the works traditionally used. Particularly, the analysis focuses on the novel “W ou le souvenir d’enfance” and the possibilities it offers regarding the teaching of the administrative law principles and the basis of the public law system in relation to the first stages of study by undergraduate students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALENZA GARCÍA, JOSÉ. (2013), “Literatura para estudiantes de Derecho. El programa LYDer (Literatura y Derecho) de la Universidad Pública de Navarra” en GARCÍA AÑÓN, JOSÉ (Ed.), Transformaciones en la docencia y el aprendizaje del Derecho. Actas del Quinto Congreso Nacional de Docencia en Ciencias Jurídicas. Valencia, 11-13 de septiembre de 2013, Unitat d’innovació educativa, Facultat de Dret, Universitat de València, 2013. pp. 696-716.

CALVO GONZÁLEZ, JOSÉ:

— (2013) “Derecho y Literatura, ad Usum Scholaris Juventutis (con relato implícito)”. Seqüência (Florianópolis), núm. 66, pp. 15-45.

— (2013a) “Derecho y literatura. Para un mapa estratégico de la innovación y la excelencia en la enseñanza europea del Derecho” en GARCÍA AÑÓN, JOSÉ (Ed.). Transformaciones en la docencia y el aprendizaje del Derecho. Actas del Quinto Congreso Nacional de Docencia en Ciencias Jurídicas. Valencia, 11-13 de septiembre de 2013, Unitat d’innovació educativa, Facultat de Dret, Universitat de València. pp. 659-687.

CRESPO, ÁNGEL. (2000), Con Fernando Pessoa. Murcia: Huerga y Fierro Editores.

DE LUCAS, JAVIER. (2013), “Sobre literatura y derecho: una aproximación” en GARCÍA AÑÓN, JOSÉ (Ed.). Transformaciones en la docencia y el aprendizaje del Derecho. Actas del Quinto Congreso Nacional de Docencia en Ciencias Jurídicas. Valencia, 11-13 de septiembre de 2013, Unitat d’innovació educativa, Facultat de Dret, Universitat de València. pp. 653-659.

GABARRÓS GARDONA, RAMÓN. (1992) Georges Perec: poética narrativa y teoría literaria (selección de textos), la experimentación oulipiana. Suplementos: materiales de trabajo intelectual. Barcelona: Anthropos,

GARCÍA DE ENTERRÍA, EDUARDO:

— (1963) “Reflexiones sobre la Ley y los principios generales del Derecho en el Derecho administrativo” Revista de Administración Pública, núm. 40, pp. 189-224

— (1986) Reflexiones sobre la Ley y los principios generales del Derecho. Madrid: Cuadernos Civitas.

GARCÍA DE ENTERRÍA, EDUARDO Eduardo y FERNÁNDEZ, TOMÁS RAMÓN. (1999), Curso de Derecho administrativo, 9a. ed., Madrid, Civitas.

JUÁREZ RODRÍGUEZ, GREGORIO; ROMEU GRANADOS, JORDI; PINEDA NEBOT, CARMEN. (2014), “Transparencia en la contratación pública: análisis de los Ayuntamientos de la Comunitat Valenciana y de Galicia”. Revista de la Escuela Jacobea de Posgrado. 2014, núm.7, pp. 143-168.

LEDWON, LENORA (Ed.). (1996), Law and Literature. Text and Theory. Nueva York: Garland Publishing Inc., 1996.

MARÍ, ENRIQUE. (1998), “Derecho y literatura. Algo de lo que sí se puede hablar pero en voz baja”. Doxa : Cuadernos de Filosofía del Derecho. Actas del XVIII Congreso Mundial de la Asociación Internacional de Filosofía Jurídica y Social (Buenos Aires, 1977), núm. 21, vol. II, pp. 251-287.

OSSORIO MORALES, JUAN. (1949), Derecho y Literatura. Granada: Universidad de Granada.

PEREC, GEORGES:

— (1986) Pensar/Clasificar. Barcelona: Guedisa.

— (2007) Lo Infraordinario. Madrid: Impedimenta

— (2013) W ou le souvenir d’enfance. Paris: Limaginaire Gallimard

PINARDI, SANDRA. (2001) “Convirtiendo la verdad en verosimilitud: un diálogo entre filosofía y literatura”, Revista de Filosofía, núm. 37, pp. 89-95

RODRÍGUEZ ÁLVAREZ, ÁNGEL. (2014), “La enseñanza del Derecho procesal a través de la literatura: El honor perdido de Katharina Blum, de Heinrich Böll”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE), núm. 9, pp. 75 – 88

RODRÍGUEZ-ARANA, JAIME. (2013), “El principio general del derecho a la confianza legítima”. Ciencia Jurídica Universidad de Guanajuato División de Derecho, Política y Gobierno Departamento de Derecho, núm. 4, pp. 59-70.

RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, LIBRADO. (2005), “La explicación histórica del Derecho Administrativo”. En CIENFUEGOS SALVADO, D. y LÓPEZ OLVERA, M.A. (Coord.). Estudios en homenaje a Don Jorge Fernández Ruiz. Derecho Administrativo. México D.F.: Instituto de Investigaciones Jurídicas, Universidad Nacional Autónoma de México. pp. 293-315.

SÁNCHEZ MORÓN, MIGUEL. (2015), Derecho administrativo: Parte general. Madrid: Tecnos.

Additional Files

Published

2018-01-01

How to Cite

MIRANZO DÍAZ, J. (2018). The teaching of the administrative law principles through Georges Perec´s books. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (17), 27–42. https://doi.org/10.24310/REJIE.2018.v0i17.4158

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies