The recognition of geometric figures through the proposal of psychomotric facilities

Authors

  • Ll Nogué-Vila Departamento de Didácticas Específicas de la Universitat de Girona Spain
  • L Marquès- Aregay Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/riccafd.2020.v9i1.8308

Keywords:

psychomotricity, transversal competences, art and maths

Abstract

This teaching innovation project aims to study the incidence of psychomotor intervention, through the facilities proposed by the authors Abad and Ruiz1 in the learning of basic geometric shapes. The psychomotor facilities are based on the creation and composition of spaces through the arrangement of aesthetically attractive. The psychomotor facilities shows a geometric relationship between objects and composition in space. Starting from the principles of Realistic Mathematical Education2,3 (MRE) it was proposed to analyze the possible improvement of the recognition of geometric figures from the psychomotor intervention of Aucouturier4. Based on the Design Based Research method, using a pre-experimental pre-test and post-test design, data were generated in relation to the recognition of geometric figures according to the fundamentals of MRE. The results obtained show a clear improvement in the recognition of basic geometric figures.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abad J, Ruiz A. Contexto de simbolización y juego: La propuesta de las instalaciones. Revista Aula de Infantil. 2014;77,11-15.

Freudenthal H. Revisiting mathematics education. Dordrectht: Kluwer Academic Publishers. 1991.

Alsina A, Novo M, Moreno A. Redescubriendo el entorno con ojos matemáticos: Aprendizaje realista de la geometría en Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia. 2016; 5(1),1-20.

Aucouturier B. Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz.7a ed. Barcelona: Editorial Graó. 2015.

Abad J. Compromiso del artista contemporáneo en contextos educativos: El artista residente en la escuela como colaborador del proyecto estético. 2014. Manuscrito inédito, Universidad Autónoma de Madrid.

Abad J. Configuración del espacio en la escuela infantil: La escuela como ámbito estético según la pedagogia Reggiana. 2012. Manuscrito inédito. Universidad de Madrid (CSEU La Salle).

Latorre A. La Investigación-Acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Editorial Graó, 2008.

Ruiz A, Abad J. El juego simbólico. 7a ed. Barcelona: Editorial Graó, 2018.

Edo, M. y Revelles, S. “Situaciones matemáticas potencialmente significativas” a M. Antón C. y B. Moll (coords.). Educación Infantil. Orientaciones y Recursos (0-6 años). 2004. CISSPRAXIS. Barcelona. pp.410/103-410/179

Antón A, Gómez M. La geometría a través del arte en educación infantil. Enseñanza & teaching.2016;34,94– 17. Disponible en: https://revistas.usal.es/index.php/0212-374/article/view/et201634193117/15157

Doi: 10.14201/et201634193117.

Edo M. Matemáticas y arte en la Educación Infantil. Uno: 2008;47: 37-53.

Vallejo López, F. Las matemáticas en el arte: su didáctica. Revista Digital Ciencia y Didáctica. 2011; 50: 73-83.

Franch N. Poètica Corporal. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2018.

Slade P. Expresión dramática infantil. Madrid: Santillana Texto Editorial, 1988.

Bruner J. Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza Editorial,1984.

Alsina A. La “pirámide de la educación matemática”: una herramienta para ayudar a desarrollar la competencia matemática. Aula Innovación Educativa. 2010;189:12-16.

Noguera Machacón LM, Herazo Beltrán Y, Vidarte Claros JA. Correlación entre perfil psicomotor y rendimiento lógico-matemático en niños de 4 a 8 años. Rev Cienc Salud 2013; 11 (2): 185-194.

Gómez S. Influencia de la motricidad en la competencia matemática básica en niños de 3 y 4 años Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia (2014) 3(1), 49-73

López Rodríguez M. Matemáticas y psicomotricidad de 0 a 3 años. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia. 2015; 4(1),43-47.

Published

2020-04-09

How to Cite

Nogué-Vila, L., & Marquès- Aregay, L. (2020). The recognition of geometric figures through the proposal of psychomotric facilities. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte, 9(1), 124–132. https://doi.org/10.24310/riccafd.2020.v9i1.8308

Issue

Section

SUPLEMENTO AL V CONGRESO INTERNACIONAL Y XXVII NACIONAL DE EDUCACIÓN FÍSICA. 23-25 OCTUBRE 2019. UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS, PALMA (MALLORCA) ESPAÑA