Levels of attention and motor coordination in university students at the State Polytechnic University of Carchi
DOI:
https://doi.org/10.24310/jpehm.7.1.2025.22027Keywords:
attention, motor coordination, executive functions, university students, d2 test, 3JS testAbstract
Introduction: The study aimed to analyze the relationship between attention levels and motor coordination in university students from the Physical Activity Sciences and Nursing programs at the Universidad Politécnica Estatal del Carchi. Method and sample: A quantitative, descriptive-correlational, cross-sectional design was applied with a sample of 72 students aged 18 to 28. The d2 Attention Test and the 3JS Motor Coordination Test were used as assessment instruments. Data were processed through descriptive statistics and Spearman’s Rho correlation. Discussion and results:Results indicated predominantly medium levels in selective attention, sustained attention, and motor coordination. Significant positive correlations were found between both attentional dimensions and overall motor coordination (p < 0.01), as well as between global attention and motor performance. Conclusion: It is concluded that attentional capacity and motor coordination share interdependent functional mechanisms, confirming their association in university populations and highlighting the need to promote educational strategies that integrate cognitive and motor stimulation.
Downloads
References
Blas, A. (2022). Efectos de la Baterapia en psicomotricidad, atención y concentración en adultos mayores de un centro de Villa María del Triunfo. Autónoma. http://repositorio.autonoma.edu.pe/handle/20.500.13067/1945
Calderón, M. (2024). Psicomotricidad como estrategia terapéutica para mantener funciones cognitivas y motoras en adultos mayores. Revista Científica Sermo Educativo, 1(1). https://ojs.umsa.bo/index.php/sermoeducativo/article/view/970
Campos, L., Corrêa, H., López, R. F., Sousa, R. A., & Pinheiro, R. (2021). La Práctica de la Natación y sus Efectos en la Coordinación Motora, Atención y Flexibilidad Cognitiva de Prépuberales. Acción Motriz, 27(1), 77-85. https://doi.org/10.65330/am.v27i1.177
Cuenca, G. (2025). Efecto de un programa de actividad física aeróbica sobre la atención, coordinación motriz, capacidad aeróbica e IMC en alumnos de la primaria Tlamachtilcalli de Cuernavaca. Universidad Autónoma de Morelos. https://riaa.uaem.mx/xmlui/handle/20.500.12055/4855
Fiallos, J., Cuji, M., & Pérez, I. (2024). Educación Física sostenible para el desarrollo de conductas motrices en estudiantes universitarios. Tesla Revista Científica, 4(1), e340-e340. https://doi.org/10.55204/trc.v4i1.e340
García, E., Guillamón, A., Carrillo, P., Pérez, J., González, A., & Moral, J. (2021). Relación entre condiciones físicas y atención cognitiva de los niños de educación primaria. EmásF: revista digital de educación física, 70, 95-113.
Gutiérrez, H., Cassola, M., Garzón, E., Celi-Lalama, D., Araya, F., Valenzuela, J., & López, J. F. (2025). Changes in the lifestyle behavior and anthropometrics of university students after the first year: A one-year prospective observational study. Frontiers in Sports and Active Living, 7. https://doi.org/10.3389/fspor.2025.1499828
Heuer, H. (2001). Psychology of Motor Skills. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, Pergamon, 3, 10140-10143. https://doi.org/10.1016/B0-08-043076-7/01457-1
Invernizzi, P., Crotti, M., Bosio, A., Scurati, R., & Lovecchio, N. (2018). Correlation between Cognitive Functions and Motor Coordination in Children with Different Cognitive Levels. Advances in Physical Education, 8(1), 98-115. https://doi.org/10.4236/ape.2018.81011
Iorga, A., Jianu, A., Gheorghiu, M., Crețu, B., & Eremia, I. (2023). Motor Coordination and Its Importance in Practicing Performance Movement. Sustainability, 15(7), 5812. https://doi.org/10.3390/su15075812
Levin, M. F., & Piscitelli, D. (2022). Motor Control: A Conceptual Framework for Rehabilitation. Motor Control, 26(4), 497-517. https://doi.org/10.1123/mc.2022-0026
Martínez, M., Rueda Manzano, M., Cayo, L., & Villa, L. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXV(1). https://www.redalyc.org/journal/280/28059678009/html/
Petersen, S. E., & Posner, M. I. (2012). The Attention System of the Human Brain: 20 Years After. Annual review of neuroscience, 35, 73-89. https://doi.org/10.1146/annurev-neuro-062111-150525
Portellano Pérez, J. A., & García Alba, J. (2014). Neuropsicología de la atención, las funciones ejecutivas y la memoria (1.a ed.). Sintesis.
Ruíz, L. (2007). Desarrollo, comportamiento motor y deporte: 2 (1.a ed.). Sintesis.
Salgado, F. (2024). Exploración de la relación entre coordinación motriz y desempeño académico. Lúdica Pedagógica, 3(4), 124. https://doi.org/10.17227/ludica.num34-14081
Schmidt, M., Egger, F., Kieliger, M., Rubeli, B., & Schüler, J. (2016). Gymnasts and Orienteers Display Better Mental Rotation Performance Than Nonathletes. Journal of Individual Differences, 37(1), 1-7. https://doi.org/10.1027/1614-0001/a000180
Tirapu, J., Cordero, P., Luna, P., & Hernáez, P. (2017). Propuesta de un modelo de funciones ejecutivas basado en análisis factoriales. Revista de neurología, 64(2), 75-84.
Wang, L., & Wang, L. (2024). Relationships between Motor Skills and Academic Achievement in School-Aged Children and Adolescents: A Systematic Review. Children, 11(3), 336. https://doi.org/10.3390/children11030336
Wolf, S. M., & Gaul, D. (2025). The Academic, Psychological, and Physical Impact of Motor Skills Difficulties on College Students: A Scoping Review. Current Developmental Disorders Reports, 12(1), 19. https://doi.org/10.1007/s40474-025-00331-4
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ANDY CORAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).


15.png)