Practicum of the Degree in Criminology: law, operation and new challenges

Authors

  • Paloma Bárcena López Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/rejie.vi28.16140

Keywords:

practicum, practices, Criminology, law

Abstract

Academic practices are of special importance in all university degrees. This article focuses on the practices of the Degree in Criminology. Initially, a regulatory review is carried out in relation to problems that arise in the management of the practices process by the people involved: teachers, professionals and students. Subsequently, the peculiarities of the practicum of the Degree in Criminology are analyzed and experiences carried out in other countries that are of interest for the design of practices that meet the teaching objectives and that are adapted to the new times are provided. Finally, the situation of the practicum in Spain is analyzed and improvements are proposed based on the research that has been carried out, among them that in Criminology degrees there are three types of practicum: face-to-face, virtual and research.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARMENGOL ASPARÓ, C., DEL ARCO BRAVO, I., GAIRÍN SALLÁN, J., MUÑOZ MORENO, J. L. y RODRÍGUEZ GÓMEZ, D. (2019), “Prácticas curriculares en la formación universitaria de los futuros profesionales: modelo para la actuación”. Revista Prácticum, 4(1): págs. 19-36.
BALLONI, A., BISI, R. y SETTE, R. (2008), “Un parcours historique et évolutif de l’enseignement de la criminologie à l’Université de Bologne”, Rivista di Criminologia, Vittimologia e Sicurezza, 2(3): págs. 32-43.
FROMM, E. (1978). ¿Tener o ser?. Méjico D. F.: Fondo de Cultura Económica.
GARCÍA-VARGAS, D., MARTÍN-CUADRADO, A. y GONZÁLEZ FERNÁNDEZ, R. (2018), “Procedimientos innovadores utilizados en las prácticas externas para el desarrollo de la identidad profesional”, Revista Prácticum, 3(2): págs. 41-59.
GONZÁLEZ-BRIGNARDELLO, M. P. y MÉNDEZ ZABALLOS, L. (2017), “Desarrollo de un Prácticum virtual: fundamentos y claves”, Revista Prácticum, Vol 2(2): págs. 50-68.
HERNÁNDEZ ARISTU, J. (1996), “La supervisión como modelo didáctico en la formación del prácticum en los nuevos planes de estudio”, en LOBATO, C.: Desarrollo profesional y prácticum en la universidad. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
JIMÉNEZ DE ASÚA, L. (1942), “La metodología docente del Derecho penal y la misión de la Universidad”, El Criminalista, 2.ª serie, tomo I (págs: 99-104), en CUERDA RIEZU, A. (2020), “Actualidad de Luis Jiménez de Asúa en 2019, a los 130 años de su nacimiento y a los 49 de su muerte”, Anuario de derecho penal y ciencias penales, Tomo 73, Fasc/Mes 1: págs. 59-89.
MÉNDEZ ZABALLOS, L. (2012), “El conocimiento situado y los sistemas de actividad. Un modelo teórico para repensar el prácticum”, Revista de Educación, 359: págs. 629-642.
OTTENHOF, R. (1990), “L'enseignement universitaire de la Criminologie en France”, Eguzkilore, Cuaderno del Instituto Vasco de Criminología, Nº 3 Extraordinario: págs. 133-146.
SÁNCHEZ VILLA, A. y POBLETE RUIZ, M. (2004), “Practicum y evaluación de competencias”, Profesorado. Revista de Curriculum y formación de profesorado, vol. 8, nº 2.
SELVA, C., VALL-LLOVERA, M. y MÉNDEZ, M. (2020), “Subjetividades emergentes del proceso de auto-aprendizaje en el Prácticum de Psicología”, Revista Practicum, 5(1): págs. 5-21. DOI: 10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9804
SILVA LORENTE, I., CASARES GUILLÉN, C., ESCRIBANO BARRENO, C. Y PRADO NOVOA, I. (2021), “Prácticum de Psicología durante la COVID-19: satisfacción y nuevas propuestas”, Revista Practicum, 6(1): págs. 75-94.
SZABO, D. (1990), “L'enseignement de la Criminologie: le modèle canadien”, Eguzkilore, Cuaderno del Instituto Vasco de Criminología, Nº 3 Extraordinario, 29-46.

Published

2023-01-30

How to Cite

Bárcena López, P. (2023). Practicum of the Degree in Criminology: law, operation and new challenges. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (28), 43–64. https://doi.org/10.24310/rejie.vi28.16140

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies