Intellectual experiments with machines: on utilitarianism and deontological theory in the analysis of justice theories

Authors

  • Fernando Centenera Sánchez-Seco Universidad de Alcalá Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/rejie.vi26.14130

Keywords:

Philosophy of Law, utilitarianism, deontological theory, intellectual experiments, reflection, critical thinking.

Abstract

This paper describes a teaching innovation experience implemented in the subject Philosophy of Law, based on the content taught on utilitarianism and deontological theory. The objectives were, amongst others, to clarify the content, provide lasting learning, and prompt reflection and critical thinking in students. The actions were mainly carried out in the practical sphere, using situations depicted in film scenes in which technological advances pose various dilemmas. Students were asked to diagnose these circumstances, identify the theory or theories of justice at play in them, and take a position. This exercise gave rise to various criticisms of the theories of justice in question; the students had to verify these objections, which thus became part of the subject’s content. The results obtained were generally satisfactory, as confirmed by a subsequent student survey. The level of achievement of the defined objectives suggests that the actions should continue to be implemented in future, offering the opportunity to improve them with other aspects that could help complete the training.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CABELLOS CASTILLA, M.ª R., CASTILLO GARCÍA, G. S., TORNÉ VALLE, E. (2007), “¿Para qué y cómo innovar en el aula universitaria?”, en Margalef García, L., Torné Valle, E. (eds.): Estrategias de innovación docente para favorecer el aprendizaje autónomo de los estudiantes de la Universidad de Alcalá. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones. Universidad de Alcalá.

FARIÑAS, Mª. J. (2000), “El conocimiento científico del Derecho”, en Peces-Barba, G., Fernández, E., de Asís, R.: Curso de Teoría del Derecho. Madrid: Marcial Pons, segunda edición.

GARCÍA SAN MIGUEL, L. (2003), Los fundamentos del Derecho (penúltimos apuntes). Madrid: Dykinson.

GARRIDO GÓMEZ, M.ª I. (2013), “La innovación en la docencia y el aprendizaje de la Filosofía del Derecho por medio del método de casos”, REJIE: Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, 8, pp. 25-42, [en línea] https://revistas.uma.es/index.php/rejienuevaepoca/article/view/7749/7263.

IRACHETA FERNÁNDEZ, F. (2012), “Sobre dignidad y eutanasia voluntaria: tres aproximaciones morales (II parte)”, Límite. Revista de Filosofía y Psicología, 25, pp. 25-39, [en línea] https://www.redalyc.org/pdf/836/83624079003.pdf.

JONES, D. (dir.) (2011), Código fuente. Vendôme International.

MARGALEF GARCÍA, L. ([s. d.]), Estrategias metodológicas. [Alcalá de Henares]: Vicerrectorado de Planificación Académica y Profesorado. Dirección de Formación del Profesorado Universitario. Universidad de Alcalá. [Dosier].

NOZICK, R. (1974), Anarquía, Estado y utopía. México: Fondo de Cultura Económica.

RUIZ RESA, J. D. (2017), Innovación docente y nuevas tecnologías. El derecho en la economía del aprendizaje. Valencia: Tirant lo Blanch.

SÁNCHEZ MUÑOZ, J. M. (2018), “Informe sobre la película «Descifrando Enigma»”, Revista “Pensamiento Matemático”, VIII / 2, pp. 191-199, [en línea] https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6636704.

SANDEL, M. J. (2013), Justicia ¿Hacemos lo que debemos? Barcelona: Debolsillo.

TYLDUM, M. (dir.) (2015), The Imitation Game (Descifrando Enigma). Black Bear Pictures.

UNIVERSIDAD DE ALCALÁ (s. d.), Medidas de prevención COVID-19 Coronavirus. Protégete y protege a los demás. Universidad de Alcalá, [en línea] https://derecho.uah.es/facultad/documentos/medidas-prevencion-COVID.pdf.

UNIVERSIDAD DE ALCALÁ (s. d.), Plan de actuación de la Universidad de Alcalá para la adecuación de la actividad universitaria en el curso 2020-2021, [en línea] https://www.uah.es/export/sites/uah/.galleries/documentos/Plan-de-Actuacion_Curso-2020-2021.pdf.

WACHOWSKI, J. S., WACHOWSKI, L. (dir.) (1999), Matrix. Warner Bros.

WACHOWSKI, J. S., WACHOWSKI, L. (dir.) (2004), The Roots of the Matrix. Warner Bros.

ZAPATERO, V., GARRIDO GÓMEZ, M.ª I., ARCOS RAMÍREZ, F. (2010), El Derecho como proceso normativo. Lecciones de Teoría del Derecho. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones. Universidad de Alcalá, 2ª edición.

Published

2022-01-19

How to Cite

Centenera Sánchez-Seco, F. . (2022). Intellectual experiments with machines: on utilitarianism and deontological theory in the analysis of justice theories. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (26), 55–71. https://doi.org/10.24310/rejie.vi26.14130

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies