Scenarios of Transnationality and Gender Perspective in the Works of Filmmakers

Authors

  • Marta Selva Masoliver Universitat Autònoma de Barcelona Spain

Keywords:

Women’s cinema, feminism, transnationality, gender perspective, documentary cinema

Abstract

The text covers the paths that different generations of filmmakers have taken in the field of film production and production, stressing the creative tension that their work shows us. A tension that has to do with the encounter of many of them with feminisms and the formal demands that derive from it. An attempt to analyse the creative productivity of these tensions in the area of fitness in relation to the politics of visibility of bodies, sexualities, the production processes of economies and the role played in them by women’s bodies, among other aspects, has been made. Analyzing the silences imposed by the different channels in which androcentrism imposes itself, the text invites us to reread the stories about the evolution of film production from other spaces outside the official historiographic canons.On this basis, different strategies that have been used since the very origins of the cinematograph are discussed, ranging from the most commercial to the most eccentric. From the most local to the most transnational, from the most industrial to the most collaborative, and which high-light both the invisible existence of a genealogy of filmmakers and the need to open up the field of historiographic documentation, to new, divergent scenarios with «ways of seeing» which, in the interest of a convention and a canon with the pretension of building universal patterns, hide enormously enriching and revealing devices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marta Selva Masoliver, Universitat Autònoma de Barcelona

Licenciada en Historia Moderna y Contemporánea por la UAB, profesora de Teoría y Análisis del Film y la Televisión de la URV, profesora asociada al Departamento de Comuncación Audiovisual de la UAB, profesora del Máster de documental creativo de la UAB, ha sido codirectora junto con Anna Solà, de la Muestra Internacional de Films de Mujeres de Barcelona desde 1993-2003 y 2011-2015, miembro de la cooperativa Drac Màgic, colaboradora en varios medios de comunicación como analista política y es responsable, conjuntamente con Anna Solà, de la sección Pensar el cine de la revista Cuadernos de Pedagogía. Ha sido también profesora de la UOC y de la Universitat Pompeu Fabra y ha publicado varios trabajos sobre las relaciones entre pedagogía y cine, sobre las relaciones entre Cine e historia, sobre teoría fílmica y sobre el análisis del cine y de los medios de comunicación, televisión y publicidad. Entre 2003 y 2010 ocupó el cargo de Presidenta de L’Institut Català de les Dones. También ha participado en De Lumière a Kaurismäki, cooordinado por Carlos F.Heredero y José Enrique Monterde (2014), con el artículo “Las mujeres y los trabajos. La exigencia de forzar los márgenes”.

Published

2018-06-01

How to Cite

Selva Masoliver, M. (2018). Scenarios of Transnationality and Gender Perspective in the Works of Filmmakers. TSN. Transatlantic Studies Network, (5), 91–102. Retrieved from https://revistas.uma.es/index.php/transatlantic-studies-network/article/view/19411