Comparative study about bullying at secular and religious high schools in Málaga in 2012

Authors

  • Minerva Del Hoyo Ramírez Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Boletin-criminologico.2015.v21i0.7696

Keywords:

bullying, secular school, religious school, indicators of bullying, rate of bullying

Abstract

This study analyzes the influence that bullying has in different kinds of high schools (religious and secular). 437 students from 1st to 4th year of compulsory secondary education (ESO) in Málaga, Spain, answered to questions evaluating the rate of bullying suffered through different indicators as assault, intimidation, etc. These indicators show the intensity and the overall rate of bullying. Results demonstrate that, in one hand, verbal aggression predominate among the types of bullying, and, in the other hand, male repeater student studying 3rd year of ESO at a religious high school and whose nationality is not Spanish predominates as the main victim.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Audiencia Provincial de Madrid. Sentencia 241/2012

ASENSI DÍAZ, J. (2003), La violencia en las instituciones escolares. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación, Universidad Autónoma de Madrid.

BALDRY, A.C., y FARRINGTON, D. Protective factors as moderators of risk factors in adolescence bullying. 2005.

Defensor del Pueblo (2000). Informe sobre violencia escolar: el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo.

DIAMANDUROS, T., DOWNS, E., y JENKINS, S. (2008). The role of school psychologists in the assessment, prevention, and intervention of cyberbullying. Psychology in the Schools, 45 (8), 693-704.

DUE, P., DAMSGAARD, M.T., LUND, R, HOLSTEIN, B. E. (2009): Is bullying equally harmful for rich and poor children? a study of bullying and depression from age 15 to 27. European Journal of Public Health, Vol. 19, No. 5, 464–469

ENRÍQUEZ VÁZQUEZ, D., y CALVENTE MONTERO, M.J. (2007). El acoso escolar en Málaga Capital, Boletín Criminológico nº 93, artículo 1/2007, Instituto Andaluz Interuniversitario de Criminología.

FARRINGTON, D. (1993). Understanding and preventing bullying. En M. Tonry (Ed.), Crime and justice: A review of research, 17 (pp. 381?458). Chicago: University of Chicago Press.

FELIP I JACAS, N. (2007). Un estudio Descriptivo sobre el Acoso y Violencia Escolar en la Educación Obligatori. Universidad de Girona.

FÉLIX, V., GODOY, C. y MARTÍNEZ, I. (2008). Violencia entre iguales: Resultados de un estudio descriptivo de la provincia de Valencia. Informació Psicològica, 94, 36-48.

FÉLIX, V., SORIANO, M., GODOY, C. y MARTÍNEZ, I. (2008). Prevención de la violencia y promoción de la convivencia escolar en la Comunitat Valenciana (Plan PREVI). Aula Abierta, 36, 97-110.

GARRIDO, V., STANGELAND, P., REDONDO, S. (2006), Principios de Criminología, ed. Tirant lo Blanch.

MONKS, C., SMITH, P., NAYLOR, P., BARTER, C., IRELAND, J. y COYNE, I. (2009). Bullying in different contexts: Commonalities, differences and the role of theory. Aggression and Violent Behavior, 14, 146-156.

MUÑOZ, M.C., PÉREZ, D. y MARTÍN, E. (2006). ¿Qué penalizan los docentes?: análisis de la disciplina a través de los partes de incidencia. Infancia y Aprendizaje, 29, 423-435.

OÑATE CANTERO, A., y PIÑUEL Y ZABALA, I. (2005), Informe Cisneros VII: Violencia y Acoso Escolar en Alumnos de Primaria, ESO y Bachiller. Instituto de Innovación Ecucativa y Desarrollo Directivo.

OÑATE CANTERO, A., y Piñuel y Zabala, I. (2007), Informe Cisneros X: Acoso y violencia escolar en España. Instituto de Innovación Ecucativa y Desarrollo Directivo.

RODRÍGUEZ, F.J., GUTIÉRREZ, C., HERRERO, F.J., CUESTA, M. HERNÁNDEZ, E., CARBONERO, P.G. y JIMÉNEZ, A. (2002). Violencia en el marco escolar de la enseñanza obligatoria: el profesorado como referencia. Aula Abierta, 79, 139-152.

SERRANO SARMIENTO, A. e IBORRA MARMOLEJO, I. (2005), Violencia entre compañeros en la escuela. Centro Reina Sofía para el Estudio de la Violencia.

Published

2015-03-12

How to Cite

Del Hoyo Ramírez, M. (2015). Comparative study about bullying at secular and religious high schools in Málaga in 2012. Boletín Criminológico, (21). https://doi.org/10.24310/Boletin-criminologico.2015.v21i0.7696