English as a medium of instruction in university study plans: legal-regulatory review of its implementation in the Degree in Law at the University of Malaga and notes to configure the subject Labor Law and Social Security

Authors

  • María Salas Porras Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2021.vi24.12136

Keywords:

english as a medium of instruction, labor law and social security, law degree, university of málaga

Abstract

This paper ultimately seeks to offer a practical example of the implementation of teaching in English in a specific subject, which aims to bring Labor Law and Social Security closer to students of the Degree in Law.

The compulsory circumscription of the Study Plan that covers the design of the program of the aforementioned subject justifies that we have made reference to a specific reality, that of the University of Malaga, although the theoretical-legal explanation of the introduction of English as a vehicular language in Spanish university could well be exportable to any other public university in our country.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

- ARENDT, HANNAH: “The Human Condition”, Chicago University Press, Chicago, second edition, 1998.
- CANO PAVÓN, JOSÉ MANUEL: “La “Misión de la Universidad” de Ortega y Gasset setenta y cinco años después”, publicado en: https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/932/Cano%20Pavón%2C%20JM.pdf?sequence=1, [último acceso a fecha de 21/07/2020].
- CASTEL, ROBERT: “Las Metamorfosis de la Cuestión Social. Una crónica del salariado”, Paidós, Buenos Aires, 1997.
- FIGUERAS, NEUS: “El Marco común europeo de referencia para las lenguas: de la teoría a la práctica”, Carabela 57, febrero 2005, pp. 5-23.
- GARCÍA AÑÓN, JOSÉ: “Los estudios de derecho en Europa y la reforma de los planes de estudio: reflexiones y propuestas” en GARCÍA AÑÓN, JOSÉ (Coord.): Los estudios de Derecho en Europa: Alemania, Francia, Italia, Reino Unido e Irlanda, Universidad de Valencia, 2008, pp. 1-47.
- GARCÍA SAN PEDRO, MARÍA JOSÉ: “Evaluar la integración de las competencias en la universidad: hoja de ruta para evaluar la integración efectiva de las competencias en los programas formativos y orientarla hacia la mejora”, Mensajero, Bilbao, 2013.
- GARCÍA SANTA-CECILIA, ÁLVARO: “Bases comunes para una Europa plurilingüe. Marco común europeo de referencia para las lenguas” en VV.AA.: El español en el mundo. Anuario del Instituto Cervantes, Plaza-Janés y Círculo de Lectores, Barcelona, 2002.
- HABERMAS, JÜRGEN: “The Lure of Technocracy”, Polity Press, London, 2015.
- HALBACH, ANA; LÁZARO LAFUENTE, ALBERTO y PÉREZ GUERRA, JAVIER: “La Acreditación del Nivel de Lengua Inglesa en las Universidades Españolas”, Bristish Council, marzo, 2010, pp. 1-35.
- JOHNSON, MATTHEW: “Bilingual Degree Teacher's Beliefs: A case study in a tertiary setting”, Pulso. Revista de Educacio?n, nº 35, 2012, pp. 49-74.
- LÓPEZ ALÓS, JAVIER: “Crítica de la razón precaria. La vida intelectual ante la obligación de lo extraordinario”, Libros de La Catarata, Madrid, 2019.
- LUTTIKHUIZEN, FRANCES (Ed.): “V Congrés Internacional sobre Llengües per a Finalitats Específiques”, Universidad de Barcelona, Barcelona, 2002.
- MÁRQUEZ PRIETO, ANTONIO: “Repensar la Justicia Social. Enfoque relacional, teoría de juegos y relaciones laborales en la empresa”, Thomson Reuters Aranzadi, 2008.
- “Calidad Ambiental de las Relaciones Laborales. Ensayo Interdisciplinar”, Comares, 2011.
- MARTÍN DEL POZO, MARÍA ÁNGELES: “Formación del profesorado universitario para la docencia”, Revista de Docencia Universitaria, vol. 11 (3), Octubre-Diciembre 2013, pp. 198-215.
- MARTÍNEZ RODRÍGUEZ, JUAN BAUTISTA: “Evaluar las universidades como práctica social, política y ética: Crítica a la teoría de las competencias”, Cuadernos para la Educación Superior, Año 2004, pp. 57-73.
- MORA TERUEL, FRANCISCO: “Neuro-educación. Sólo se puede aprender aquello que se ama”, Alianza Editorial, Madrid, 2013.
- MORALES ORTEGA, JOSÉ MANUEL: “Dramatización del conocimiento: simulaciones en el contexto de los estudios jurídico-laborales de grado y de posgrado”, REJIE, nº 17, 2018, pp. 81-98.
- “Relaciones Laborales en la empresa: negociación, resolución de conflictos y gestión de personal. Un acercamiento desde la simulación” en SÁNCHEZ HERNÁNDEZ, CARMEN (Coord.): Aprendizaje colaborativo y técnicas de simulación, Tirant lo Blanch, Valencia, 2020, pp. 141-160.
- NOGUEIRA GUASTAVINO, MAGDALENA: “El constructivismo como base teórica del nuevo método docente y su proyección en los Estudios de Derecho del Trabajo”, Revista de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social, núm. 27, 2011, pp. 1-32.
- ODRIOZOLA GUITART, SILVIA y COLINA HERNÁNDEZ, HENRY: “Aproximación marxista a la relación conocimiento-valor en la economía capitalista contemporánea”, Textos & Contextos (Porto Alegre), v. 15, nº 2, ago./dic. 2016, pp. 264-274.
- ORTEGA Y GASSET, JOSÉ: “Misión de la Universidad”, edición de Santiago Fortuño Llorens, Cátedra. Letras Hispánicas, Madrid, 2015.
- PATINO, BRUNO: “La civilización de la memoria de pez. Pequeño tratado sobre el mercado de la atención”, trad. por Alicia Martorell Linares, Alianza Editorial, Colección Ensayos, Madrid, 2020.
- PIAGET, JEAN: “Memoria e Inteligencia”, El Ateneo, Madrid, 1978.
- RAMOS QUINTANA, MARGARITA ISABEL: “El Pilar Europeo de Derechos Sociales: la nueva dimensión social europea”, Revista de Derecho Social, nº 77, 2017, pp. 19-42.
- “El “momento cumbre” del pilar europeo de derecho sociales”, Trabajo y Derecho: Nueva Revista de Actualidad y Relaciones Laborales, nº 37, 2018, pp. 8-11.
- SALAS PORRAS, MARÍA: “Las libertades de Circulación y Establecimiento de Trabajadores. Aportaciones para el Avance de la Dimensión Social Europea desde el Enfoque Transnacional”, Thomson Reuters Aranzadi, 2019.
- SEN, AMARTYA: “The Idea of Justice”, Belknap Press, Neew York, 2011.
- TIERNO GARCÍA, JUANA MARÍA; IRANZO GARCÍA, PILAR y BARRIOS ARÓS, ROSARIO: “El compromiso organizativo e institucional para diseñar y evaluar competencias en la universidad”, Revista de Educación, nº 361, 2013, pp. 223-251.
- VILA TIERNO, FRANCISCO: “Utilización de herramientas informáticas para el uso de la profesión en Ciencia Jurídica: el caso concreto del sistema LexNET” en BURGOS GOYE, MARÍA DEL CARMEN; LÓPEZ INSUA, BELÉN DEL MAR (Coords.); SERRANO ESCRIBANO, SELINA (Dir.): Innovación docente en ciencias sociales y jurídicas: el reto de facilitar salidas profesionales desde el enfoque por competencias y capacidades, Ediciones Laborum, Murcia, 2019, pp. 137-152.
- “Una propuesta real de innovación docente: las lagunas formativas en materia de competencias en NNTT y herramientas telemáticas de uso procesal” en GÓMEZ SALADO, MIGUEL ÁNGEL Y GUTIÉRREZ BENGOECHEA, MIGUEL (Coords.): Nuevas necesidades docentes en las enseñanzas jurídicas, Ediciones Laborum, Murcia, 2019, pp. 29-48.
- VILLA PACHECO, BORJA: “Sobre el lugar común: La Universidad humboldtiana puede ser correcta en teoría, pero no vale para la práctica. Una breve introducción a tres textos de Humboldt sobre la Universidad”, Logos. Anales del Seminario de Metafísica, vol. 38, 2005, pp. 273-281.
- WEILER, JOSEPH H. H.: “The Constitution of Europe: Do the New Clothes Have an Emperor? “ Cambridge University Press, 1999.

Additional Files

Published

2021-02-28

How to Cite

Salas Porras, M. (2021). English as a medium of instruction in university study plans: legal-regulatory review of its implementation in the Degree in Law at the University of Malaga and notes to configure the subject Labor Law and Social Security. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (24), 11–45. https://doi.org/10.24310/REJIE.2021.vi24.12136

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies