NEW CHALLENGE OF COMPETITION LAW IN THE MARITIME PORT SECTOR

Authors

  • Carlos Ferández-Espinar Muñoz Spain

Keywords:

Port maritime law, inter-port competition, bonuses, correction coefficients, consortia.

Abstract

In the field of international maritime trade, the new events and realities of the 1990s, such as the process of globalization of the economy and trade, as well as the consolidation of the European internal market and the development of a common transport policy planned from the concept of multimodal transport, have experienced enormous acceleration. This evolution in the commercial port context entails the need to adapt the regulation in order to adequately respond to the challenges posed by this new context. In the present work the main keys to which European and Spanish Law must adapt will be exposed, making special reference to competition: both between operators, through maritime conferences and consortiums; and between ports, through the establishment of bonuses and differentiated correction coefficients.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aneiros Pereira, Jaime y Pita Grandal, A. (2017). Estudios sobre la financiación de los puertos. Madrid, Marcial Pons.

Arroyo Martínez, I. (2005). Curso de derecho marítimo. Cizur Menor, Navarra. Thomson-Civitas.

Casado Navarro, A. (2018). Derecho de la competencia: desafíos y cuestiones de actualidad. Madrid, Marcial Pons.

Crucelegui Garate, J.L. (2020). Desafíos en la competencia y la regulación de infraestructuras y servicios portuarios y del sector del transporte marítimo. Especial referencia a la situación en la región de América Latina y el Caribe. UNCTAD Research Paper No. 48 UNCTAD/SER.RP/2020/7

Eguinoa de San Román, R. (2017). Derecho comunitario y puertos de interés general: un análisis del modelo portuario estatal a la luz del Reglamento (UE) 2017/352 del Parlamento Europeo y del Consejo de 15 de febrero de 2017 por el que se crea un marco para la prestación de servicios portuarios y se adoptan normas comunes sobre la transparencia financiera de los puertos. Derecho y Administración (Atelier). Barcelona: Atelier.

Eguinoa de San Román, R. (2019. El Reglamento Europeo de Puertos y su impacto en el sector. Atelier. Barcelona.

Estepa Montero, M. y Ruano de la Fuente, J. M. (2015) Análisis de la política sobre los puertos de interés general. Universidad Complutense de Madrid.

García Alonso, L. (2005) Competencia interportuaria: delimitación y análisis del área de influencia de los puertos españoles. Tesis doctoral Universidad de Oviedo.

González García, J. (2015). El dominio público portuario en el vol. col. Derecho de los bienes públicos. Valencia, Tirant lo Blanch.

Martínez Martínez, M. G. y Soriano García, J. E. (2017). El llamado derecho suave en el derecho de la competencia. Universidad Complutense de Madrid.

Ojeda Avilés, A. (2019) La reconversión del sector portuario: los Reales Decretos Leyes 8/2017 y 9/2019. Madrid, La Ley.

Published

2024-08-04

How to Cite

Ferández-Espinar Muñoz, C. (2024). NEW CHALLENGE OF COMPETITION LAW IN THE MARITIME PORT SECTOR. WPS Review International on Sustainable Housing and Urban Renewal, (13), 26–43. Retrieved from https://revistas.uma.es/index.php/WPS/article/view/20393

Issue

Section

Parámetros de Sostenibilidad