Inmersing in a procedure throughtout a whole year

Authors

  • ANDREA SPADA JIMÉNEZ Universidad de Málaga. España.

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2019.v0i20.6566

Keywords:

Procedural Law, teacher innovation, learning by doing, play of roles, technology, teaching method, motivation

Abstract

It is undeniable the effectiveness of practical teaching in Procedural Law, therefore a teaching method is set out in this paper which combines the diverse tools of learning by doing which currently tend to be used as a complement of teaching. The model presents the approach of a group work dynamic to carry out during the completely academic year, where would be analyzed cases studies through role-plays since pre-trial stage of proceedings until final judgment, with the intention to obtain optimal learning results

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ÁLVAREZ GONZÁLEZ, E.M. (2015), “Una experiencia docente aplicada en la asignatura Fundamentos de Derecho Público del grado en Criminología”, DEL VALLE MEJIAS M.E. (Coord.): Experiencias en docencia superior. Madrid: ACCI.

CENTENERA SÁNCHEZ-SECO, F. (2017), “Clara Campoamor y el valor de la Igualdad: Una propuesta docente”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE), núm. 16, págs. 11-33 [En línea] http://www.eumed.net/rev/rejie

CUBILLO LÓPEZ, I.J. / FERNÁNDEZ CARRIÓN, C. / DE PRADA RODRIGUEZ, M. (2011), “Utilización del cine como herramienta para la docencia del Derecho Procesal”, PICÓ I JUNOI, J. (Dir.) Aprendizaje del Derecho Procesal: Nuevos retos de la enseñanza universitaria. Barcelona: J. M. Bosch.

DE LUCCHI LÓPEZ-TAPIA, Y. / ROBLES GARZÓN, J. A. (2011) “Experiencias desde el aula judicial de la Facultad de Derecho de la Universidad de Málaga”. PICÓ I JUNOI, J. (Dir.) Aprendizaje del Derecho Procesal: Nuevos retos de la enseñanza universitaria. Barcelona: J. M. Bosch.

DE MIRANDA VAZQUEZ, C. (2015). “Propuesta de modelo para la docencia del Derecho Procesal”, Revista de Educación y Derecho. Education and Law Review. núm. 12, págs. 151-167.

DONDI, A. / NIEVA FENOLL, J. (2017) “Diálogos sobre la docencia en derecho procesal (Dialogues about Teaching Procedural Law)”, Justicia: Revista de Derecho Procesal. J.B. Bosch, núm. 2, págs. 81-116.

FERRERO BAAMONDE, X. / PÉREZ-CRUZ MARTÍN, A.J. (2011) “El cine como instrumento metodológico en la docencia del Derecho Procesal”, PICÓ I JUNOI, J. (Dir.) Aprendizaje del Derecho Procesal: Nuevos retos de la enseñanza universitaria. Barcelona: J. M. Bosch.

GARCÍA MAGNA, D., CASTILLO RODRÍGUEZ, C., RIOS MOYANO, S., CRISTOFOL RODRÍGUEZ, C., CARRASCO SANTOS, M., RODRÍGUEZ MÉRIDA, R., GONZÁLEZ RAMÍREZ, D., PASTOR GARCÍA, I., & GONZÁLEZ RAMÍREZ, D. (2011). “La interdisciplinariedad en la educación superior: propuesta de una guía para el diseño de juegos de rol”. Education In The Knowledge Society (EKS), 12 (1), págs. 386-413. [En línea]

http://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/7894/7937

GONZALES PILLADO, E. (2009), “Una experiencia en la docencia del practicum de Derecho Procesal”, Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria. Vol.2, núm.3, págs. 151-159.

GUTIERREZ BERLINCHES, A., DE PRADA RODRIGUEZ, M., CUBILLO LÓPEZ, I.J. (2010) “Las visitas a Juzgados como actividad práctica para la docencia del Derecho Procesal”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE), núm.2, págs. 111-122 [En línea] http://www.eumed.net/rev/rejie

KARINA CICERO, N. (2018) “El primer día de clases” Revista de Derecho y Educación. Education and Law review, núm. 18 [En línea]

http://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/22927

MONTERROSO CASADO, E. / ESCUTIA ROMERO, R. “La enseñanza práctica en 3D: Juicio virtual”, @tic. revista d'innovació educativa, núm. 6, 2011, págs.46-54 [En línea] https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349532302006

MORA CAPITÁN, B. (2011). “El aprendizaje del Derecho Procesal mediante simulación de juicios”, PICÓ I JUNOI, J. (Dir.) Aprendizaje del Derecho Procesal: Nuevos retos de la enseñanza universitaria. Barcelona: J. M. Bosch.

MOYA AMADOR, A. / SERRANO FALCÓN, C. /TOMÁS JIMÉNEZ, N. “Realidad jurídico laboral en el aula” (2011). ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura. Vol.187. Extra 3, págs. 273-277 [En línea]

http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/1439/1447

SAIZ GARITAONANDIA, A. (2011), “Caminando hacia el aprendizaje cooperativo en la docencia del Derecho Procesal Penal”, UNIVEST. Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach (ICE). [En línea] https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/3695

VARGAS GÓMEZ-URRUTIA, M. y M. HERRERA MOLINA, P. (2019) “¿Qué podemos aprender sobre Edith STEIN sobre la investigación y la enseñanza del Derecho?” Diario La Ley, núm. 7931.

Additional Files

Published

2019-07-05

How to Cite

SPADA JIMÉNEZ, A. (2019). Inmersing in a procedure throughtout a whole year. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (20), 31–47. https://doi.org/10.24310/REJIE.2019.v0i20.6566

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies