Reading and writing whit ICT resources in higher education. Evaluation of digital competence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i1.1046

Keywords:

Reading, writing, Higher education, information technology, evaluation, life skills, educational technology

Abstract

The current university education requires solving in an interdisciplinary and cross three basic literacy problems: academic or communicative; the research and the digital or technological. The absence of diagnosis for planning raised microcurrículo aim of this study to describe the characteristics of the digital competence of students entering college. It is a questionnaire survey design type; whose shows are 269 graduate students from different high schools in the department of Lambayeque (Peru); entrants to the Catholic University of Santo Toribio de Mogrovejo (USAT). The results show that educational processes have not incorporated the information and communication technologies despite regular level with students in mastering these resources; especially social networks. The study suggests that it is necessary to plan each subject curriculum structuring; macrocompetencias on the axis of the competition discipline. Thus; in the proposed research; communication skills (discipline) must integrate the investigative and digital competencies as core competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcos Oswaldo Arnao Vásquez, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo

Profesor investigador de la Facultad de Humanidades

Carlos Ernesto Gamonal Torres, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo

Profesor investigador de la Facultad de Humanidades

References

Aguirre, M., Maldonado, C., Peña, C. & Rider, C. (comps.). (2013). Cómo leer y escribir en la universidad. Prácticas letradas exitosas. Lima: Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), ISBN: 978-612-4191-23-7. Recuperado de http://repositorioacademico.upc.edu.pe/upc/bitstream/10757/346802/1/Libro-Reposit.pdf

Almerich, G., Orellana, N. & Díaz-García, I. (2015). Las competencias en TIC en el profesorado en formación y su relación con las creencias pedagógicas, la autoeficacia y la percepción del impacto de las TIC en la educación. En AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad (Vol. 2, pp. 589-598). Cádiz, España: Bubok. Recuperado el 10 de setiembre 2015 a partir de http://aidipe2015.aidipe.org

Álvarez, G. (2012). Entornos virtuales de aprendizaje y didáctica de la lengua: dos experiencias con integración de tic para mejorar las habilidades de lectura y escritura de estudiantes preuniversitarios. Revista Q: Educación Comunicación Tecnología, ISSN-e 1909-2814, 6(12). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/buscar/documentos?querysDismax.DOCUMENTAL_TODO=lectura+escritura+TIC

Arnáez, P. (2009). Leer y escribir en la Universidad: una propuesta interdisciplinar. Venezuela, Maracay: Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Centro de Investigaciones Lingüísticas y Literarias Hugo Obregón Muñoz (CILLHOM). Recuperado de http://gemini.udistrital.edu.co/comunidad/grupos/lenidencultura/revista/enunciaci%F3n%2013/3.%20Leer%20y%20escribir%20(Arnaez)%20enunciacion13.CV01.pdf

Arnao, M. (2014). Competencia comunicativo-investigativa en Educación Superior. En N. Núñez, O. Vigo, P. Palacios, & M. Arnao, Formación universitaria basada en competencias (pp. 255-336). Chiclayo: Formats PrinT.

Arnao, M. (2015). Investigación formativa y competencia comunicativa en Educación Superior. Diseño, aplicación y evaluación de un Programa sobre la competencia comunicativo-investigativa. Tesis Doctoral. Málaga: Universidad de Málaga, España. En el Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga (RIUMA): http://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/10658

Arnao, M., Palacios, R., Aguilar, F., y García, K. (2012). Percepción de los profesores universitarios sobre el desarrollo de su competencia comunicativo-investigativa. UCV Hacer, Revista de Investigación y Cultura, 1(1), 24-32. ISSN 2305 8552, Latindex.

Arnao, M., y Santisteban, K. (2013). Propuestas pedagógico-didácticas y socioculturales para enseñar la competencia comunicativo-investigativa en Educación Superior. UCV Hacer, Revista de Investigación y Cultura, 2(3), 96-112. ISSN 2305-8552, Latindex.

Arnao, M., Tójar, J. C. & Mena, E. (2015). Desarrollo de la competencia comunicativo-investigativa en la Educación Superior. Investigación con métodos mixtos y educación por competencias en Perú. AIDIPE, Investigar con y para la sociedad. Vol. 2. I.S.B.N.: 978-84-686-6914-4 Obra completa, I.S.B.N.: 978-84-686-6905-2, Volumen 2. Cádiz: Bubok Publishing S.L., pp. 609-616. Recuperado de / http://avanza.uca.es/aidipe2015/libro/volumen2.pdf o http://vufind.uniovi.es/Record/ir-ART0000827494/Details

Barajas, J. I. (2009). La clasificación de los medios tecnológicos en la educación a distancia. Un referente para su selección y uso. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, Apertura, 9(10), 120-129.

Carlino, P. C. (2002). Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Comunicación libre en el Tercer Encuentro La Universidad como objeto de investigación, Universidad Nacional de la Plata, Departamento de Sociología. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/19736/1/articulo7.pdf

Carlino, P. C. (2009). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: UBA, Facultad de Ciencias Sociales–Profesorado en Relaciones del Trabajo. Recuperado de http://institutoluzdelvalle.net/images/Primeros%20pasos%20en%20la%20U.pdf

Carlino, P. C., & Martínez, S. (2009). La lectura y la escritura: un asunto de todos/as. Neuquén: Universidad Nacional del Comahue. Recuperado de http://www.uncoma.edu.ar/academica/programas_y_proyectos/publicaciones/la_lectura_y_la_escrita.pdf

Casanovas, M., & Campos, J. F. (2014). Integración de las TIC en la escritura académica: competencia informacional y hábitos de búsqueda. Hekademos: Revista Educativa Digital, ISSN-e 1989-3558, Nº. 16, 9-16. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5238525

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Barcelona: Anagrama.

Cassany, D. (2012). En-línea. Leer y escribir en la red. Barcelona: Anagrama.

Cassany, D. & Morales, O. A. (2008). Leer y escribir en la universidad: Hacia la lectura y la escritura crítica de géneros científicos. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra, Departamento de Traducción y Filología, Ramblas 30-32. Recuperado de http://www.falemosportugues.com/pdf/leer_universidad.pdf

Creme, P. & Lea, M. (2002). Escribir en la universidad. Barcelona: Gedisa.

Gutiérrez, E. (2009). Leer digital: la lectura en el entorno de la las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Signo y Pensamiento, vol. XXVIII, núm. 54, enero-junio, pp. 144-163. Pontificia Universidad Javeriana Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/860/86011409010.pdf

Jarvio, A. (2011). La lectura digital en el ámbito de la Universidad Veracruzana. Tesis doctoral. Universidad de Salamanca, Facultad de Traducción y Documentación. Recuperado de http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/22757/1/Practicas%20Lectoras.pdf

Kerlinger, F. & Howard, B. (2002). Investigación del comportamiento. Cuarta edición. México: McGraw-Hill.

Millán,J. (Coord.). (2008). Los modos de la lectura digital. La lectura en España. Informe 2008: leer para aprender, 299-314. ISBN 978-84-89384-75-0. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2880973 o http://www.lalectura.es/2008/millan.pdf

Moreno, P. & Urquina, H. (2015). Las TIC, la lectura, la escritura y la oralidad herramientas para comprender el mundo en la sociedad del conocimiento. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá, Fundación Universitaria Monserrate. Academia.edu. Recuperado de https://web.kamihq.com/web/viewer.html?state=%7B%22ids%22%3A%5B%220B1MytCirPokRaHNkcWVHaGVLejQ%22%5D%2C%22action%22%3A%22open%22%2C%22userId%22%3A%22100313058344670274359%22%7D&filename=Moreno_P_%26_Urquina_H_Las_TIC_lectura_escritura_y_oralidad.pdf

Núñez, N., Vigo, O., Palacios, P., y Arnao, M. (2011). Modelo educativo USAT. Chiclayo: EMDECOSEGE, S.A.

Núñez, N., Vigo, O., Palacios, P., y Arnao, M. (2014). Formación universitaria basada en competencias. Currículo, estrategias didácticas y evaluación. Chiclayo: FORMATS PRINT, E.I.R.L.

Ortiz, O. (2004). Lectura y escritura en la era digital: Desafíos que la introducción de las TIC impone a la tarea de estimular el desarrollo del lenguaje en niños jóvenes. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, ISSN-e 1135-9250, Nº. 17. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec17/ortiz_16a.pdf

Tójar, J.C. (2006) Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Madrid: La Muralla.

UNESCO. (2008). Estándares de competencia en tics para docentes. Londres: Organización de las Naciones Unidades para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Recuperado de http://www.oei.es/tic/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

UNESCO. (2013). Uso de tic en educación en América Latina y el Caribe Análisis regional de la integración de las TIC en la educación y de la aptitud digital (e-readiness). Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002193/219369s.pdf

UNESCO. (2014). Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina 2014. Buenos Aires: UNESCO, International Institute for Educational Planning. Recuperado de http://www.siteal.org/sites/default/files/siteal_informe_2014_politicas_tic.pdf

Published

2016-06-01

How to Cite

Arnao Vásquez, M. O., & Gamonal Torres, C. E. (2016). Reading and writing whit ICT resources in higher education. Evaluation of digital competence. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(1), 64–73. https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i1.1046

Issue

Section

Articles