Comparative study about bullying at secular and religious high schools in Málaga in 2012
DOI:
https://doi.org/10.24310/Boletin-criminologico.2015.v21i0.7696Keywords:
bullying, secular school, religious school, indicators of bullying, rate of bullyingAbstract
This study analyzes the influence that bullying has in different kinds of high schools (religious and secular). 437 students from 1st to 4th year of compulsory secondary education (ESO) in Málaga, Spain, answered to questions evaluating the rate of bullying suffered through different indicators as assault, intimidation, etc. These indicators show the intensity and the overall rate of bullying. Results demonstrate that, in one hand, verbal aggression predominate among the types of bullying, and, in the other hand, male repeater student studying 3rd year of ESO at a religious high school and whose nationality is not Spanish predominates as the main victim.
Downloads
Metrics
References
Audiencia Provincial de Madrid. Sentencia 241/2012
ASENSI DÍAZ, J. (2003), La violencia en las instituciones escolares. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación, Universidad Autónoma de Madrid.
BALDRY, A.C., y FARRINGTON, D. Protective factors as moderators of risk factors in adolescence bullying. 2005.
Defensor del Pueblo (2000). Informe sobre violencia escolar: el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo.
DIAMANDUROS, T., DOWNS, E., y JENKINS, S. (2008). The role of school psychologists in the assessment, prevention, and intervention of cyberbullying. Psychology in the Schools, 45 (8), 693-704.
DUE, P., DAMSGAARD, M.T., LUND, R, HOLSTEIN, B. E. (2009): Is bullying equally harmful for rich and poor children? a study of bullying and depression from age 15 to 27. European Journal of Public Health, Vol. 19, No. 5, 464–469
ENRÍQUEZ VÁZQUEZ, D., y CALVENTE MONTERO, M.J. (2007). El acoso escolar en Málaga Capital, Boletín Criminológico nº 93, artículo 1/2007, Instituto Andaluz Interuniversitario de Criminología.
FARRINGTON, D. (1993). Understanding and preventing bullying. En M. Tonry (Ed.), Crime and justice: A review of research, 17 (pp. 381?458). Chicago: University of Chicago Press.
FELIP I JACAS, N. (2007). Un estudio Descriptivo sobre el Acoso y Violencia Escolar en la Educación Obligatori. Universidad de Girona.
FÉLIX, V., GODOY, C. y MARTÍNEZ, I. (2008). Violencia entre iguales: Resultados de un estudio descriptivo de la provincia de Valencia. Informació Psicològica, 94, 36-48.
FÉLIX, V., SORIANO, M., GODOY, C. y MARTÍNEZ, I. (2008). Prevención de la violencia y promoción de la convivencia escolar en la Comunitat Valenciana (Plan PREVI). Aula Abierta, 36, 97-110.
GARRIDO, V., STANGELAND, P., REDONDO, S. (2006), Principios de Criminología, ed. Tirant lo Blanch.
MONKS, C., SMITH, P., NAYLOR, P., BARTER, C., IRELAND, J. y COYNE, I. (2009). Bullying in different contexts: Commonalities, differences and the role of theory. Aggression and Violent Behavior, 14, 146-156.
MUÑOZ, M.C., PÉREZ, D. y MARTÍN, E. (2006). ¿Qué penalizan los docentes?: análisis de la disciplina a través de los partes de incidencia. Infancia y Aprendizaje, 29, 423-435.
OÑATE CANTERO, A., y PIÑUEL Y ZABALA, I. (2005), Informe Cisneros VII: Violencia y Acoso Escolar en Alumnos de Primaria, ESO y Bachiller. Instituto de Innovación Ecucativa y Desarrollo Directivo.
OÑATE CANTERO, A., y Piñuel y Zabala, I. (2007), Informe Cisneros X: Acoso y violencia escolar en España. Instituto de Innovación Ecucativa y Desarrollo Directivo.
RODRÍGUEZ, F.J., GUTIÉRREZ, C., HERRERO, F.J., CUESTA, M. HERNÁNDEZ, E., CARBONERO, P.G. y JIMÉNEZ, A. (2002). Violencia en el marco escolar de la enseñanza obligatoria: el profesorado como referencia. Aula Abierta, 79, 139-152.
SERRANO SARMIENTO, A. e IBORRA MARMOLEJO, I. (2005), Violencia entre compañeros en la escuela. Centro Reina Sofía para el Estudio de la Violencia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Con la aceptación de este aviso el/los autor/es declara/n:
- Que el artículo se deriva de una investigación propia, que no ha sido publicado en el mismo formato que se presenta y que no está siendo objeto de postulación para su publicación en otra revista simultáneamente y con el mismo formato.
- Que acepta/n someter a evaluación el artículo, y a proceder en el término establecido a las correcciones que se indiquen, como condición para su publicación.
- Que existe conformidad con la política editorial de la revista Boletín Criminológico en lo relativo a la difusión de sus contenidos por correo electrónico en el formato pdf, y a través de su página web y de los directorios de revistas en los que está indizada .
- Que a tal efecto, por la presente el/los autor/es cede/n los derechos de difusión y reproducción del artículo presentado al Boletín Criminológico para todas las ediciones de la revista.
La revista se publica bajo el sistema de licencias Creative Commons según la modalidad «Reconocimiento – NoComercial (by-nc): Se permite la generación de obras derivadas siempre que no se haga un uso comercial. Tampoco se puede utilizar la obra original con finalidades comerciales». La revista se publica y se gestiona mediante el software Open Journal Systems.