Senior University: Reinvention and Innovation in a Pandemic Context

Authors

  • María Isabel Torres Cazorla Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/rejie.vi26.14131

Keywords:

COVID-19, lifelong learning, right to education, SDG 4, Senior University.

Abstract

This article explains the practical experience of her author as a consequence of the pandemic at the so-called Senior University (Aula de Mayores +55) of the University of Málaga. Lifelong learning opportunities for all, together with the right to education in a pandemic context is a key point. The Senior University is an instrument for the social projection of the Universities and also has different names (depending of the University). This is an opportunity provided to people aged 50-55 years and over, to expand their knowledge about different subjects (Sanitary questions, Social and Legal Sciences, Literature, Arts, Economics, Foreign Languages, digital skills, among others). This is an opportunity, coming for the first time to the University (or coming back) as a lifelong socialization and learning experience. The Senior University has had to be adapted to the pandemic context (a new experience for students and teachers, developed in most cases via on-line tools). The personal experience of the author at the University of Málaga (Aula de Mayores+55) is the primary aspect to be considered, including an analysis of the practice followed by Spanish Universities. The personal motto is reinvention and innovation in a pandemic context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

a) Monografías y artículos:

ABERLE, N. y HOEKSTRA, M.M. (2020), Resilience Based Crisis Management in Public Educational Institutions at the Time of Global Pandemic of COVID-19: The Implications for Ensuring SDG4, en http://mau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1472829&dswid=-5220.

BAUTISTA-HERNÁEZ, A. (2021), Derecho Internacional y Gestión de Catástrofes: Grandes Avances y Retos Pendientes, Tirant lo Blanch, Valencia.

BONILLA GUACHAMÍN, J.A. (2020), “Las dos caras de la educación en el COVID-19”, CienciAmérica, vol. 9 (2), en http://201.159.222.118/openjournal/index.php/uti/article/view/294/461, 10 pp.

BURGOS, D., TLILI, A. y TABACCO, A. (eds.) (2020), Radical Solutions for Education in a Crisis Context. COVID-19 as an Opportunity for Global Learning, “Education in a Crisis Context: Summary, Insights and Future”, capítulo de estos mismos autores, Springer, Singapur, Berlín, pp. 3-10.

COTINO HUESO, L. (2020), “La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus”, Revista de Educación y Derecho, n. 21, 29 pp.

GAIRÍN, J., RODRIGUEZ-GÓMEZ, D., ARMENGOL. C. y DEL ARCO, I. (2013), “El acceso a la Universidad para personas mayores en España. Los programas universitarios para personas mayores: revisando la realidad”, Revista de Orientación Educacional, v. 27, núm. 51, pp. 45-65.

MALONEY, E.J. y KIM, J. (2020), The Low-Density University: 15 Scenarios for Higher Education, Johns Hopkins University Press, Baltimore.

MARTIN, J.P. (2016), “SDG 4: Lifelong, Inclusive and Equitable Education: Goal 4”, en International Society and Sustainable Development Goals, DURÁN y LALAGUNA, P., DÍAZ BARRADO, C.M. y FERNÁNDEZ LIESA, C. (eds.), Aranzadi Thomson Reuters, Madrid, pp. 231-247.

MARCO, B. (2020), “Coronavirus, COVID-19 and the Right to Education. Lessons to be Learned (A Contribution to Good Practices)”, en https://www.ohchr.org/_layouts/15/WopiFrame.aspx?sourcedoc=/Documents/Issues/Education/COVID19/BertaMarco.docx&action=default&DefaultItemOpen=1, 5 pp.

MARTÍNEZ HEREDIA, N. y RORÍGUEZ- GARCIA, A.-M. (2018), “Alfabetización y competencia digital en personas mayores: el caso del aula permanente de formación abierta de la Universidad de Granada (España)”, Revista Espacios, vol. 39, núm. 10, p. 37, accesible en http://revistaespacios.com/a18v39n10/a18v39n10p37.pdf.

MORENO CRESPO, P.A. y CRUZ DÍAZ, M.R. (2012), “Promoción de la calidad de vida a través de los programas socioeducativos para mayores, Universidad y Mayores”, I Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa, Innovagogia 2012, Libro de Actas, 21, 22 y 23 de noviembre de 2012, pp. 1522-1533, accesible en https://www.upo.es/cms1/export/sites/upo/aula-mayores/cuadernos/documentos/promocion_calidad_vida.pdf.

MURILLO, F.J. y DUK, C. (2020), “El Covid-19 y las brechas educativas”, Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, vol. 14, núm. 1, accesible en https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-73782020000100011&script=sci_arttext.

QUINTANA AVELLO, I. (2020), “Covid-19 y Cierre de Universidades. ¿Preparados para una educación a distancia de calidad?”, Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, vol. 9, núm. 3 extraordinario, 11 pp., accesible en https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12232/12094.

RODICIO-GARCÍA, M.L., RIOS-DE-DEUS, M.P., MOSQUERA-GONZÁLEZ, M.J. y PENADO ABILLEIRA, M., “La Brecha Digital en Estudiantes Españoles ante la Crisis de la Covid-19”, Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, vol. 9, núm. 3 extraordinario, pp. 103-125, en https://revistas.uam.es/riejs/article/view/riejs2020_9_3_006/12444.

RUIZ. G.R. (2020), “Marcas de la pandemia: el derecho a la educación afectado”, Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, vol. 9, núm. 3 extraordinario, pp. 45-59, en https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/108882/CONICET_Digital_Nro.fad2c5dc-48ef-40e2-b804-c53a7536fc86_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y.

TORRES CAZORLA, M.I. (2001), “La sociedad internacional contemporánea: problemas recientes. Una aproximación a la crisis de las Naciones Unidas en los albores del siglo XXI”, Aula de Formación Abierta 2000, Universidad para mayores, pp. 181-188; (2002) “Las repercusiones de los acontecimientos del 11 de septiembre de 2001 en la sociedad internacional contemporánea”, Aula de Formación Abierta 2002, Universidad para mayores, pp. 293-299; (2003) “La extradición en Derecho Internacional”, Aula de Formación Abierta 2002/2003, Universidad para mayores, pp. 403-408.

VALLE APARICIO, J.E. (2014), “Educación permanente: los programas universitarios para mayores en España como respuesta a una nueva realidad social”, Revista de la Educación Superior, vol. XLIII (3), n. 171, julio-septiembre 2014, pp. 117-138.

b) Otros documentos de consulta:

BOE (Sección dedicada a la COVID-19): https://www.boe.es/biblioteca_juridica/index.php?tipo=C.

UNESCO (Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura):

Información sobre el ODS 4: https://es.unesco.org/gem-report/node/1346

Declaración de Incheon: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/ED/ED_new/pdf/FFA-ENG-27Oct15.pdf.

Marco de Acción Educativa 2030: https://es.unesco.org/news/adopcion-del-marco-accion-educacion-2030.

Published

2022-01-19

How to Cite

Torres Cazorla, M. I. . (2022). Senior University: Reinvention and Innovation in a Pandemic Context. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (26), 73–91. https://doi.org/10.24310/rejie.vi26.14131

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies