Implementation of project work in the Master's Degree in Teaching Staff

Authors

  • A. Simón Sánchez Fernández Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga Spain
  • Rui Manuel Soisa Mendes Portugal
  • Honorato Morente Oria Universidad de Málaga Spain https://orcid.org/0000-0003-2335-1156

DOI:

https://doi.org/10.24310/JPEHMjpehmjpehm.v3i111862

Keywords:

active methodologies, interdisciplinary, higher education, educational innovation, Project Work's Project Based Learning

Abstract

Introduction. This research analyzes the implementation of the methodology active teaching of Project Work (PBL) in the first semester of the 2019-20 academic year in the Master in Teachers of Compulsory Secondary Education and Baccalaureate, Training Professional and Language Teaching (MAES) in the specialties Of Drawing, Image and Arts Plastics, Physical Education and Music. This initiative arises from the coordination of the MAES teaching staff and its implementation has been a challenge in an area accustomed to use traditional methodologies, conditioned by the rote academic tradition. Method. From the design, implementation and evaluation of a project around a theme common, we have promoted in our students a learning based on experience practice and the development of the competences proposed in the teaching guides of the Subjects. Results. The results offered by this study, similar to those of others Research indicates that the implementation of active methodologies in the Postgraduate studies should mark pedagogical practice, where teachers acquire
new functions, increasingly focused on facilitating learning for its students than on transmit any type of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Honorato Morente Oria, Universidad de Málaga

Prodesor interino de la Universidad de Málaga desde 2010. Dedicado a la Educación física tanto en su faceta como docente como de entrenador personal y gestor deportivo. Mis temas de interés son las Poblaciones Especiales y sobre todo centrados en la Motivación hacia la práctica deportiva en niños con Problemas de Sobrepeso y Obesidad. Profesionalmente he trabajado como preparador físico y rehabilitador de Lesiones en equipos de Rugby y Fútbol

 

References

Castellano, R., Rodríguez, J., & Ortiz, A. M. (2020). Validación de un cuestionario de ABP en Educación Secundaria?: análisis de la formación e implementación en el aula. Espacios, 41(39), 212–230. Retrieved from https://www.revistaespacios.com/a20v41n39/a20v41n39p16.pdf
De la Iglesia Villasol, M. C. (2020). Self-study en el diseño de la estrategia metodológica de Aprendizaje Basado en un Proyecto Docente (ABPD) para la formación de profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 82(2), 81–106.
Fernández-Río, J. (2017). El ciclo del Aprendizaje Cooperativo: una guía para implementar de manera efectiva el aprendizaje cooperativo en educación física. Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 32, 264-269. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/ index.php/retos/article/view/51298. Consultado el 21/12/2020
Fortea, M. A. (2019). Metodologías didácticas para la enseñanza/aprendizaje de competencias. Materiales para la docencia universitaria de la Universitat Jaume I, na 1. DOI: http://dx.doi.org/10.6035/MDU1
Guerrero, E. & Calero, J. (2013). El aprendizaje basado en proyectos como base metodológica en el Grado de Educación Social. Educación Social. Revista de intervención socioeducativa, 57, pp. 73-91.
León-Díaz, Ó, Arija-Mediavilla, A., Martínez-Muñoz, L., & Santos-Pastor, M. (2020). Las metodologías activas en Educación Física. Una aproximación al estado actual desde la percepción de los docentes en la Comunidad de Madrid (Active methodologies in Physical Education. An approach of the current state from the perception of teachers i. Retos, 38(38), 587-594. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77671
Maldonado, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en Educación Superior, Revista de Educación, 1, 4, Núm.28, 158-180.
Martín, A., y Rodríguez, S. (2015). Motivación en alumnos de Primaria en aulas con metodología basada en proyectos. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 1, 58-62.Maussa
Mas-Torelló, O. y Olmos-Rueda, P. (2016) El profesor Universitario en el espacio europea de educación superior. La autopercepción de sus competencias docentes actuales y orientaciones para su formación pedagógica. RMIE. 21 Núm. 69, pp. 437-470.
Melero, N., & Bernabéu, N. (2016). Metodologías activas para el aprendizaje competencial: herramientas para la comunidad educativa. Madrid: Síntesis.
Morente-Oria, H. y Sánchez-Fernández, A.S. (2020), Aplicar el modelo pedagógico Flipped Learning y no sucumbir en el intento. En Morente Oria, H., González Fernández, F. y Sánchez-Fernández, A.S. (Coord.) Metodologías activas en la práctica de la educación física. Madrid: Morata.
Morente-Oria, H., & González-Fernández, F. T. (2019). Flipped Classroom para la dinamización de la asignatura de máster Currículum de Educación Física: una intervención de 12 semanas. In P. J. Ruiz-Montero & A. Baena-extremera (Eds.), Metodologías Activas en Ciencias del Deporte, Vol.II (1st ed., Vol. II, pp. 57–78). Sevilla: Wanceulen Editorial. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Pareja, J. A., Fernández, M. & Fuentes, J. (2019). Innovación metodológica en posgrado: Aprendizaje Basado en Proyectos. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(3), 113-128. DOI: 10.30827/profesorado.v23i3.9697.
Sánchez-Fernández A.S. y Ramos Delgado, M. (2019) Transformación social y educativa a través de la Educación Artística: La plaza de los derechos de la infancia, en Gázquez J. y otros (Eds.) Innovación Docente e Investigación en Arte y Humanidades, Madrid: Dykinson, 201-215
Sánchez-Fernández, A.S. (2020). Volveremos un proyecto de Educación Artística en entornos virtuales de aprendizaje en el ámbito Universitario (pp. 741-757), en Pérez Fuentes (Comp.) Innovación docente e Investigación en educación. Avanzando en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Madrid: Dykinson:
Trujillo, F. (2015). ABP. Aprendizaje basado en proyectos. Retrieved from http://formacion.intef.es/pluginfile.php/62104/mod_resource/content/4/AbP_3_15_B1_definicionAbP.pdf
Vega, V. (2012). Project-Based Learning Research Review. Recuperado de https://www.edutopia.org/pbl- researchlearning-outcomes. Consultado el 24/01/2021
Vergara, J. J. (2015). Aprendo porque quiero. El Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), paso a paso. Madrid: SM.

Published

2021-04-12

How to Cite

Sánchez Fernández, A. S., Soisa Mendes, R. M. ., & Morente Oria, H. (2021). Implementation of project work in the Master’s Degree in Teaching Staff. Journal of Physical Education and Human Movement, 3(1), 22–28. https://doi.org/10.24310/JPEHMjpehmjpehm.v3i111862