Childhood educator training, a challenge to educative innovation in higher education

Authors

  • Zaily del Pilar García Gutiérrez Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia Colombia
  • Inmaculada Aznar Diaz UNIVERSIDAD DE GRANADA Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2017.v3i2.2451

Keywords:

educational innovation, higher education, children padagogy, training competences

Abstract

This article emerges from the project called “Analysis of the childhood educators training at CorporaciónUniversitariaMinuto de Dios. Bogotá – Colombia”, with the purpose of presenting the results related to the appropriateness of the formative proposal of childhood educators  at UNIMINUTO, according to the childhood’s training needs, as  a starting point to stablish the improvement actions in higher education. The mixed methodology is carried out through surveys, focus group and interviews applied to students, graduates, professors and administrators respectively.

Finally, the resultsshow a positive assessment related to the relevance of the training proposal about the childhood’s changeable educative needs, while they are recognized as a social representation, completely determined by the historical moment and current social reality. However, it is identified a big improvement challenge, associated to the diversification of formative practice scenarios and the quantity of academic credits destined for the aforementioned purpose. That transformation need emerges as a response to the innovation demands in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Inmaculada Aznar Diaz, UNIVERSIDAD DE GRANADA

PROFESORA TITULAR DE UNIVERSIDAD

FACULTAD DE CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN

DPTO. DIDÁCTICA Y ORGANIZACIÓN ESCOLAR

UNIVERSIDAD DE GRANADA

References

Alzate, M. V. (2002). Concepciones e imágenes de la infancia. Revista de Ciencias Humanas. 28, 1-13. Recuperado de http://repository.unad.edu.co/bitstream/10596/4863/1/514517%20infancia.pdf

Alzate, M. V. (2003). Las infancias: concepciones y perspectivas. Pereira: Papiro

Amar, J., Abello, R. & Tirado, D. (2014). Desarrollo Infantil y Construcción del mundo Social. Barranquilla: Editorial Universidad del Norte.

Arnaiz, P. (2003). Educación Inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Ediciones Aljibe.

Aznar Díaz, I. (2003). Metodología Didáctica, Acción Docente y Desarrollo del alumnado de Educación Infantil y Primaria. Granada: ReproDigital.

Bonilla, E. y Rodríguez, P. (2000). Más allá del dilema de los métodos. Bogotá: Norma

Aznar, Díaz, I y Laiton, I (2017). Desarrollo de Habilidades Básicas de Pensamiento Crítico en el Contexto de la Enseñanza de la Física Universitaria. Formación Universitaria Vol. 10(1), 71-78. DOI: 10.4067/S0718-50062017000100008

Casado, E. (2001) La teoría de las representaciones sociales. CINDE Conocimiento Social y socialiación y Política. Venezuela: Escuela de Educación Universidad Central de Venezuela

Casas, F. (1998). Infancia: perspectivas psicosociales. Barcelona: Paidós.

Casas, F. (2006). Infancia y representaciones sociales. Política y Sociedad. Vol.43, 1, 27-42. Recuperado en http://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0606130027A/22636

Castells, M. (1999). La Era de la información: Economía, sociedad y cultura. (Vol 1). México: Siglo XXI.

Carvajal, M. (2016). La pedagogía praxeológica como componente en el proceso de investigación para la formación ciudadana. Educ. Educ., 19(3), 416-436. DOI: 10.5294/edu.2016.19.3.6

De Zubiría, J. (2011). Los modelos pedagógicos: Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá : Magisterio

Delgadillo, I. (2004). La infancia en la perspectiva de las representaciones sociales. Pedagogía y Saberes, 20, 41-52.

Diker, G. (2009). ¿Qué hay de nuevo en las infancias?. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento y Biblioteca Nacional

Freire, P. (1997). Cartas a quien pretende Enseñar. México: Siglo XXI.

Gervilla, Á. (2001). Didáctica y formación del profesarado ¿Hacia un nuevo paradigma?. Madrid: Dykinson.

Gervilla, Á. (2002). Necesidades Educativa de la Infancia ante el nuevo milenio. Madrid: CEDMA.

Gervilla, Á. (2006). Didáctica básica de la educación infantil. Conocer y comprender a los más pequeños. Madrid: Narcea.

Gervilla, Á. (2006). El currículo de la Educación Infantil. Madrid: Narcea.

Gil-Madrona, P.; Gómez-Barreto, I. & González-Víllora, S. (2016). Percepción de los estudiantes de maestro de educación infantil sobre su formación intercultural. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(18), 111-128. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.m9-18.pmei

Giroux, H. (1997). Los profesores como intelectuales. Madrid: Paidós.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.

Jodelet, D. (2007). Imbrincaciones entre representaciones sociales e intervención T. Rodríguez & M. de L. García (Ed.). Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Marcelo, C. & Vaillant, D. (2009). Desarrollo Profesoral Docente. ¿Cómo se aprende a enseñar? Madrid: Narcea.

Mejía, R. (2006). Educación (es) en la (s) globalización (es) I. Bogotá: Ediciones desde abajo

Moscovici, S. (1985). Psicología Social, I. Barcelona: Paidós.

Muñoz, C. & Pacheco, P. (1996). La aventura infantil a mediados de siglo. Bogotá: Multiletras

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades para el desarrollo humano. Bogotá: Paidos

Peralta, M.V. (2003). Los desafíos de la educación Infantil en el Siglo XXI y sus implicaciones en la formación y prácticas de los agentes educativos. Chile: Ministerio de Educación.

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Invitación al viaje. Barcelona : Grao.

Porlán, R. & Martín, R. (1999). Tendencias en la formación incial del profesorado sobre los contenidos escolares. Rev. Interuniv. From. Profr, 35, 115 - 128. Recuperado https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=118038

Quesada Serra, V., Rodríguez Gómez, G. e Ibarra Sáiz, M.S. (2017). Planificación e innovación de la evaluación en educación superior: la perspectiva del profesorado. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 53-70. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.23926153

Reche, E., Martín, M. y Vilches, M. (2016). La competencia literaria y comunicativa en la formación inicial del docente. Presentación de una experiencia. Revista Innoeduca Vol. 2. No. 2. Diciembre 2016 pp. 128-137 DOI:http://dx.doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.1977

Rey, G. (2002). Cultura y desarrollo humano: Unas relaciones que se trasladan en Pensar Iberoaméricana: Revista de cultura. N° 0, Bogotá, OEI. Recuperado en http://www.oei.es/historico/pensariberoamerica/ric00a04.htm

Rincón, C. et al. (2008). Imaginarios de infancia y la formación de maestros. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá, Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico – IDEP, Colciencias y Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Rodríguez-Entrena, M.J., González-Barea, E.M y Gámiz, V. (2016). La perspectiva de innovación que se impulsa desde la Educación Superior. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 7(1). 193 – 209. Recuperado de http://jett.labosfor.com/index.php/jett/article/view/199/249

Sánchez, M y López, O. (2016). Aplicación del software CmapTools en los estudiantes universitarios para desarrollar el pensamiento crítico. Revista Innoeduca. Vol. 2. No. 1. Junio 2016 pp. 54-63 DOI: http://dx.doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i1.1037

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidos

Sen, A. (2000). Desarrollo y Libertad: Buenos Aires: Editorial Planeta

Tobón, S. (2007). Competencias en Educación Superior: Políticas hacia la Calidad. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: Ecoe

Trujillo, M. & Martín, S. (2010). Desarrollo Socioafectivo. Madrid: Editorial Editex

Vergara, V. (2008). La Educación Inicial. Guía de gestión, fundamentación y aplicación. Bogotá: Andeip.

Zabalza, M. Á. (1996). Calidad en la Educación Infantil. Madrid: Narcea.

Zabalza, M. Á. (2001). La Autoestima de los Educadores. Congreso Europeo: Aprender a ser, aprender a vivir juntos. Recuperado de file:///C:/Users/casa/Downloads/autoestima_educadores%20(1).pdf

Zabalza, M. Á. (2008). Didáctica de la educación infantil. Madrid: Narcea

Published

2017-12-01

How to Cite

García Gutiérrez, Z. del P., & Aznar Diaz, I. (2017). Childhood educator training, a challenge to educative innovation in higher education. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 3(2), 98–108. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2017.v3i2.2451

Issue

Section

Articles