TIME OF MOTOR COMMITMENT IN PRIMARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.24310/JPEHMjpehm.v1i2.6686Keywords:
time, Physical Education, physical activity, sessions, studentsAbstract
Introduction: according to Gómez and Sánchez (2014), the motor commitment time is that time in which the students dedicate it to a motor activity, considered as a measure of teaching effectiveness as it is the time in which more learning occurs in a physical education class. Material and method: in this work the main objective has been to assess the time of motor commitment of the students, so that I have registered a sample of 20 students of the first cycle of primary education over 4 weeks (1 month), at different hours of the day. The tool used has been a stopwatch and a record sheet where the moments of motor activity of the students during the session were collected. Results: an average of 54.29% of the motor engagement time in physical education sessions was obtained. Conclusions: the time of motor engagement in our study is low, being higher in the session after recess and lower during the first session in the morning.
Downloads
Metrics
References
BOE. (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Consultado el 3 de abril de 2019. http://www.boe.es/boe/dias/2014/03/01/pdfs/BOE-A-2014-2222.pdf
Calderón, A., & Palao, J.M. (2005). Incidencia de la forma de organización en la sesión sobre el tiempo de práctica y le percepción de la motivación en el aprendizaje de las habilidades atléticas. Apunts Educación Física y Deportes, 81, 29-37.
Ceballos-Tellez, D., Romero-Ramos, O., & Prieto, F. J. R. (2018). Relationship of BMI and physical condition in schools from 6 to 8 years of age. La revista rusa de educación física y el deporte (Vol. 13).
Contreras Jordán, O. R., Gil Madrona, P., Sebastiani Obrador, E., Pascual Baños, C., Huguet Mora, D., Hernández Álvarez, J. L., ... & Capllonch Bujosa, M. (2010). Didáctica de la educación física (Vol. 2). Ministerio de Educación.
Delgado, M. A. (1991). Los estilos de enseñanza en la Educación Física. Propuesta para una Reforma de la Enseñanza. Granada: ICE de la Universidad de Granada.
Fernández González, N. (2019). Portafolio del Prácticum III.II del Grado en Educación Primaria. Manuscrito no publicado, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga, España.
Fernández-Revelles, A. B. (2008). El tiempo en la clase de Educación Física: la competencia docente tiempo. Deporte y actividad física para todos, (4), 102-120. Ferreira, F.S., Mota, J. y Duarte, J.A. (2014). Patterns of physical activity in Portuguese adolescents. Evaluation during physical education clases through accelerometry. Archives of Exercise in Health and Disease, 4 (2), 280-285. doi: 10.5628/aehd.v4i2.135.
Gómez-Mármol, A., & Sánchez-Alcaraz, B. J. (2014). Influencia de la técnica de enseñanza sobre el tiempo de compromiso motor en las clases de Educación Física, el esfuerzo y la diversión percibida. In VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Ciencias del Deporte. Cáceres.
Koplan, J., Liverman, C.T., & Kraak, V.I. (2005). Preventing Childhood Obesity: Health in the Balance. National Academy Press,Washington, DC.
Muradas, M. & Porta, M (2007). Las memorias del Practicum I de la titulación de Maestros de Educación Infantil: sobre qué reflexionan los alumnos, en A. Cid y otros (coords.) Buenas prácticas en el Practicum. Santiago de Compostela. Imprenta Universitaria. 977-991.
Noguera, D. (1993). MA Pedagogía aplicada al deporte. Texto del Curso de Acceso al Máster en Alto Rendimiento Deportivo. Comité Olímpico Español. Centro Olímpico de Estudios Superiores. Madrid.
Olds, T., Tomkinson, G., Leger, L., & Cazorla, G. (2006). Worldwide variation in the performance of children and adolescents: an analysis of 109 studies of the 20-m shuttle run test in 37 countries. Journal of Sports Science, 24(10), 1025–38.
Olmedo, J.A. (1998). Estrategias para aumentar el tiempo de práctica motriz en las clases de Educación Física escolar. Apunts Educación Física y Deportes 59, 22-30.
Organización Mundial de la Salud (2000). Obesity: Preventing and Managing. The Global Epidemic. Ginebra: Ediciones de la OMS.
Organización Mundial de la Salud, (2010). Recomendaciones mundiales sobre la actividad física para la salud. Ginebra: Ediciones de la OMS.
Pate, R.R., Davis, M.G., Robinson, T.N., Stone, E.J., Mckenzie, T.L., & Young, J.C. (2006). Promoting physical activity in children and youth: a leadership role for schools: a scientific statement fromthe American Heart Association Council on Nutrition, Physical Activity, and Metabolism (Physical Activity Committee) in collaboration with the Councils on Cardiovascular Disease in the Young and Cardiovascular Nursing. Circulation, 114, 1214–1224.
Pieron, M. (2005). Para una enseñanza eficaz de las actividades físico-deportivas (Vol. 132). Inde.
Revelles, A. B. F. (2008). El tiempo en la clase de educación física: la competencia docente tiempo. Deporte y actividad física para todos, (4), 102-120.
Ruiz, J.R., Castro-Piñero, J., Artero, E.G., Ortega, F.B., Sjöström, M., Suni, J., & Castillo, M.J. (2009). Predictive validity of health-related fitness in youth: a systematic review. British Journal of Sports Medicine, 43(12), 909–923.
Sallis, J.F., Conway, T.L., Prochaska, J.J., Mckenzie, T.L., Marshall, S.J., & Brown, M. (2001). The association of school environments with youth physical activity. American Journal of Public Health, 91, 618–620.
Sánchez-Cruz, J.J., Jiménez-Moleón, J.J., Fernández-Quesada, F. & Sánchez, M.J. (2013). Prevalencia de obesidad infantil y juvenil en España en 2012. Revista Española de Cardiología, 66 (5), 371-376. doi: 10.1016/j.recesp.2012.10.016.
Solmon, M. (2003). Student issues in physical education classes: Attitudes, cognition, and motivation. En S. J. Silverman y C. D. Ennis (Eds.), Student learning in physical education: Applying research to enhance the instruction (pp. 147–164). Champaign.
Yanci Irigoyen, J., Vinuesa Mendieta, A., & Yanci Irigoyen, L. (2016). El tiempo de compromiso motor en las sesiones de Educación Física del primer y segundo ciclo de Educación Primaria. Sportis, 2(2), 239-253.
Zabalza, M. A. (2016). El prácticum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Prácticum, 1(1), 1-23. Recuperado de
http://revistapracticum.com/index.php/iop/article/download/15/42
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).