Flipped classroom, teacher education and transformative agency: A preliminary study in pandemic with Argentine students

Authors

  • Daiana Yamila Rigo Universidad Nacional de Río Cuarto (Córdoba-Argentina) Argentina
  • Rosana Beatriz Squillari Universidad Nacional de Río Cuarto (Córdoba-Argentina) Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2021.vi25.13102

Keywords:

teacher education, agency, flipped classroom, ICT

Abstract

This paper is founded on a study which had the objective of comprehending the expressions of a group of students faced with the challenge of participating in a flipped classroom experience, as a way to rethink ICTs in future teaching practicing. And how the transforming agency allows to rethink the teacher’s future roll by incorporating new teaching methodologies involving technology. The study was attended by students enrolled in the career of the Faculty in Legal, Political and Social Sciences, from an Argentine university. The research was developed under the guidelines of programmatic interventions that aim to generate bridges between theory and educational practice. For data collection, a questionnaire with open questions was used that investigated the students' expressions about inverted class and transformative agency. The results show that the participants managed to generate ruptures with encapsulated educational practices in order to incorporate pedagogical approaches that include ICT in the teaching and learning processes. It is concluded that the analyses provide a contribution to rethink higher education and initial teacher training in the face of the new challenges that digital resources mark in the information society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

- AREA-MOREINA, M. (2020). “La digitalización de la enseñanza universitaria. Desafíos y tendencias”. En Trillo, F. (Coord.). Repensando la educación superior. Miradas expertas para promover el debate (pp. 121-142). Madrid: Narcea.
- MEDINA RIVILLA, A. (2020). Criterios para el diseño y mejoras curriculares de los planes de estudio universiatrio. Análisis del EES. En Trillo, F. (Coord.). Repensando la educación superior. Miradas expertas para promover el debate (pp. 39-67). Madrid: Narcea.
- AUSUBEL, D. NOVAK, J. y HANESIAN, H. (1983). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México. Editorial Trillas.
- RIGO, D. (2020). “Percepciones del estudiantado argentino de nivel superior acerca del compromiso, clima del aula virtual y tendencias a futuro: entre posibilidades y limitaciones en tiempos de pandemia”. Innovaciones Educativas, Vol. 22(Especial), Págs. 143 - 161. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3132
- RIGO, D., RICCETTI, A. (2020). “Innovar y comprometer en los espacios de formación docente universitario. Estudios sobre el modelo de enseñanza invertida en el profesorado en educación física”. ECO. Revista Digital de Educación y Formación del profesorado, Vol. 17. http://revistaeco.cepcordoba.es/wp-content/uploads/2020/03/Rigo.pdf
- RIGO, D. Y., SQUILLARI, R., CARABALLO, M. R., ROVERE, R. (2021). “Revisión teórica del concepto agencia. Implicancias educativas para comprender el compromiso académico”. Ciencia y Educación, Vol. 5, Núm. 2, Págs. 81-92. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp81-92
- RIGO, D., PAOLONI, P. (2019). “Compromiso con la formación inicial de docentes Clase invertida y TIC”. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, Vol. 8, Núm. 2, Págs. 102-115. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v8i2.12171
- BREVIK, L., GUDMUNDSDOTTIR, G., LUND, A., STRØMME, T. (2019). “Transformative agency in teacher education: Fostering professional digital competence”. Teaching and Teacher Education, Vol. 86, Págs. 102875. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.07.005
- BURBULES, N., CALLISTER, T. (2001). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías. Barcelona: Granica.
- CARSON, L., HONTVEDT, M., LUND, A. (2021). “Student teacher podcasting: Agency and change”. Learning, Culture and Social Interaction, Vol. 29, Págs. 100514. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2021.100514.
- DAM?A, C., LANGFORD, M., UEHARA, D., SCHERER, R. (2021). “Teachers’ agency and online education in times of crisis”. Computers in Human Behavior, Vol. 121, Págs. 106793. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106793
- DE SOUSA SANTOS, B. (2020). La cruel pedagogía del virus / Prólogo de María Paula Meneses. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CLACSO. Recuperado de: http://209.177.156.169/libreria_cm/archivos/La-cruel-pedagogia-del-virus.pdf.
- DUSSEL, I. (2020). “La formación docente y los desafíos de la pandemia”. Revista EFI. Dossier Educación, Formación docente y Tecnologías. Hacer escuela en tiempo de excepcionalidad, Vol. 6, Núm. 10, Págs. 11-25. http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/efi/issue/view/1016/showToc
- ENGESTRÖM, Y. (2000). “From individual action to collective activity and back: Developmental work research as an interventionist methodology”. In Luff, P. Hindmarsh, J. y Heath, C. (Eds.), Workplace studies. Cambridge University Press.
- ENGESTRÖM, Y. (2011). “From design experiments to formative interventions”. Theory & Psychology, Vol. 21, Núm. 5, Págs. 598-628. https://doi.org/10.1177/0959354311419252
- ENGESTRÖM, Y., SANNINO, A. (2016). “Expansive learning on the move: Insights from ongoing research / El aprendizaje expansivo en movimiento: aportaciones de la investigación en curso”. Infancia y Aprendizaje, Vol. 39, Núm. 3, Págs. 401-435. https://doi.org/10.1080/02103702.2016.1189119
- ENGESTRÖM, Y., SANNINO, A., VIRKKUNEN, J. (2014). “On the methodological demandsof formative interventions”. Mind, Culture, and Activity, Vol.21, Núm. 2, Págs. 118–128.
- ENGLUND, C., PRICE, L. (2018). “Facilitating agency: the Change Laboratory as an intervention for collaborative sustainable development in higher education”. International journal for academic development, Vol.23, Núm. 3, Págs., 192-205 https://doi.org/10.1080/1360144X.2018.147883
- ESCORIAZA, S. ESTELLER, F., JALIL, J. M. y SCIFO, G. (2015). Argentina y las tecnologías de la información y la comunicación en la educación. Trabajo de Investigación. Mendoza: Universidad nacional de Cuyo. https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/7147/39-escoriazaestellerjaliliscifo-tesisfce.pdf
- ESTEBAN-GUITART, M., MOLL, L. C. (2014). “Lived experience, funds of identity and education”. Culture & Psychology, Vol. 20, Núm. 1, Págs. 70–81. https://doi.org/10.1177/1354067X13515940
- GURAYA, S. Y. (2020). “Transforming laparoendoscopic surgical protocols during the COVID-19 pandemic; big data analytics, resource allocation and operational considerations”. International journal of surgery (London, England), Vol. 80, Págs. 21–25. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2020.06.027
- GUTIÉRREZ, K., PENUEL, W. (2014). “Relevance to practice as criterion for rigor”. Educational Researcher, 43(1), pp. 19-23. https://doi.org/10.3102/0013189X13520289
- HAAPASAARI, A., ENGESTRÖM, Y., KEROSUO, H. (2016). “The Emergence of Learners' Transformative Agency in a Change Laboratory Intervention”. Journal of education and work,29(2), 232-262. https://doi.org/10.1080/13639080.2014.900168
- HUMRICKHOUSE, E. (2021). “Flipped classroom pedagogy in an online learning environment: A self-regulated introduction to information literacy threshold concepts”. The Journal of Academic Librarianship, Vol., 47, Núm. 2, Págs. 102327. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102327
- LION, C. (2019). Los desafíos y oportunidades de incluir tecnologías en las prácticas educativas. Análisis de casos inspiradores. Buenos Aires: IIPE UNESCO, oficina para América Latina. https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/sites/default/files/archivos/An%C3%A1lisis%20comparativos%20-%20Pol%C3%ADticas%20TIC%20-%20Carina%20Lion.pdf
- LIPPONEN, L., KUMPULAINEN, K. (2011). “Acting as accountable authors: Creating interactional spaces for agency work in teacher education”. Teaching and Teacher Education, Vol. 27, Núm. 5, Págs. 812-819. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.01.001
- LORICO, D. S., LAPITAN, J. R., TIANGCO, C., SUMALINOG, D. A., SABARILLO, N., DIAZ, J. M. (2021). “An effective blended online teaching and learning strategy during the COVID-19 pandemic”. Education for Chemical Engineers, Vol. 35, Págs. 116–131. https://doi.org/10.1016/j.ece.2021.01.012
- LUND, A., VESTØL, J. M. (2020). “An analytical unit of transformative agency: Dynamics and dialectics”. Learning, Culture and Social Interaction. Vol. 25, Págs. 100390, https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100390
- MACCAGNO, A. P. (2017). “La implementación del Programa Conectar Igualdad: una mirada desde las percepciones de los directivos”. Reflexión Académica en Diseño y Comunicación, Vol. XVIII, Núm. 32, Págs. 103-118. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_articulo=13553&id_libro=649
- MÄKITALO, A. (2016). “On the notion of agency in studies of interaction and learning”. Learning, Culture and Social Interaction, Vol. 10, Págs. 64–67. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2016.07.003
- OPAZO FAUNDEZ, A. R., ACUÑA BASTIAS, J. M., ROJAS POLANCO, M. P. (2016). “Evaluación de Metodología flipped classroom: primera experiencia”. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, Vol. 2, Núm. 2, Págs. 90-99. https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.2030
- PRADA-NÚÑEZ, R., HERNÁNDEZ-SUÁREZ, C., MALDONADO-ESTEVEZ, E. (2020). “Diagnóstico del potencial de las redes sociales como recurso didáctico en el proceso de enseñanza en época de aislamiento social”. Revista ESPACIOS, Vol. 41, Núm. 42, Págs. 260-268. https://www.revistaespacios.com/a20v41n42/20414222.html
- RAMÍREZ, M. (2015). “Del ocio al empoderamiento de las TIC en la educación”. Actas De Periodismo y Comunicación, Vol. 1, Núm. 1. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/2957/2553
- RANDO BURGOS, E. (2021). “La necesaria formación del profesorado universitario ante la docencia virtual”. REJIE: Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, Vol. 24, Págs. 47-56. http://www.revistas.uma.es/index.php/rejie
- RINAUDO, M. C. (2007) “Investigación educativa. Ideas para pensar la formación de investigadores”. En Donolo, D., y Rinaudo, M. C. (2007), Investigación en educación: aportes para construir una comunidad más fecunda (pp. 55-84). Buenos Aires: La Colmena.
- RODRÍGUEZ SABIOTE, C., LORENZO QUILES, O., HERRERA TORRES, L. (2005). “Teoría y práctica del análisis de datos cualitativos. Proceso general y criterios de calidad”. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, Vol. XV, Núm. 2, Págs. 133-154. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65415209
- ROS GÁLVEZ, A., ROSA GARCÍA, A. (2014). “Vídeos docentes de Microeconomía: análisis de su impacto externo e interno”. Historia y Comunicación Social, Vol. 18, Págs. 75-84. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.43949
- SABULSKY, G. (2020). “Del determinismo tecnológico al bricolaje digital. Sentidos y prácticas en tensión”. Revista EFI. Dossier Educación, Formación docente y Tecnologías. Hacer escuela en tiempo de excepcionalidad, Vol. 6, Núm. 10, Págs. 27-43. http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/efi/issue/view/1016/showToc
- YAMAZUMI, K. (2009). “Expansive Agency in Multi-Activity Collaboration”. En Sannino, A., Daniels, H. y Gutiérrez, K. (ed.), Learning and Expanding with Activity Theory (pp. 212-227). Cambridge University Press.

Published

2021-07-27

How to Cite

Rigo , D. Y., & Squillari , R. B. (2021). Flipped classroom, teacher education and transformative agency: A preliminary study in pandemic with Argentine students . Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (25), 67–85. https://doi.org/10.24310/REJIE.2021.vi25.13102

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies