The mini-moot court as an active methodology in the teaching of substantive law

Authors

  • Luis Corpas Pastor Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/rejie.30.2024.17456

Keywords:

Gamification, ICTs, mock trial/mini-moot court, evaluation, law

Abstract

This paper describes a practical class carried out with 65 students of a 2nd-year subject of the double degree “Law/Business Administration” at the University of Malaga, combining a face-to-face and virtual scenario through the Virtual Campus (CV) and ICTs. After selecting 6 second-instance judicial decisions on “compensation for damages to schoolchildren during school hours in private educational centers”, the ECLI corresponding to each of the 12 teams formed (6 plaintiff teams and 6 defendants) were provided. All the teams located the indicated sentence and extracted the facts and legal foundations of each case. Only one team required an extension of the deadline for the delivery of the corresponding document. The mock trial activity, in which each team argued their positions, was held in the Judicial Classroom of the Faculty of Law. Next, said activity was evaluated quantitatively and qualitatively, through a questionnaire prepared with Google forms. Almost all of the students found the activity positive or very positive for their learning and a high percentage perceived it as fun. As a conclusion, the Role Play in any of its dimensions, including the mini-moot court type simulation; encourages teamwork and fun learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luis Corpas Pastor, Universidad de Málaga

Departamento de Derecho Civil, Derecho Eclesiástico del Estado y Derecho Romano

References

CORPAS PASTOR, L. (2022), “El rol docente ante los cambios normativos en educación: la FP”, Revista Europea de Historia de las Ideas Políticas y de las Instituciones Públicas, 19: págs. 100- 129. [En línea] https://doi.org/10.9757/rhela.22/11

FACH GÓMEZ, K., y RENGEL, A. (2014), “El aprendizaje a través de la simulación en el moot practice: una estrategia docente para la mejora de la formación jurídica universitaria en el marco del EEES”. REJIE: Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, 9: págs. 23-48. [En línea] https://doi.org/10.24310/REJIE.2014.v0i9.7729

GARRIDO JUNCAL, A. (2022), “El fomento del buen uso del lenguaje jurídico a través del aprendizaje en línea y «a tu ritmo»”, en Anglés Juanpere, B., y Rovira Ferrer, I. (Coords.).: La docencia del Derecho y las TICs después de la pandemia. Barcelona: Huygens. [En línea] https://doi.org/10.2307/j.ctv282jhbc.8

GÓMEZ ASENSIO, C. (2022), “Aprendizaje colaborativo mediante la aplicación conjunta del blog jurídico y Moodle. En Anglés Juanpere, B., y Rovira Ferrer, I. (Coords.).: La docencia del Derecho y las TICs después de la pandemia. Barcelona: Huygens. [En línea] https://doi.org/10.20318/cdt.2022.6708

PASEK DE PINTO, E., y TERESA MEJÍA, M. (2017), “Proceso General para la Evaluación Formativa del Aprendizaje”. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(1): págs. 177-193. [En línea] https://doi.org/10.15366/riee2017.10.1.009

PERALTA CARRASCO, M. (2011), “Reflexiones en torno a la experiencia de coordinación de los estudios del grado en derecho en la Facultad de derecho de la Universidad de Extremadura. la nueva realidad del profesor universitario ante el E.E.E.S”, Anuario de la Facultad de Derecho, 29: págs. 613-629. [En línea] https://doi.org/10.26668/1688-5465_anuariosociojuridico/2021.v13i1.7451

SCHUMAN BARRAGÁN, G. (2022), “La Simulación de juicios desde una perspectiva histórica y docente”, en Cabrera Mercardo, R., y Quesada López, P. M. (Dirs.).: Reflexiones actuales en torno a la dialéctica, la retórica y otros métodos en la formación del jurista. Cizur Menor: Aranzadi. [En línea] https://doi.org/10.21830/9789585241459.09

SIGÜENZA LÓPEZ. J. (2021), “El aprendizaje del derecho procesal mediante simulación de juicios y el uso del aula judicial de la facultad de derecho de la Universidad de Murcia”, en Picó i Junoy, J., Pérez Daudí, V., Navarro Villanueva, C., y Cerrato Guri, E. (Eds.).: La enseñanza del Derecho en tiempos de crisis: Nuevos retos docentes del Derecho Procesal, Barcelona J. M Bosch. Págs. 397-404. https://doi.org/10.2307/j.ctv253f6hj.35

SOLER GARCÍA, C., FERRER LLORET, J., GUARDIOLA LOHMÜLLER, A. V., MARROQUÍN GARCÍA, S., REQUENA-CASANOVA, M., y URBANEJA CILLÁN, J. (2022), “Los juicios simulados o “Moot Court” como metodología docente en Derecho Internacional Público”, en Satorre Cuerda, R. (Ed.).: El profesorado, eje fundamental de la transformación de la docencia universitaria. Barcelona: Octaedro. [En línea] https://doi.org/10.36006/16394-1

TORMOS PÉREZ, J. A. (2022), “Experiencia práctica sobre trámites telemáticos ante la Inspección de Trabajo y Seguridad Social”, en Anglés Juanpere, B., y Rovira Ferrer, I. (Coords.).: La docencia del Derecho y las TICs después de la pandemia. Barcelona: Huygens. [En línea] https://doi.org/10.33776/trabajo.v0i29.2610

VÁZQUEZ RUANO, T., y MARÍN CÁCERES, L. (2020), “La enseñanza aprendizaje del Derecho privado con perspectiva de futuro: de la clase magistral al aprendizaje colaborativo y técnicas de simulación”, en Sánchez Hernández, C. (Coord.): Aprendizaje colaborativo y técnicas de simulación, Valencia: Tirant lo Blanch. [En línea] https://doi.org/10.20868/upm.thesis.129

VON JHERING, R., (1987), Bromas y veras en la ciencia jurídica, Madrid: Civitas.

WESSELOW, M. y STOLL-KLEEMANN, S. (2018), “Role-playing games in natural resource management and research: Lessons learned from theory and practice”. Geographical Journal, 184(3): págs. 298-309. [En línea] https://doi.org/10.1111/geoj.12248

ZAMORA ROSELLÓ, M. R. (2010), “La aplicación de metodologías activas para la enseñanza de las ciencias jurídicas a estudiantes de primer curso”, REJIE: Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, 1: págs. 95-106. [En línea] http://www.eumed.net/rev/rejie

Published

2024-03-31

How to Cite

Corpas Pastor, L. (2024). The mini-moot court as an active methodology in the teaching of substantive law: . Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (30), 17–38. https://doi.org/10.24310/rejie.30.2024.17456

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies