Active methodologies for problem-based learning of Roman Law: inheritance, dowry and economic regime of Roman marriage

Authors

  • ELISA MUÑOZ CATALÁN Universidad de Huelva Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2013.v0i8.7752

Keywords:

marriage, concubinage, dowry, woman, servitude, inheritance, Law Degree, knowledge, EHEA

Abstract

With the accomplishment of the writing that follow we pretended to investigate what the current importance of applying the learning through problems in the teaching of Roman Law, against the traditional theoretical and magistral classes. Influencing in the reach of the methodological requirements emerged with the new plans of study Law Degree, under the EHEA; as well, in the development of a set of skills in students, that will be very helpful once time they finish and face the difficulties of today's labor market, because they are the true protagonists of the teaching and learning process. Therefore, with the implementation of this first case about the economic regime of marriage compared with other unmarried partners as concubinage, dowry and the role of women, forms of servitude or inheritance, we approach the students to casuism roman jurisprudence completing the ideas seen in the previous practice; in this way, they will understand that the important thing is not to give the solution to case proposed but legal reasoning, through discussions in groups and personal work, getting a deeper knowledge of applicable rules and institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

ELISA MUÑOZ CATALÁN, Universidad de Huelva

Profesora Sustituta Interina de Derecho Romano

 

 

References

BETANCOURT, F. (2007): Derecho Romano clásico. Sevilla: Universidad de Sevilla.

CASTRO-SAÉNZ, A. (1989): La herencia yacente en relación con la personalidad jurídica. Sevilla: Universidad de Sevilla.

DOMINGO, R. (2002): Textos de Derecho Romano. Navarra: Thomson Aranzadi.

GARCÍA GARRIDO, M. J. (2008): Derecho Privado Romano. Casos, Acciones. Instituciones. Madrid: Ediciones Académicas.

GARCÍA GARRIDO, M. J. (2008): Casuismo y Jurisprudencia romana (Responsa). Madrid: Ediciones Académicas, pp. 449-580.

GONZÁLEZ LOSADA, S; MUÑOZ CATALÁN, E, (2010), "Análisis de las competencias de los estudiantes de Derecho en los nuevos planes de estudio de Andalucía en el EEES", XXI. Revista de Educación, 12: 147-162.

GUERRERO LEBRÓN, M. (2004): La idea de materfamilias en el Edictum de adtemptata pudicitia, Huelva: Universidad de Huelva.

IGLESIAS, J. (2010): Derecho Romano. Málaga: Ediciones Sello Editorial.

MÉRIDA, R. (2006), "La convergencia europea y la formación universitaria en competencias para la docencia de Educación Infantil", Revista de Educación, 341: 663- 686.

NAVÍO, A. (2005), "Propuestas conceptuales en torno a la competencia profesional". Revista de Educación, 337: 213-234.

PANERO GUTIÉRREZ, R. (2008): Derecho Romano. Valencia: Editorial Tirant lo Blanch.

PERIÑÁN GÓMEZ, B. (2008): Un estudio sobre la ausencia en Derecho Romano: Absentia y postliminium. Granada: Editorial Comares.

TEJADA, J.:

— (1999), "Acerca de las Competencias profesionales (I)". Revista Herramientas, 56: 20-30.

— (1999), "Acerca de las Competencias profesionales (II)" Revista Herramientas, 57: 8- 14.

FUENTES ELECTRÓNICAS [recuperadas: mayo, 2013]

BRETEL, L. (2005), "Evaluación de Competencias". [En línea] http://breteleandocompeten.blogspot.com/2005/09/evaluacin-de-competencias.html

SOBRADO, L. (2002), "Acreditación de las cualificaciones profesionales", en Seminarios de la Sociedad Española de Pedagogía. [En línea] http://www.redined.mec.es/oai/indexg.php?registro=014200430571

ZABALZA, M. A. (2004), "Los cinco miuras de la convergencia europea", en Crónica Universia. [En línea] http://www.redined.mec.es/oai/indexg.php?registro=014200430571

Additional Files

Published

2013-07-01

How to Cite

MUÑOZ CATALÁN, E. (2013). Active methodologies for problem-based learning of Roman Law: inheritance, dowry and economic regime of Roman marriage. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (8), 85–98. https://doi.org/10.24310/REJIE.2013.v0i8.7752

Issue

Section

Artículos