The recognition of geometric figures through the proposal of psychomotric facilities
DOI:
https://doi.org/10.24310/riccafd.2020.v9i1.8308Keywords:
psychomotricity, transversal competences, art and mathsAbstract
This teaching innovation project aims to study the incidence of psychomotor intervention, through the facilities proposed by the authors Abad and Ruiz1 in the learning of basic geometric shapes. The psychomotor facilities are based on the creation and composition of spaces through the arrangement of aesthetically attractive. The psychomotor facilities shows a geometric relationship between objects and composition in space. Starting from the principles of Realistic Mathematical Education2,3 (MRE) it was proposed to analyze the possible improvement of the recognition of geometric figures from the psychomotor intervention of Aucouturier4. Based on the Design Based Research method, using a pre-experimental pre-test and post-test design, data were generated in relation to the recognition of geometric figures according to the fundamentals of MRE. The results obtained show a clear improvement in the recognition of basic geometric figures.Downloads
Metrics
References
Abad J, Ruiz A. Contexto de simbolización y juego: La propuesta de las instalaciones. Revista Aula de Infantil. 2014;77,11-15.
Freudenthal H. Revisiting mathematics education. Dordrectht: Kluwer Academic Publishers. 1991.
Alsina A, Novo M, Moreno A. Redescubriendo el entorno con ojos matemáticos: Aprendizaje realista de la geometría en Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia. 2016; 5(1),1-20.
Aucouturier B. Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz.7a ed. Barcelona: Editorial Graó. 2015.
Abad J. Compromiso del artista contemporáneo en contextos educativos: El artista residente en la escuela como colaborador del proyecto estético. 2014. Manuscrito inédito, Universidad Autónoma de Madrid.
Abad J. Configuración del espacio en la escuela infantil: La escuela como ámbito estético según la pedagogia Reggiana. 2012. Manuscrito inédito. Universidad de Madrid (CSEU La Salle).
Latorre A. La Investigación-Acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Editorial Graó, 2008.
Ruiz A, Abad J. El juego simbólico. 7a ed. Barcelona: Editorial Graó, 2018.
Edo, M. y Revelles, S. “Situaciones matemáticas potencialmente significativas” a M. Antón C. y B. Moll (coords.). Educación Infantil. Orientaciones y Recursos (0-6 años). 2004. CISSPRAXIS. Barcelona. pp.410/103-410/179
Antón A, Gómez M. La geometría a través del arte en educación infantil. Enseñanza & teaching.2016;34,94– 17. Disponible en: https://revistas.usal.es/index.php/0212-374/article/view/et201634193117/15157
Doi: 10.14201/et201634193117.
Edo M. Matemáticas y arte en la Educación Infantil. Uno: 2008;47: 37-53.
Vallejo López, F. Las matemáticas en el arte: su didáctica. Revista Digital Ciencia y Didáctica. 2011; 50: 73-83.
Franch N. Poètica Corporal. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2018.
Slade P. Expresión dramática infantil. Madrid: Santillana Texto Editorial, 1988.
Bruner J. Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza Editorial,1984.
Alsina A. La “pirámide de la educación matemática”: una herramienta para ayudar a desarrollar la competencia matemática. Aula Innovación Educativa. 2010;189:12-16.
Noguera Machacón LM, Herazo Beltrán Y, Vidarte Claros JA. Correlación entre perfil psicomotor y rendimiento lógico-matemático en niños de 4 a 8 años. Rev Cienc Salud 2013; 11 (2): 185-194.
Gómez S. Influencia de la motricidad en la competencia matemática básica en niños de 3 y 4 años Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia (2014) 3(1), 49-73
López Rodríguez M. Matemáticas y psicomotricidad de 0 a 3 años. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia. 2015; 4(1),43-47.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the contents published in Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte are subject to the Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exposed, provided that:
The authorship and original source of your publication (Journal, editorial and URL of the work) are cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyright is of two kinds: moral rights and patrimonial rights. Moral rights are perpetual, inalienable, inalienable, inalienable, inalienable and imprescriptible prerogatives.
In accordance with copyright legislation, Revista Eviterna recognizes and respects the moral rights of the authors, as well as the ownership of the economic right, which will be transferred to the University of Malaga for dissemination in open access.
The economic rights refer to the benefits obtained by the use or disclosure of the works. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.