Journalistic actions against the fake news: Maldito Bulo

Authors

  • María Luisa Cárdenas Rica Centro Universitario San Isidoro. Universidad Pablo Olavide Spain

Keywords:

Fake news, canards, manipulation, bots, viralization, post-truth

Abstract

The definition of fake news goes beyond its immediate meaning, as Wardle (2017) expresses, it is a whole ecosystem of information that states that they are not created in the same way and intention. Th team of First Draft believes that to decipher them we must attend to three elements: the content with which they are created and difussed, the motivations of those who generate them and the ways in which they are disclosed.
The fake news disturbs the institutions, leading them to take action. The European Commission has approved a Code of Good Practices and has set up a High Level group, made up of 39 experts, to advise on how to deal with this problem. Communication professionals are also participating in its eradication. In order to tackle a viral canard, a denial that is equally viral must be promoted. The solution lies in a participatory citizenship and in its formation, and not in restrictive legislation.
This investigation will focus on the actions of Maldito Bulo. The fake news detected by the Spanish journalist who run this platform will be quantitatively and qualitatively analyzed, the objective is to know both the contents and the motivations that they contain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Luisa Cárdenas Rica, Centro Universitario San Isidoro. Universidad Pablo Olavide

Doctora en Periodismo, es directora académica de grado de comunicación del Centro Universitario San Isidoro, adscrito a la Universidad Pablo de Olavide. Desarrolla su actividad como docente desde 1998. Además, ha trabajado en gabinetes de comunicación y en distintos medios informativos. Es subdirectora de la Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación. Forma parte del Grupo de Investigación Estructura, Historia y Contenidos de la Comunicación (2011). Ha participado en una decena de investigaciones financiadas por distintas instituciones públicas y privadas.

References

Amorós, M. (2018): Fake News. Barcelona: Plataforma Editorial.

Ayuso, J. (2016): «Internet y el populismo mataron la verdad», en El País, 1 de octubre, p. 2.

Comisión Europea (2018): Combatir la desinformación en línea. La Comisión propone un código de buenas prácticas para toda la UE. Comunicado de prensa, 26 de abril. Bruselas. Recuperado de europa.eu/rapid/ press-release_IP-18-3370_es.pdf

Elías, C. (2018): «Fakenews, poder y periodismo en la era de la posverdad y ‘hechos alternativos’», en Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, n.o 40. Recuperado de https://bit.ly/2GvWdIS

Estrada Saavedra, M. (2004): «Reflexiones en torno a la mentira y la política», en Estudios Sociológicos, vol. XXII, (2), mayo-agosto, pp. 461-481.

Europa Press (2017): «Facebook introduce una herramienta para enseñar a identificar las noticias falsas». Madrid: Europa Press, 22 de septiembre. Recuperado de https://bit.ly/349AZIf

European Commission (2018): A multi-dimensional approach to disinformation: Final report of the High Level Expert Group on Fake News and Online Disinformation. Luxemburgo: Unión Europea. Recuperado de https://goo.gl/bk9NYg

European Commission (2018): Eurobarómetro, marzo. Recuperado de https://bit.ly/2FMxhvx

Flores-Vivar, J. (2015): «Contextualización, usos empíricos y etnografía de las redes sociales en el ciberperiodismo», en Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21, pp.

-95. Doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.51130

Fundéu BBVA (2017): 28 de septiembre: https://bit.ly/2SDc7TW

Goleman, D. (2015): El punto ciego. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial.

Koyré, A. (2009): Reflexiones sobre la mentira. Buenos Aires: Editorial Leviatán.

Malditobulo. Recuperado de https://twitter.com/malditobulo

Meneses, R. (2018): «Julian King, comisario europeo de Seguridad: “Contra las fake news hay que promover transparencia”», en Elmundo.es, 26 de julio. Recuperado de https://bit.ly/2VXoyfc

Muela, C. (2018): «Maldito Bulo, la policía del fake que trabaja en Telegram y quiere llegar a los colegios», en Xataka.com, 5 de marzo. Recuperado de https:// bit.ly/2RBVhbt

Pascual, A. (2017): «No es lo que yo diga, sino lo que tú quieras entender: así se coloca un bulo en internet», en El Confidencial. Recuperado de https:// bit.ly/2FC1vBN

Plataforma en Defensa de la Libertad de Información (2017): Contra la posverdad: 10 fórmulas para hacer frente a las noticias falsas. Recuperado de https:// goo.gl/wT7Rsk

Thompson, J. B. (2001): El escándalo político. Poder y visibilidad en la era de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Vosoughi, S.; Roy, D.; y Aral, S. (2018): «The spread of true and false news online», en Science, vol. 359, 9 de marzo, Issue 6380, 1146-1151, doi: 10.1126/science. aap9559.

Wardle, C. (2017): «Noticias falsas. Es complicado», en First Draft. Recuperado de https://bit.ly/2sCTLHi

Wardle, C.; Nielsen, R. K.; Mantzarlis, A.; y Jiménez, C. (2018): «Seis puntos clave del informe sobre desinformación del grupo de expertos de la Comisión Europea», en Maldita.es. Recuperado de https://bit. ly/2HsCbuW

Zollo, F. et al. (2015): «Emotional Dynamics in the Age of Misinformation», en Plos One, 10, n.o 9. Recuperado de https://bit.ly/1KSzGgg

Published

2019-06-01

How to Cite

Cárdenas Rica, M. L. (2019). Journalistic actions against the fake news: Maldito Bulo. TSN. Transatlantic Studies Network, (7), 107–116. Retrieved from https://revistas.uma.es/index.php/transatlantic-studies-network/article/view/19490